Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ICK ????

Gestart door melilla, 24 juni 2006, 12:18:57 PM

melilla

hoi ik was vandaag effe een modelspoorwinkel ingeweest en kwam een aparte rijtuig tegen die ik niet eerder heb gezien.

het is namelijk een soort ICk denk ik net als die nu ingezet worden op de NS net.

alleen de kleuw is in plaats van geel/blauw  meer wit en beige kleur.
Ex Db rijtuigen:)
met een NS tegen erop het merk was trouwens van LS models.

NOu vroeg ik me af in wat voor stammen en tijdperken die hebben gereden vond het een echt mooi model dus heb er gelijk maar 2 van gehaald:D. kon het niet laten :I

diesels

Bedoel je toevallig rood en wit/beige? Wit en beige zijn bijna hetzelfde, immers. In dat geval zijn het wellicht de ex TUI-rijtuigen van LSM. Ook ex Duitse rijtuigen, maar toch heel anders en ex couchettes ipv zitrijtuigen. Na overname medio jaren negentig heeft een handvol nog een paar maanne in de originele kleur gereden, tijdperk is dus beperkt tot 1994-1996 of zoiets.
ICK is de naam voor de vernederlandste DB Bm's, dus gebruik van die naam om andere rijtuigen te karakteriseren is de omgekeerde wereld.. [:)]

groeten Sicco

melilla

sorry ik bedoelde wit/beige en donkerblauw kleur op de onderkant.

LSM had het geproduceert onder de nummer 12099 volgens mij onder de oude producties.

zie voorbeeld welke rijtuigen ik bedoel [:)]


Kedeng Kedeng

Deze bedoel je dan

melilla

ja indd dat zijn ze heb er 2 van gehaald [:D].

maar wilde effe weten in welke stammen ze reden

diesels

Oei, nu krijg ik echt het gevoel dat ik oud wordt. Dit is het klassieke DB-sneltreinrijtuig (in dit geval de couchette-uitvoering) waarvan er duizenden geweest zijn in dekleur die zoveel jaren zo standaard is geweest. Het is zo ongeveer het meest gebouwde en meest gekende rijtuigtype ter wereld geweest. Geweest blijkbaar, en het zal er dan wel aan liggen dat ik oud wordt:-)
Enkele van deze rijtuigen zijn eveneens bij NS in dienst gesteld, hier geld hetzelfde verhaal voor als bij de TUI's. Je kent vermoedelijk de donkerblauwe couchettes wel die ook in de AST's zitten.... welnu dat zijn deze dus. Net als bij de TUI's geldt dat er enkele korte tijd met NS logo en oude kleur gereden hebben...
Ik wist trouwens niet dat LSM deze ging maken :-P

groeten Sicco
(heeft tussen al zijn Belgische modellen 'just for old times sake' een Brawa 216 met twee van deze rijtuigen in DB-uitvoering staan....)

diesels

Ter aanvulling:
Het is een oude productie LSM zie ik net, dus van de Heris tijd. Zeldzaam dus!!
Als je eerder of zelfs iets later met deze rtgn in deze kleurstelling wilt rijden, maar dan met DB-logo: tot eind jaren tachtig reden er bendes van in de buurlandtreinen naar Amsterdam, Arnhem en Den Haag via alle belangrijke grensovergangen. Sinds 1988 wordt de kleur zeldzamer, maar pas een jaar of tien later is het helemaal uitgestorven in Duitsland.Omdat vaak van (niet gereviseerde) reservertgn gebruik gemaakt werd voor de Alpen-Expressen naar Den Haag, zal je nog relatief lang deze kleurstelling in Nederland. Het staat bekend als oceaanblauw-beige, of t?rkish-beige.
Tegenwoordig rijden er nog zat rond in de nieuwere kleuren. De jongste generatie van deze rijtuigen zijn idd de rijtuigenw aarvan er enkele als ICK bij NSR in dienst gesteld zijn

groeten Sicco

melilla

hardstikke bedankt voor de belangerijke informatie  over dat rijtuig dus ik ken ze gerust met de db rijtuige uit de zelfde kleurstelling.

het waren als het waren de ICK uit de jaren 80 kun je stellen zeg maar.
ZOu prachtig staan met een 1200 serie loc [:D].
heeft iemand nog eventuele realistische foto`s daarvan of een link daar na toe [:D].
Bedankt.

Groetjes. Mootje

diesels

In deze trein (ledig materieeloverbrenging Reisbureauextrarijtuigen) zit zo'n rijtuig:

diesels


diesels

Hier de inzet van de originele DB-variant eind jaren negentig nog in de Alpen-express


melilla

hardstikke bedankt [;)].

ken dus heel wat verschillende rijtuigen tussen zetten zie dat de chouette of hoe spreek je het echt uit [:p] van de NS er ook bij kunnen.

zijn er ook eerste klasse rijtugien daarvan geweest want ik zen ze daarbij nergens terug vinden Mvg. Mootje

diesels

citaat:
Geplaatst door melilla

hardstikke bedankt [;)].

ken dus heel wat verschillende rijtuigen tussen zetten zie dat de chouette of hoe spreek je het echt uit [:p] van de NS er ook bij kunnen.

zijn er ook eerste klasse rijtugien daarvan geweest want ik zen ze daarbij nergens terug vinden Mvg. Mootje



Couchettes zijn ligrijtuigen. Consequentie: die rijden dus alleen in nachttreinen, niet in normale treinen. Ook is er (dus) geen eerste en/of tweede klasse. De Blauwe NS-rijtuigen zijn dus dezelfde rijtuigen, of de ex TUI's waar ik het eerder over had, maar dan in het blauw in plaats van de oude Duitse kleur.
Zitrijtuigen vanhetzelfde type zijn er dus ook geweest, zien er van buiten vrijwel hetzelfde uit en die waren er wel in alle uitvoeringen

groeten Sicco

melilla

ik dekn dus bij wijze niet een hele stam met groen/blauw en witte  rijtuigen met een NS teken en een paar van DB van de zelfde kleur zetten achter een loc als een soort vaste kleurstelling zeg maar.
zou wel mooi zijn geweest
[8D]
want ik dacht dat in de jaren 80 het zelfde gebeurde als nu met de ICK tjes die worden gehuurt dat het presies het zelfde heeft afgespeelt in de jaren 80 en 90 maar dan met combinatie met andere DB rijtuigen in de zelfde kleurstelling dan en de NS ex DBrijtuigen.
[:)]


diesels

citaat:
Geplaatst door melilla

ik dekn dus bij wijze niet een hele stam met groen/blauw en witte  rijtuigen met een NS teken en een paar van DB van de zelfde kleur zetten achter een loc als een soort vaste kleurstelling zeg maar.
zou wel mooi zijn geweest
[8D]
want ik dacht dat in de jaren 80 het zelfde gebeurde als nu met de ICK tjes die worden gehuurt dat het presies het zelfde heeft afgespeelt in de jaren 80 en 90 maar dan met combinatie met andere DB rijtuigen in de zelfde kleurstelling dan en de NS ex DBrijtuigen.
[:)]

Helaas.... dat was dus niet zo