elektrische bub trein spoor s

Gestart door jean-pol, 03 februari 2016, 01:32:00 AM

jean-pol

beste , heb een elektrische bub trein met spoor s , de loco heeft geen middengeleider zoals die van distler spoor 0 .Nu was mijn vraag omdat er geen transfo bijzit 1) weet iemand om welke transfo het hier ging -voltage ? wissel of gelijkstroom? en bestaat hier ook een alternatief voor lima , marklin ? om hem terug aan het rijden te krijgen Ben zelf nog leek en vind hier zeer weinig over op het net dat ik het liever aan specialisten overlaad , bezit nog een speciale trein maar dat wordt mijn volgende vraag , groeten jp

argilla

#1
Citaat van: jean-pol op 03 februari 2016, 01:32:00 AM
beste , heb een elektrische bub trein met spoor s , de loco heeft geen middengeleider zoals die van distler spoor 0 .Nu was mijn vraag omdat er geen transfo bijzit 1) weet iemand om welke transfo het hier ging -voltage ? wissel of gelijkstroom? en bestaat hier ook een alternatief voor lima , marklin ? om hem terug aan het rijden te krijgen Ben zelf nog leek en vind hier zeer weinig over op het net dat ik het liever aan specialisten overlaad , bezit nog een speciale trein maar dat wordt mijn volgende vraag , groeten jp




Beste JP , kan je niet wat foto's nemen......kunnen wij misschien jouw beter helpen . S scale is 1/64 norm ( 18V A.C veel hangt af van de ouderdom van uw modellen, want nu rijden die ook al op DCC+sound)
http://www.americanmodels.com/sscale.html
http://www.bristol-s-gauge.com/DCC/DCC.html
http://www.americanmodels.com/misc/electrical.html         voor  transfo's



argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

jean-pol

ja , ik zal namiddag proberen om afbeeldingen toe te voegen

efl045

#3
Is het zo iets?



De trafo geeft op 235V onbelast maximaal 26V AC, dat zal op 220V ongeveer 24V geweest zijn, dus moderne trafo's zouden dan wel wat te kort komen vrees ik.
Veel gegevens staan er niet op:



Ik zal straks nog eens belast meten.

Maar je zou met om het even welke (trein) trafo al eens kunnen testen, je zal eerder spanning te kort komen dan er te veel hebben.

Dit staat hier wel wat 'verloren', 't heeft niks met 'Het nieuwe forum' te maken, een moderator zou dat eens moeten verplaatsen...

jean-pol

ja Franky , dat is hem , maar wat ik niet snap als leek is het principe van wisselstroom op 2 sporen zonder middengeleider , moet ik dan aansluiten op wisselstroom om te proberen , is er een alternatief voor deze transfo , bijv.van marklin , van distler spoor 0 heb ik er ook eentje liggen maar dit is 3x 14 als ik me niet vergis , bedankt alleszins nu weet ik al hoe hij er uit ziet maar is moeilijk te vinden denk ik

Herwig

#5
Wat mij opvalt  (maar ik ken nauwelijks iets van elektriciteitstoestanden,  ...) is die  220V ingangsstroom.
In die tijden van zulke blikken treinen hadden we hier-ten-lande  110V, dacht 'k.   (BUB made in Germany)

M'n eerste originele rode Oostenrijkse Kleinbahn-transfo, A° 1959, was 110V, later uitdrukkelijk vervangen door een besteld 220V-exemplaar.

( dit rubriekje zou idd naar elders i.h. forum moeten overgebracht worden ...)

(blikken "Karl BuB" niet te verwarren met blikken "buCO". Heb hier zo'n "Buco", O-ketelwagen ~ Bücherer & Cie was Zwitsers)

>>>>    04 febr. '16:    deze "voltage"-vraag herhaald in rubriek  "algemeen"

efl045

#6
De BUB trein loopt goed op een Märklin trafo. 16V AC is dus voldoende.
Bruin draadje aan de ene rail, rood draadje aan de andere.
't Maakt niks uit welk draadje aan welke rail.
Omkeren rijrichting doe je met het hendeltje op de lok.

Je kunt zelfs gelijkspanning gebruiken. De BUB loopt goed op 15V DC en trekt daarbij ongeveer 900mA (met verlichting), verbruikt dus ongeveer 13,5W.

