Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Synaps papier agfa geveart

Gestart door Dirkh, 22 januari 2016, 12:43:50 PM

Dirkh

Hoi allemaal,

Blijkbaar volgen fabrikanten wat er met hun producten wordt gedaan en waarvoor ze worden gebruikt.
Ik ben gecontacteerd door een Technology and Innovation Manager van agfa met enkel vragen en om mijn realisaties eens te laten zien.

Brochures van de verschillende soorten syntetisch papier zijn hier te vinden :
http://www.agfa.com/sp/global/en/binaries/SynapsOM_20130320%20v2_tcm611-88515.pdf
http://www.agfa.com/sp/global/en/binaries/TDS%20Synaps%20APAR_version%201.4_20150611_tcm611-67806.pdf
http://www.agfa.com/sp/global/en/binaries/20130327%20SynapsXM_tcm611-86964.pdf

Op volgende vragen hadden ze graag een antwoord gekregen en aangezien al een heel aantal mensen het materiaal in handen hebben gehad in Genk en bij MTD kunnen jullie misschien hierover eens meedenken.

1) beschikbaarheid : welke kanalen zijn typisch voor de modelenbouwwereld maw waar kopen jullie je materialen ?
    Ja waar kopen jullie je materialen en zijn jullie geïnteresseerd om eventueel synaps papier te gebruiken ?
    Een van de vragen is natuurlijk : wat wordt de verkoopprijs van die platen ?

2) toepassingen ? We bezorgen je graag een set verschillende diktes en eindcoatings van Synaps in ruil voor wat feedback over waar en hoe dat bruikbaar is. 

    Die set heb ik ondertussen al ontvangen en ik ben aan het bekijken wat er allemaal mogelijk is.
    Enkele toepassingen zijn voor mij de kleine details zoals ramen,stoeltjes enz.. die ik gemakkelijker uit synaps kan maken dan uit styreen en steviger.
    Tot 0.3 mm dikte kan ik vlot met de snijplotter snijden uit 0.12 mm en 0.2 mm dikte van het papier, de dikkere versies 0.25 mm en 0.35 mm moet ik nog testen, dat zal voor dit weekeinde zijn.
    Ideeën om iets uit te testen in die diktes zijn altijd welkom, het hoeft niet in N te zijn.

    Nog een toepassing waar ik aan denk, achtergronden. Door de stevigheid kan je het gemakkelijk ophangen en oprollen, voor verplaatsbare modelbanen gemakkelijk, hele achtergrond oprollen en op de beurs afrollen en ophangen. Doordat het weerbestendig is ook geen probleem bij vocht. En de hele achtergrond kan uit 1 stuk geprint worden (tot 30m) , geen lelijke naden meer.

3) producenten van modellen en bouwplaten die we misschien eens kunnen contacteren ?
    Ik ben een lijstje aan het maken

4) beperkingen : ik hoor dat slijt van de mesjes een nadeel is, en had ook begrepen van op een forum dat het niet zo maar met gelijk wat verlijmbaar is ?
    Enkele beperkingen,
    printen gaat met de laserprinter, met de inkjet blijft het een beetje vegen als het nat wordt.
    moeilijk te lijmen, echter met uhu plast is het gemakkelijk te lijmen op verschillende ondergronden.
    bij het schilderen moet er soms meer dan 1 laag dun worden aangebracht, de verf pakt niet zo vlot als op styreen. (Ik heb vallejo en gewone acryl verf gebruikt)

   voordelen
   sterker dan styreen platen met dezelfde dikte
   Gemakkelijker te snijden dan styreen maar wel slijtig voor de mesjes (styreen trouwens ook)
   gemakkelijk buigzaam zonder kans op breken
   het is bestand tegen water.
   Stijfheid zeker de dikkere platen.
   
Enkel realisaties met SYNAPS XM135 en XM230 die ik al gemaakt heb.



















