Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De Ardennen - een klein huisdiorama

Gestart door Maarten, 01 februari 2016, 19:35:36 PM

Maarten

Dag Dirk,

dat is interessant. Dat vraagt in ieder geval om meer reacties van Belgische zijde, of meer foto-onderzoek. Ik heb dit weekend weer een internetzoekmissie geloof ik  :D
met de groeten van Maarten

Maarten

Hier een fotopagina met oude foto's waarbij de telegraaflijnen (en/of stroomlijnen) bovenlangs gaan
met de groeten van Maarten

Gerolf

Dan heb ik blijkbaar fout geredeneerd.
Bij nogal wat tunnels is het landschap er boven ook niet enorm hoog of breed. Dan moeten de draden ook geen grote omweg maken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Denk dat men bedrijfszekerheid verkiest boven de kortere weg door een tunnel.
Geen risico op buiten dienst geraken in geval van calamiteiten in de tunnel en eenvoudigere herstelling/controle van de leiding in het "open" veld.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Maarten

Toch leuk om ineens dit soort vragen beantwoord te moeten krijgen op het moment dat je over de aanleg wil nadenken.

Zou het dan zijn dat de bossage bovenlangs flink gesnoeid wordt ter plaatse van waar de draden ongeveer lopen? Zodat je geen vallende takken in de draden krijgt of zoiets? Of dat er in het landschap dan juist een soort van open brandgang te zien moet zijn?
met de groeten van Maarten

D_Loc

Als ik de foto's bekijk die ik had gelinkt lijkt er wel enigszins te worden gesnoeid waar de draden lopen.
Wat betreft mijn eigen herinneringen was het niet zo dat er een pad liep waar de masten stonden maar ik praat nu wel over ruim 30 jaar geleden...
Mijn herinnering heeft betrekking op deze foto (https://flic.kr/p/65F9Av), rond deze plek staat boven op de berg ook nog een mast met (stroom?)kabels, de kabels lopen naar een mast op de camping, er zijn geen tussenliggende masten. Die kabels lopen er nu volgens mij nog steeds. Als ik weer op de camping ben zal ik eens kijken.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Maarten

Ondertussen bezig met wat bijna onzichtbare details. Ondanks de kleine diepte van maar 22 cm van het hele diorama vind ik dat dingen een beetje logisch moeten zijn. De hele rotspartij heeft een wandelpad. Zo achter de brug in het midden komt dit wandelpad al zigzaggend uit op de weg.





En eigenlijk zal dit alleen te zien zijn op foto's  :D
Maar ik vind zelf dat het wandelpad logisch gezien ergens heen moet leiden, dus dan maar zo.

Inmiddels is het alweer een stap verder dan op de foto want er is ook weer wat papier maché tegenaan gesmeerd om naast het wandelpad nog wat meer reliëf aan te geven.
met de groeten van Maarten

SuSke

Het zijn die kleine details die het hem doen.

Je ziet het misschien niet, maar je weet dat het er is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Maarten

Dank Tom,
eens kijken tot welk niveau ik dit kan gaan afwerken,

en Frans, te weten dat het er is, en dat het er past is voor mij de legitimering van het lange wandelpad dat eraan gekoppeld zit. En als fervente wandelaar ben ik zelf in de Ardennen al de gekste dingen tegengekomen  :D
met de groeten van Maarten

Maarten

Sommige stukjes in het wandelpad waren toch wel heel erg steil voor een Preisertje. Dan toch maar wat traptreden ingestopt. Helaas is één traptrede iets te ver ingedrukt tijdens het kunstgipsen daarna. Verzin ik wel weer wat op.


Links in het diorama staat het station, de weg gaat onder de brug door en achterlangs het station. Het wordt een enkelbaans spoortje. Maar het leek me wel sympathiek of logisch als wandelaars ook aan deze kant van het spoor naar de treinen zou kunnen gaan. Daarom vanaf de brug een ruwe trap "uitgehouwen". Je ziet er straks wederom bijna niks van, maar dan zit het er toch maar mooi in  :D


Het landschap is nog altijd in drie grove delen uitneembaar. Wel zo handig om er tussendoor aan te knutselen. Met wat groen zijn de scheidingen straks goed te maskeren.
met de groeten van Maarten

Maarten

En toen was ik het piepschuim zat dus moest er maar eens verf tegen aan gesmeten worden. Met nog natte verf ziet het er voorlopig zo dan uit. Morgen weer eens verdergaan met wat volgende laagjes en accenten.

met de groeten van Maarten

Maarten

Bij daglicht en met droge verf staat het er nu dan zo voor. Vandaag wil ik lichtere lagen toevoegen. En daarna volgt het begroenen. Allemaal redelijk spannend want het is mijn eerste keer dat ik daadwerkelijk een landschap aan het bouwen ben.



met de groeten van Maarten

OlivierV

Droogborstelen met wit en lichtgrijze tinten. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Maarten

Ha Olivier,
zoiets inderdaad. En ik denk dat ik eerst nog verdund met wat meer wit-grijs-oker-tinten aan de gang ga op deze ondergrond. Maar dan kunnen de dieper liggende delen donkerder blijven.
met de groeten van Maarten