Geleiding en quasi-kortsluiting testen

Gestart door Gerolf, 02 februari 2016, 00:18:56 AM

Gerolf

Gezocht: een "doorpieper" met wat extra

Probleem: zelfbouw-printjes,
en mijn meter piept bij goeie verbinding maar piept niet bij (pseudo-)kortsluiting tussen printsporen (bvb 12 Ohm gemeten - piept niet)  >:(

Ik zou dus graag een "pieper" hebben die
- goeie geleiding meet (minder dan 0.3 Ohm) en een herkenbare piep geeft
- goede isolatie tussen printsporen meet (meer dan pakweg 1 Mega-Ohm) en geen piep geeft
- alles wat tussenin zit meet, en een andere (lagere?) piep geeft

Zelfbouw is uiteraard een optie, maar stel dat het al (bij de chinees) bestaat ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Al wel 63x gelezen, maar geen reactie ...

Bestaat zoiets niet? is het een gat in de markt?
Is er interesse voor iets dergelijks? Moet ik het ontwerpen en bouwen (en er mijn tijd in steken) ?

Mij lijkt het bijzonder nuttig: een pieperke dat zowel goede als niet-zo-goede geleiding verschillend laat horen ...
Niet alleen voor printplaten (= nu mijn toepassing), maar voor alle mogelijke verbindingen op een modelbaan ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Zou begod ook niet meteen weten waar je dit gaat vinden Gerolf en blijkbaar een gat in de markt...


pandur

NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Geert

Een degelijke multimeter op Ohm geeft mij al voldoende info bij het doormeten, zeker bij bestukte PCB's. (Kan ik zien of pull-up weerstanden goed zijn, flinke condensators opladen enz...)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Een degelijke multimeter met geleidingstester-pieper heb ik. Maar die piept alleen bij goede geleiding.
Het toestelletje in de link van Eric is volgens mij ook alleen maar een geleidingstester.

Als ik met een multimeter quasi-kortsluitingen (weerstand tussen 10 Ohm en pakweg 1 MegaOhm) wil testen,
moet ik de meter anders instellen en in de tweede test-reeks telkens naar het display kijken.

Het lijkt me daarom handig om een toestelletje te hebben dat zowel goede als minder goede geleiding met twee verschillende tonen weergeeft
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


PeterC

Vroeger deed ik dergelijke metingen met een analoge ohmmeter.  Je hebt wel geen piep maar als de meter groot genoeg is, zie je vlug vanuit een ooghoek of de naald beweegt (beweging naar rechts bij geleiding en/of sluiting, geen beweging bij isolatie of onderbreking).
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Ik denk niet dat zoiets kant en klaar in de handel is.
Als je het zelf maakt kun je denken aan een oscillator op basis van een 555 bijvoorbeeld. Het te meten object maakt dan deel uit van je terugkoppelweerstand. Bij een kortsluiting krijg je een hoge piep, en hoe groter de weerstand hoe lager de toon.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 03 februari 2016, 11:03:10 AM
Het te meten object maakt dan deel uit van je terugkoppelweerstand. Bij een kortsluiting krijg je een hoge piep, en hoe groter de weerstand hoe lager de toon.
Dat lijkt me een simpel maar doeltreffend concept.

grt Piet.

Havoc

Dacht ooit zoiets gezien te hebben maar kan het niet terugvinden. Kan zijn dat het ooit een Elektuur project was. Weerstandsgebied werd in enkele bereiken opgedeeld. Een analoge meter is inderdaad een oplossing. Of een soort bargraph met kleuren. Vroeger waren er bargraph ic's met log schaal, dat is hier misschien handig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#11
Het bestaat blijkbaar niet in de handel, en daar hoopte ik op  ::)
Dat is jammer, want ik denk dat zoiets erg nuttig kan zijn, ook voor niet-elektronici
Piepen met enkele toonhoogtes lijkt me in de praktijk stukken sneller dan te kijken naar een metertje of display of kleurenled
Modelspoor: testen van isolatie van wisselpuntstuk, of van rails na ballasten/kleuren, ...

Ik overweeg om zoiets te ontwerpen/maken/eventueel een bouwpakketje voor geïnteresseerden
555 als basis/meter lijkt een goed idee, microcontroller meet zijn frequentie,
en maakt drempels zodat piep-toonhoogte herkenbare grenzen weergeeft (geleiding = prima, goed, slecht, prima isolatie)
via microcontroller zouden die drempels ook instelbaar kunnen zijn (user-interface met display)

Overkill? Of zijn er toch mensen die dit ook wel willen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 04 februari 2016, 00:36:01 AM
Overkill? Of zijn er toch mensen die dit ook wel willen?
Een oer hollands antwoord: ligt aan de prijs.  ;)

grt Piet.

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Citaat van: PietB op 04 februari 2016, 00:58:55 AM
Citaat van: Gerolf op 04 februari 2016, 00:36:01 AM
Overkill? Of zijn er toch mensen die dit ook wel willen?
Een oer Hollands antwoord: ligt aan de prijs.  ;)

;D  ;D

Ik zal al eerst eens bekijken of ik het wel gebouwd krijg  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw