zandstralen van messing en soldeerwerk

Gestart door n/a, 24 juni 2006, 10:10:40 AM

n/a

Hallo,

Aangezien mijn soldeerwerk van messing kits bepaald geen schone kunst kan worden genoemd, zit altijd met soldeerresten. Het gebruik van glasvezelpotloden is vreselijk. Die vezels prikken altijd. Is stralen een optie? Wie heeft er informatie over zandstralen van messing?8)

M.vr.gr.
Richard


Havoc

Bij het grotere werk (schaal 1 en groter) wordt messing meestal gestraald voor schilderen. De meesten gebruiken echter glasparels ipv zand. Dit haalt overtollig soldeer weg en geeft een mooi regelmatig mat oppervlak voor te verven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Zandstralen heb ik nog niet gedaan. Ik heb al wel overwogen om me zo'n cabine aan te schaffen, maar de prijs houdt me wat tegen.

Voorlopig reinig ik mijn bouwsels in twee stappen: een eerste grove stap met een mesje, desnoods mijn Dremel. Stap twee in heet water met wat detergent, en een oude tandenborstel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Zo duur zijn die dingen nu ook niet als je tenminste geen hele grote wil. Maar iets als dit is best betaalbaar en groot genoeg voor de meest klussen zoals wij hier doen: http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=881 Enkel de "cabine", er moet nog een en ander bij denk ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Bedankt voor de reacties.
Ik vraag me af of er verschil is tussen het gebruik van glasparels en aluoxide? De straalcabine ziet er mooi uit en de prijs moet ook te doen zijn, zeker als je je solderwerk mooi schoon kunt krijgen. Ik werk met schaal H0.

Ik zie soms op internet messing modellen met geen enkel spoortje soldeer.

janjozef

met veel geduld vijltjes en schuurpapier krijgt ge ze altijd proper

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Veel gaat te maken hebben met uw soldeertechniek. Als het echt zo erg is dat het soldeer er met klodden aanhangt, dan moet je eerst iets aan uw soldeertechniek doen voor ge investeert in "hulpmiddelen".

De basis van solderen is:
1: gereedschap: uw bout moet zwaar genoeg zijn voor het werk. Als je veel te lang moet verwarmen, dan mis je een zware bout. Of je moet bijverwarmen met een electrische kookplaat of zoiets. Als je flux zwart uitslaagt voor je soldeer gesmolten is, dan heb je zeker een zwaardere bout nodig. Dit is niet eentje die warmer wordt, maar eentje die meer warmte aan je stukken kan toevoeren.
2: voorbereiden: opschuren, ontvetten is van levensbelang
3: soldeer: geschikt soldeer, aangepast aan het materiaal en de dikte in functie van de stukken
4: ervaring: spijtig genoeg onvervangbaar.

Ik zou eerst eens zien of aan je solderen niets te doen is voor je naar een straalcabine gaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Ik kan Havoc volledig ondersteunen met zijn uitleg. Ik heb in het verleden een aantal modellen gesoldeerd (messing en witmetaal) en het is inderdaad een kwestie van goed solderen en de techniek onder de knie of in de hand hebben. En dat moet je jammer genoeg zelf leren door vallen en opstaan. Maar gebruik degelijk materiaal, dat helpt al veel.
Ik heb zelf geen ervaring met zandstralen. Ik heb het ook nog nooit nodig gehad en heb me ook nooit laten verleiden om zo'n ding te kopen. Eigenlijk vraag ik me af of zandstralen voor HO en messing wel een goed idee is. Het overtollig soldeer moet weg, maar het messing mag zeker niet aangetast worden. Anders loop je het risico om details te verliezen.
Loco