Dank zij jouw vraag kon mijn BUBje nog eens zijn rondjes trekken, en zelfs al was dat vele jaren geleden, dat ging direct zoals het moet  ;)

 

En om eens van alle kanten te zien wat je mist, nog enkele foto's van de trafo (of van wat daar destijds moest voor doorgaan...)











Het schilderwerk kon beter...

jean-pol

bedankt Franky , dus ik kan transfo,s gebruiken van marklin of lima en mag gaan tot 20 volt ongeveer , ik heb hier nog een merkloze liggen met verschillende voltages tot 18 volt wissel en gelijkstroom , ga dit morgen eens uittesten  :) maar ik snap nog steeds de werking van een loco niet op 2 sporen zonder middengeleider en dat die rijdt op wisselspanning .Een lima loco rijdt niet met een marklin transfo of zie ik dit verkeerd ?

efl045

Een Lima lok heeft een gelijkstroommotor, die rijdt inderdaad niet op wisselstroom.
Maar een BUB heeft net als een Märklin lok een motor die op zowel gelijk- als wisselstroom werkt.
Het verschil tussen een BUB en een Märklin lok is dat een BUB van elkaar geïsoleerde wielen heeft (zoals een DC lok) en een Märklin niet, die gebruikt de wielen langs weerskanten als 1 gemeenschappelijk contact en heeft een sleper als 2de contact.

PS: je moet niet proberen om de rijrichting van de BUB om te schakelen met de overspanningspuls van de Märklin trafo!
Dat zal enkel leiden tot vreselijk snel rijden, er zit helemaal geen omschakelrelais in (enkel een hendeltje om manueel om te schakelen).

jean-pol

nu begint het licht te schijnen Franky , nog 1 vraagje , die geisoleerde wielen van Bub gebeurd dat door het kunstof busje in het wiel dan en moeten alle wielen voorzien zijn van kunststof binnenin , want ik denk dat er aan gewerkt is want er was 1 wiel los . Heb zo nog een tweede loco erbij met maar 1 wiel heb ik dit erop gezet maar deze heeft niet de kunstof in het wiel , zijn deze wielen  nog ergens te krijgen of zou ik dit zelf kunnen fixen met kunstof van dezelfde grote , groeten jp

efl045

Neen, niet alle wielen zijn geïsoleerd, dat is enkel het geval aan de kant waar de koolborstels zitten (koperen hulzen opzij). Inderdaad met een kunststof busje als isolatie tussen wiel en as.
De wielen aan de tandwielkant maken direct contact met de as en met het chassis.
Ik heb er geen idee van of de wielen nog ergens verkrijgbaar zijn.

jean-pol

ok bedankt Franky , je hebt me goed geholpen , ben pas sinds gisteren op dit forum en als ik nog een vraag heb over een andere trein van Gils bijv. waar kan ik die dan beter stellen zoals je in het begin aangehaald hebt ?Ik krijg ook geen mail als iemand reageert op mijn vraag , is dit zo op dit forum en moet ik mijn vraag afsluiten als dit opgelost is zoals op andere forums? grts jp

efl045

#12
Over Gils hebben we al eens gemaild, via Stefan.
Maar geen probleem om het er hier ook over te hebben.
Daar heb ik mijn Gils al eens voorgesteld: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23608.0.html

De juiste plaats om het over deze oudjes te hebben weet ik eigenlijk ook niet zo zeker, 'k heb gevraagd aan een moderator dit op zijn plaats te zetten, we zien wel waar het terecht komt.

Een draadje hoef je niet echt af te sluiten.

jean-pol

waw , heb jij zoveel gils loco,s , zelf heb ik een rode met een ontbrekend wiel , nu heb ik eens goed gekeken en achter dit wiel zit een koper staafje met veer dat drukt tegen het wiel .Is dit ook zoals bij bub voor de overbrenging van de stroom . het ontbrekende wiel is zonder tandkrans m.a.w. de drie die ik heb zijn er 2 met tandkrans en 1 zonder , kan ik een wiel van distler gebruiken die even groot zijn of werkt dit niet Hij draait op 3 wielen  :)maar 4 rijdt toch beter denk ik , wordt jij automatisch verwittigd via mail als je een nieuw bericht hebt op dit forum Franky of moet je ook steeds dit forum opgaan -naar je bericht enz.... Zo , ga even naar mijn moeder en de rest zal voor straks zijn , bedankt grts jp

doomslu

Om op de hoogte gehouden te worden van een bepaald topic klik je op de knop rechts boven "notificatie".
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *