Hoe laat ik mijn wissels ook digitaal werken?

Gestart door svvander, 24 december 2004, 11:47:40 AM

svvander

Hallo iedereen,

Zoal je kan lezen in het onderwerp: ik heb zojuist mijn intellibox g?installeerd. Logisch gevolg is, dat ik nu mijn wissels zou willen digitaliseren. Ik heb nu gewone C-rail, handwisseltjes. Ik ben van plan om er een aantal gemotoriseerde aan te kopen. Normaal kan je dan via Viessman of bij M?rklin, of bij eender welk merk, de digitale decoders die voor de wisselaandrijving nodig zijn, aankopen.

Mijn vraag is nu, wat heb ik nog nodig? Ik vermoed een terugmelddecoder type K83 van M?rklin (of hebben andere merken ook gelijkaardige zaken? Of is dit niet nodig met de intellibox?)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dikken

hoi sven,

Ik dacht dat marklin speciale decoders had voor c rails. deze passen samen met de aandrijving onder de bedding van de c-rail. Ik vermoed dat je daarnaast ook K83-decoders kunt gebruiken.

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

dimu

Hallo,

Ik zou gaan voor K83 decoders en niet voor decoders die je inbouwt onder de bedding want je kunt er 4 wissels op aansluiten. Viessmann heeft een K83 decoder in zelfbouwpakket.

Ik vermoed dat je een S88 bedoelt als terugmelddecoder. Deze zou ik pas gebruiken indien je van plan bent om je baan te besturen met de computer(vb Koploper). Ik weet dat naast M?rklin Viessmann en Uhlenbrock S88 decoders hebben. Waarschijnlijk zijn er nog andere merken.
 

tonycabus

Moet dat dan?
Blijkbaar geven velen de voorkeur aan een analoog wissel-besturingssysteem omdat het intuitiever is.
Vandaar dat het "Kis"-initiatief blijkbaar aanslaat.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Ah, ik dacht dat de decoders onder de bedding moesten aangestuurd worden met de K83... Of kan je met die K83 dan rechtstreeks (zonder de decoder onder de bedding), de wissels sturen?
Ik heb nu wissels die met een motor uitgerust zijn, alleen nog de sturing moet ik uitdokteren...


Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Johnnytrein

Sven, Je hebt bij M?rklin C rail 2 mogelijkheden, 1 je plaatst een dure decoder onder de bedding van de C wissel of 2 je koopt een K83 decoder en daarop kan je 4 wissels aansluiten.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

karthuizer

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Sven, Je hebt bij M?rklin C rail 2 mogelijkheden, 1 je plaatst een dure decoder onder de bedding van de C wissel of 2 je koopt een K83 decoder en daarop kan je 4 wissels aansluiten.



Moet je die dure decoders nie aansluiten op de K83?

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

Johnnytrein

Neen, daarvoor gebruik je een keyboard of een IB net zoals je een keyboard of een IB gebruikt voor een K83 te bedienen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

karthuizer

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Neen, daarvoor gebruik je een keyboard of een IB net zoals je een keyboard of een IB gebruikt voor een K83 te bedienen.



Idd, heb het nog eens in de m?rklin-catalogus bekeken, en ik had het idd verkeerd voor. [:I]

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

svvander

citaat:
Geplaatst door karthuizer

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Neen, daarvoor gebruik je een keyboard of een IB net zoals je een keyboard of een IB gebruikt voor een K83 te bedienen.



Idd, heb het nog eens in de m?rklin-catalogus bekeken, en ik had het idd verkeerd voor. [:I]

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..



Ja ik ook, spaart me veel kosten denk ik! Bedankt mannen[8D]

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Svander,
Je hebt eens gevraagd naar een vertaling van locdecoders? Ik weet niet meer of ik je die toen heb gegeven. Ik kan het vergeten zijn.

Op onderstaande site staan in de rubriek Gazet onderaan drie vertalingen van Viessmann decoders waaronder 2 voor magneetartikels.
Hetb is in zipformaat opgeslagen en verder in pdf te lezen. Misschien heb je en anderen er wat aan.
Er komt ook nog een vertaling van de powermodule en de terugmeldingsmodule. Maar daarop moet je nog even wachten. Niet lang meer.

Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door loco

Svander,
Je hebt eens gevraagd naar een vertaling van locdecoders? Ik weet niet meer of ik je die toen heb gegeven. Ik kan het vergeten zijn.

Op onderstaande site staan in de rubriek Gazet onderaan drie vertalingen van Viessmann decoders waaronder 2 voor magneetartikels.
Hetb is in zipformaat opgeslagen en verder in pdf te lezen. Misschien heb je en anderen er wat aan.
Er komt ook nog een vertaling van de powermodule en de terugmeldingsmodule. Maar daarop moet je nog even wachten. Niet lang meer.

Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw



Bedankt Loco,
Nu kan ik verder, alleszins toch voor een deel!
Knappe site (en club), trouwens.

Sven

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be