Geleiding en quasi-kortsluiting testen

Gestart door Gerolf, 02 februari 2016, 00:18:56 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: Gerolf op 04 februari 2016, 00:36:01 AM
555 als basis/meter lijkt een goed idee, microcontroller meet zijn frequentie,
en maakt drempels zodat piep-toonhoogte herkenbare grenzen weergeeft (geleiding = prima, goed, slecht, prima isolatie)
Dat is weer ingewikkelder dan nodig. Je meet in principe de doorgangsweerstand, die resulteert in een stroom. In de stroomwaarde kun je drempels aanleggen met de microcontroller. De stap met de 555 oscillator kun je dan overslaan.

conducteur

Kan toch zo moeilijk niet zijn denk ik? Op de print bij de µC zet je bv 470K die een analoge ingang op een zeker niveau houdt. (bv VCC 5V). Die analoge ingang en de massa van de µC zijn je meetpennen. Meet je 5V = geen geleiding, 0V = Kortsluiting, 2,5V = 470K.... Met de PWM van de µC stuur je de zoemer aan. Moet je wel nog iets vinden om dit te beveiligen voor het geval er ergens op de schakeling nog spanning zou staan... 

        VCC (5v/3V/...)
           ^
           |
           |
        +-----+
        |     |
        |     |
        | 470K|
        |     |
        +-----+
           |
           |
           +---------+  µC analoog in
           |
        +----+
        |    |
        |    |
        |  R | Te bepalen...
        |    |
        +----+
          |
          |
         +---+
GND




Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Het kan waarschijnlijk eenvoudiger dan met een aparte 555. In een µC zitten nog wel andere meet-mogelijkheden.
De oplossing van Rian is dan weer te simpel: daarmee kan je naar mijn idee niet het verschil meten tussen prima geleiding en 10 Ohm ...
... en te grote stromen zijn voor een opgebouwde printplaat ook niet de bedoeling ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#18
Je hebt gelijk... je hebt een weerstand met een véél lagere waarde nodig....

Als ik goed heb doorgerekend:



Het is dus zeker geen lineair verloop... de nauwkeurigheid is kleiner bij grotere weerstandswaarden, maar ik denk dat dat toch mogelijk een positieve eigenschap is?

(adc is uiteraard de waarde die je van de ADC in je AVR krijgt, N de resolutie (is dat ook doorgaans 10 bij AVR?)).

Met je µC kun je een simpel Autorange systeempje bouwen... Gebruik voor Rgekend (verschillende) weerstanden die je afzonderlijk (of in combinatie met elkaar?) aanstuurt met een digitale uitgang.... Vergeet niet de niet aangestuurde uitgangen tijdelijk als ingang te configureren. (misschien wat overkill, maar weerstandjes kosten je toch géén geld, en I/O ga je toch over hebben).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Als je van milli-ohm tot mega-ohm wil meten heb je een log schaal nodig of je komt er niet. Dat zijn 9 decades, 180 dB! Tenzij je tijd hebt, dan kan je integreren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Het idee moet nog wat rijpen, maar alvast bedankt voor het meedenken !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Freek

Ik heb vroeger dit een opgebouwd:

http://electronicdesign.com/boards/improved-short-circuit-detector


Doet vrij goed z'n job, ik kan hier zelfs vrij nauwkeurig een kortsluiting mee opsporen op een print. Je moet wel letten op de meetprobes, deze bestaan elk uit 2 draden die pas samenkomen op het punt waar je meet, als je dit niet doet werkt het ook niet goed. Je moet ook wel een goed gehoor hebben.

Gerolf

Bedankt voor de tip, Freek.
Dubbeldraadprobes was ik al tegengekomen voor de heel-lage-ohm-metingen.
Het idee kan verder rijpen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw