MSM schaal-N actie 2016!

Gestart door Michiel, 01 februari 2016, 15:37:40 PM

Heb je interesse in een MSM Schaal-N actie

Ja! erg geïnteresseerd!
27 (37%)
Nee, geen interesse, sorry.
37 (50.7%)
Hmmm, mogelijk maar zou er meer over willen weten.
9 (12.3%)

Totaal aantal stemmen: 73

Stemmen gesloten: 31 januari 2017, 15:47:58 PM

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Beste N'ers,

we hebben goed nieuws. Een kleinseriefabrikant, wie we voorlopig Mr. X zullen noemen, heeft interesse om dit schaal-N avontuur met ons te delen. Hij is eventueel bereid om te beginnen met een Belgische goederenwagen. Hij heeft geen voorkeur, het is aan ons om een populair model voor te stellen. Dus, tijd voor een tweede poll!

Neem deel aan de poll in het volgende draadje, en maak uw voorkeur kenbaar:

<klik hier>
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Ik heb twee voorstellen voor locs:

Ik ken een handelaar die me aangeboden heeft om 2 soorten loks om te schilderen naar Belgisch model:

De Nederlandse reeks 2200 naar een Belgische reeks 76 (3 kleurvarianten)
De Duitse lok reeks BR 186 van Arnold naar een Belgische reeks 28/29 (dus twee nummers, ook kleurvariant 2844 mogelijk)

Wie interesse heeft of meer info wil, mag je me steeds contacteren via een PM.

Mvg, Jim.

Michiel

#93
We zijn weer 5 maanden verder, en nog steeds zonder resultaat. We hadden 3 schuchtere kandidaat-producenten om een poging/onderzoek te wagen om een Gkklms wagon in schaal N te maken, maar jammer genoeg blijkt het niet mee te zitten. Twee van de drie kandidaten hebben afgehakt (waaronder Mr.X) en dan vooral om persoonlijk rede, niet om productie-technische rede. Van de 3de kandidaat hebben we al lang niets meer gehoord.

Ik vrees dus dat dit project een stille dood tegemoet gaat... behalve als er toch nog een dappere ziel zou opstaan en het heft in handen durft te nemen. Persoonlijk heb ik niet veel hoop, maar wie weet...


(prentje uit een ander draadje van dit forum geplukt)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Begon al een vermoeden te hebben dat dit stond te gebeuren  :( :( :(

Spijtig dat Hobbytrain niet wil meewerken, zij hebben eerder al dergelijke wagentjes uitgebracht in TPIII versie (groene kleur)
Misschien moeten we niet zo hoog mikken en eerder zoeken in iets van Belgische scenery ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#95
Ik ben niet kieskeurig hoor, Koen. Alle voorstellen zijn welkom.  ;)

Betreffende Hobbytrain, Piko, Kato en ander grootfabrikanten die ik heb gecontacteerd, is het antwoord gelijkaardig. Ze vragen een oplage tot een paar duizend! Ik snap dat ze zo reageren, want ik ben voor hen maar een onbekende pumel die eens komt vragen om iets voor hem te maken.  ::)

Het vreemde in dit verhaal is het totale stilzwijgen van de respectievelijke importeurs! MSM-forum is toch HET Belgische modelspoorforum. Ik vermoed dat elke sereiuze importeur hier op z'n minst meeleest. Kwestie van te lezen wat de modelspoorder beweegt. Maar van de importeurs is er totaal geen reactie. Zij zouden kunnen bemiddelen. Maar WIE ZIJN ZE trouwens? Ik vind geen contactgegevens op internet. Waar zitten ze???? Ik snap hun rol niet.  :-\

En dus vallen we terug op de goedwillende ziel van een bereidwillige kleinseriefabrikant. En de drie die het eventueel eens hadden willen wagen, hebben hun rekening (niet letterlijk) al gemaakt.

Wat zijn DAN nog de alternatieven?  ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

#96
misschien valt er niks aan te verdienen, vergeef mij mijn stelling, maar misschien klopt ze ook wel ondanks jullie voorkeur ? :-\

om het nu cru te zeggen 27 erg geïnteresseerden en 7 die er iets meer willen weten, mocht ik fabrikant zijn, of mochten jullie fabrikant zouden jullie het aandurven?

Michiel

#97
Je ben vergeven, Peter.  ;D En het is inderdaad niet evident om voor een redelijke prijs iets Belgische te produceren in schaal N. Dat snap ik heel goed.

Maar ondertussen zijn er in het verleden toch al een hoop Belgische producties geweest: van de eenvoudige Belgische bakwagen, tot moderne e-locs. Er zit toch ergens een marge om iets te doen. Maar zonder constructieve participatie van betreffende fabrikanten om te zoeken wat mogelijk zou zijn,  kom ik in m'n eentje natuurlijk nergens.

En ik kan je verzekeren, onze "voorkeur" is heel bescheiden. Ik ben al blij met om het even welk voorstel.  ;)

En betreffende de 27/7: we weten ook dat het overgrote deel van de Belgische schaal N modellen in het buitenland gesleten worden. Van een compromis-model met buitenlands potentieel ben ik ook niet vies.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Die oplage is volgens mij onze doodsteek, en daarmee ziet de toekomst er weer somber uit voor de Belgische N rijder.

