Spiraal tussen twee baanniveaus

Gestart door Iebor, 24 juni 2006, 12:44:35 PM

Iebor

Bedankt voor de opmerkingen. Jullie hebben gelijk. Ik zal de wissel isoleren van de rest. Ik ben blij dat er nog spoorders zijn die niet met hun gat in de zon liggen. Ik was overigens nog niet zo ver, betreffende isolaties aanleggen. Ook de bezetmeldingen moet ik nog uitrekenen op de baan. Ik denk dat ik goed zit als ik dit elke meter doe en na elke wissel.

Klaas Zondervan

Het is inderdaad de tak tussen spoor 2 en 3 die de keerlus vormt.
Je kunt die wel isoleren, maar dan ben je er nog niet. Als je die tak wilt berijden zul je alsnog extra maatregelen moeten treffen.

ysbeer

Iebor

Bezet melding op elke meter lijkt mij wat veel.
als je elk spoor dat omhoog draait in 2 blokken verdeeld dan krijg je dus zes bloken kun je zes treinen in de spiraal hebben .
Dat lijkt mij wel voldoende.
denk er om een blok moet toch minstens 1 a 2 meter lang zijn en aan beide zijde een melder hebben plus dan een melder voor het gehele blok.
verdeel eerst je spiraal in bruikbare blokken van 1 a 2 meter met dus elk blok zin eind stukje soldder de draden er aan en zie dan verder.
of vraag verder
En hoe weet jij dat ik niet met mijn kont in de zon zit,nooit van draadloos gehoord.[:D][:D]

wim ysbeer

Iebor

Klaas, graag een reactie, ik snap natuurlijk wel dat je met isolatie de zaak spanningsloos maakt maar kun je mij vertellen wat die extra maatregelen zijn? kan ik het gewoon oplossen met een Fleischmann keerlusgarnituur? Of is dat niet de goede manier. En ja draadloos bestaat ook natuurlijk, daar had ik niet aan gedacht. Ik doe het nog ouderwets voor de PC op een warm kamertje.

Klaas Zondervan

Met die isolatie maak je de zaak niet spanningsloos, maar je voorkomt kortsluiting omdat ter weerszijden van de isolatie de polariteit verschillend is. Maar juist die verschillende polariteit maakt dat je niet straffeloos over de scheiding kunt rijden, want dan maak je met de trein alsnog kortsluiting.

De extra maatregelen zijn dat je ergens anders ook een scheiding moet aanbrengen en het tussenliggende deel omschakelbaar moet maken. Ik ben er alleen nog niet uit hoe je dat het beste kunt doen.
Ik neem aan dat je digitaal rijdt?

Iebor

Ja, ik rijd digitaal en daarom dacht ik dat een keerlus garnituur van Fleischmann niet zo maar de oplossing zou zijn.

quf

Rob,
In de keerlus moet je, zoals Klaas reeds schreef, een gedeelte omschakelbaar maken. Het simpelste is de ganse keerlus omschakelbaar te maken. Je moet er in elk geval voor zorgen dat het geissoleerde stuk spoor langer is den je langste trein. Dit stuk voedt je dan via een keerlusmodule. De meeste merken van digitaal materiaal hebben dat in hun gamma. Ik zelf gebruik er o.a. van Lenz, de LK100 met artikelnummer 12100. Maar zoals je weet; Lenz is vrij duur, maar zeer degelijk. In de handleiding is de manier van aansluiten zeer duidelijk uitgelegd.

Groeten

Frank

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door quf

....... Het simpelste is de ganse keerlus omschakelbaar te maken.


Dat is wel het simpelst, maar niet handig. Als ik je goed begrijp moeten dan alle vier sporen in de boog rechtsboven geisoleerd worden.
Maar dan krijg je een operationeel probleem. Er mag nl. op elk moment maar ??n van die scheidingen door een trein overbrugd woorden. Dan is het nogal sneu als je niet eens tegelijk een trein naar binnen en naar buiten kunt laten rijden. Waar heb je dan vier sporen voor? Dat was ook de reden waarom ik er nog niet uit was, ik heb nog niet kunnen bedenken wat de beste plaats voor de scheidingen is zonder de rijmogelijkheden al te zeer te beperken.
Iemand een goed idee?

Iebor

Klaas, bedankt dat je voor mij aan het zoeken bent. Ik heb natuurlijk ook niet stil gezeten want het probleem moet op te lossen zijn. Ik heb ook wat verder gezocht om mijn probleem op te lossen. Ik las ook over die Lenz module LK100 maar het schijnt volgens iemand dat deze module expres een kortsluiting laat ontstaan om deze dan snel te om te schakelen. De auteur van dit stukje was hier niet zo lekker mee en heeft iets anders verzonnen. Dit is te zien op:http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm Is dit misschien een methode?

Gerolf

Moet daar wel een driewegwissel zitten? Kan je m.a.w. die keerlus niet buitenhouden?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

De opmerking van Gerolf is wel een goeie. De grote vraag is of je de oversteek die de kortsluiting veroorzaakt wel nodig hebt. M.a.w. gaan er over die tak van het driewegwissel wel treinen rijden?
Als je een sporenplan ontwerpt dan ontwerp je tegelijk een rijplan, dus je bedenkt welke routes de treinen gaan rijden. Als de bewuste oversteek niet in het rijplan past, dan kun je twee dingen doen: de oversteek isoleren en er nooit over rijden, of de oversteek weglaten.
Mijn motto: de beste keerlus is geen keerlus.

Iebor

Je hebt gelijk, ondanks dat iemand zei laat die wissel maar zitten want het is geen keerlus heb ik besloten de drieweg er uit te halen en ergens anders toe te passen. Waar ik nu zo bang voor ben is dat elke wissel in het traject van de bovenbaan naar de spiraal een keerlus gaat vormen met het schaduwstation of heb ik hierin ongelijk. Ik dank jullie nogmaals voor het denkwerk in dit warme weer.

ysbeer

elke wissel zal dat doen,je ontkomt niet aan een schakeling,en dan had de drieweg gewoon kunnen blijven.

wim ysbeer

Gerolf

Zodra je een verbidning maakt tussen spoor 2 en 3 heb je veel kans op een keerlus. Hoe ziet je bovengronds plan er eigenlijk uit?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Iebor

Hier komen we zo nooit uit,stuur het complete baan plan eens op dan wil ik proberen je behulpzaam te zijn.

wim ysbeer