Mag in nog eens terugkomen op de initiele tussenkomst in het begin van dit draadje betreffeden de haalbaarheid van een schaal N-model?
In welke mate is een omschildering niet een optie? Het lastigste is nog om een model te vinden dat nog in productie is (occasie is geen optie). En, het hoeft niet in grote aantallen te gebeuren. Series van 10-25? Is dat haalbaar? Is er voordeel te halen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan:
- Luxemburgse KATO bollen neus omspuiten en beletteren in Belgisch groen (type 204 / reeks 54)
- Een recente DB V60 (DCC ready) omspuiten en beletteren in Belgisch groen (type 260/ reeks 60)
- Een recente DB V36 omspuiten en beletteren naar type 231 in Belgische kleuren
- Een DB/DR VT 857 omspuiten en beletteren naar railbus type 600 Belgische kleuren
- ...
Een ander brainstormspruit is om vb een beperkte oplage van een Messingmodel the laten assembleren en schilderen (vb AM54 of AM56). Of nog een mogelijkehid: een bestaande kap (vb MTE, reeks 62) in beperkte oplage (10-25) van chassis voorzien en beschilderen. Is daar interesse/voordeel bij?
Ik denk dat de grootste bekommernis is nog het gebrek aan idee hoeveel N'ers er effectief bereid zijn om een dergelijk model te kopen. Wie wilt dat risiko dragen? Langs de ander kant zal er iemand moeten opstaan om het allemaal te regelen. Zoiets komt niet vanzelf, en vraagt veel inzet om het tot een goed einde te brengen.
Bon, ik besef dat er eigelijk geen hoop is, maar het zou toch interessant zijn om concrete antwoorden te krijgen over haalbaarheid, kosten, risiko's en potentiele kopers. In N blijkt dit allemaal erg fussy logic....