VBV zou misschien iets kunnen teweeg brengen maar jammer genoeg kiezen zij ervoor om enkel het pad van de populaire HO schaal te betreden.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Citaat van: 59erke op 01 augustus 2016, 19:43:48 PM
...
VBV zou misschien iets kunnen teweeg brengen maar jammer genoeg kiezen zij ervoor om enkel het pad van de populaire HO schaal te betreden.

Ook niet helemaal waar, maar de uitbreiding in hun gamma gaat wel de verkeerde kant uit qua schaal (0 ipv N).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

LS Models heeft op het gebied van de iets modernere rijtuigen toch een assortiment aangeboden maar per 2 stuks  ;)

Kris

Michiel,
Ik denk dat je moet doen zoals bij spoor nul , zelfbouw , in  groepje  zelf uw eigen materiaal maken , bij N moet het mogelijk zijn de opbouw van een wagon 3d te (laten)printen en daarna in resin af te gieten en een basis chasis te kopen of vervaardigen in etswerk
Een fabrikant voor zo'n kleine oplages zal je nooit vinden ,

Kris

Michiel

#102
@Peter, de mééste merken hebben Belgische N geproduceerd: Lima, Atlas, Rivarossi, Fleischmann, Roco, Piko, Hobbytrain, Arnold, Minitrix ... LS Models dus ook. Het kán dus.  ;) (zei de optimist)

@Kris, voor zo'n samenwerking op hobby-basis heb je geen "Actie" nodig. Samen zouden we inderdaad iets in elkaar kunnen knutselen, maar dat kunnen we dan ook weer beter individueel, want dan maak je het ding dat je nodig hebt passend binnen regio-, tijdperk- en themabeperking. En dan zij we weer bij af.  ;D En 3D printen in schaal H0 is al niet echt bruikbaar voor een eindproduct. In schaal N is de lage resolutie van 3D printen nóg veel evidenter. Maar misschien is er een evolutie in de techniek de laatste jaren dat het nu wel bruikbaar is? Ik heb geen ervaring, en lees maar mee.

Deze oproep met deze "MSM schaal-N actie"is net om te zien of er geen mogelijkheid bestaat om als gemeenschap een model te laten produceren. De productiewereld is de laatste jaren grondig veranderd. Vroeger produceerde men een model 10 tot 20 jaar om aan het aantal te komen. Je had een catalogus waar men uit kon kiezen, sparen voor Kerstmis en naar de winkel stappen en je droommodel kopen. Tegenwoordig produceert men op onmiddellijke winst. Men produceert 1 keer, en het moet meteen winst opbrengen. Het is een trend van de tijd: "instant satifaction", iets waar de kinderen met hun wrijfplank ook erg veel last mee hebben. (... jullie merken waarschijnlijk wel ergen een toon van ergernis... je wordt oud, papa!  ;D )

Kortom, ik vroeg me af of moderne producenten met hun instant satisfaction methodiek, nog ergens een plek vrij konden maken voor de productie van een Belgische model. Maar ik, Michiel Van Loey, zal ze niet kunnen overtuigen. Normaal is dat het werk van een invoerder, maar die zitten allemaal ver weg (buitenland?) en hebben totaal geen zin om eens de Belgische kaart te trekken, en te gaan lobbiën. Dat brengt hen niets bij, en is ver van hun persoonlijk interessegebied.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

Michiel: misschien sla je de bal wat mis. Lezen invoerders en fabrikanten hier wel stiekem en anoniem mee om ook niet in discussies verzeild te raken en zien ze dat er eigenlijk niemand interesse heeft ...

En de merken die je aanhaalt zijn ook niet echt een referte want bijna allen zijn ze failliet gegaan ...

Waarom vraag je aan Luc niet de gegevens van enkele invoerders, die heeft die zeker en vast en wie weet kan dit je nog helpen.

Persoonlijk zou ik kijken naar een merk dat in het verleden wat Belgisch N-materiaal heeft uitgebracht en die invoerder aanspreken om zo'n model terug uit te brengen met een ander nummer of kleurstelling.
Moest men daar in meegaan en de afzet is ok, zijn er misschien nieuwere zaken mogelijk ?

Ik hoop alvast voor jullie dat er nog iets uit de bus zal komen want dit moet zo frustrerend zijn.

ACFI

Dag Michiel,

op Shapeways staan nochtans een aantal mooie N en Z modellen van o.a. AGP3D - van TMM origine. O.a. een AR45.

De hoge kwaliteit bij Shapeways is natuurlijk alles behalve goedkoop maar de grootste struikelblok blijft wel 1) een goed 3D model, niet alleen correct naar voorbeeld maar ook correct printbaar en 2) een passend onderstel.

Ik vraag me trouwens af of je via 3D print ook de drukstempels zou kunnen maken.

Ik blijf ondertussen wel bij mijn beslissing van 35 jaar geleden (HO - 3R) ook al is N heel verleidelijk voor het aanleggen van meer waarheidsgetrouwe emplacementen, zoals je mooi toont met je station Luxemburg.

ACFI