Voor N te groot maar voor Ho zeker te doen


Doornroosje

Gewoon een vraagje: kan je op dit papier ook reliëf maken, bv een muur met voegen (h0/N) in maken? Ik vermoed van wel. Dit zou veel mogelijkheden openen om zelf op een gemakkelijke manier muurimitaties te maken als alternatief voor architectenkarton.

Dirkh

Goede opmerking, zal ik toevoegen aan mijn lijstje met testen. Normaal volgens de spec zou het mogelijk zijn.
Eddy heeft voor mij een stukje gedraaid dat ik in de plotter kan steken en zo kan ik graveren met de plotter.

22 Finishing - Can I emboss SYNAPS XM?
Embossing on a cylinder press works well with all SYNAPS XM weights.
On a platen press the pressure and evenness of pressure can be a problem especially with thicker SYNAPS XM grades and more complex embossing forms.
We recommend to use hardened embossing moulds.
Before you decide to use SYNAPS XM for embossing, a test is strongly recommended.

Wat ik al wel heb gedaan is licht ingesneden om zo een voeg te simuleren.
Op onderstaande foto zijn de hoekstenen licht ingesneden.

Michael

Citaat van: Dirkh op 22 januari 2016, 12:43:50 PM



    Nog een toepassing waar ik aan denk, achtergronden. Door de stevigheid kan je het gemakkelijk ophangen en oprollen, voor verplaatsbare modelbanen gemakkelijk, hele achtergrond oprollen en op de beurs afrollen en ophangen. Doordat het weerbestendig is ook geen probleem bij vocht. En de hele achtergrond kan uit 1 stuk geprint worden (tot 30m) , geen lelijke naden meer.



Dirkh dit lijkt mij een fantastische toepassing, maar waar kan je een achter grond uit 1 stuk tot 30 m laten printen? Ik zoek zoiets voor een lengte van ongeveer 23 m.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirkh

#4
Citaat van: Michael op 22 januari 2016, 14:15:44 PM
Dirkh dit lijkt mij een fantastische toepassing, maar waar kan je een achter grond uit 1 stuk tot 30 m laten printen? Ik zoek zoiets voor een lengte van ongeveer 23 m.

Is zet het op mijn lijstje van vragen aan agfa, zij zullen wel contacten hebben met drukkers.

Maar even op google gezocht : http://www.triakon.be/  http://www.burocad.be/extras/materialen-en-afwerkingsmogelijkheden/ 

Dirkh

Een test met xm135 voor schaal N (0.12 mm dik) en XM300 (0.25 mm dik) voor schaal Ho



Embossen met mijn huidig graveerstiftje en de plotter lukt niet echt mooi, met de hand gaat het wel maar door het wit papier kan ik er geen goede foto van maken met mijn toestel.

Gerolf

Tof initiatief van Agfa. Ik ben benieuwd naar de gevolgen ...  :P  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gardevil

Ik volg zeker, ben al langer op zoek naar een verdeler van synaps papier (of naar iemand die bij agfa werkt ;) ) maar ben er voorlopig nog niet aangeraakt.

Duimen maar.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

jeanmi.be


SuSke

@jeanmi.be: Wel even de titels van de artikels aanpassen aan de feitelijke dikte, nu staat er overal 0,12mm ipv de werkelijke dikte.

@Dirk:
Alternatieve plaats van verkoop kan ook de keten van Lucas Creativ en Schleiper zijn. Ook liefst in iets kleinere hoeveelheden dan deze die op de datasheets staat aangegeven.
Uitlevering via de reguliere modelouwhandel lijkt me minder efficiënt, daar gaan we eerder onze plasticard en toebehoren zoeken maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Het heeft eventjes geduurd eer ze wakker werden bij Agfa, maar het zou me niets verbazen indien Synaps meer succes zou krijgen bij de modelbouwers dan bij de drukkers. In het alledaagse drukwerk is het eerder uitzonderlijk dat je synthetisch papier nodig hebt.

Dirkh

@Marc,

Ik denk dat synaps vooral gebruikt word voor kaartjes te maken die weerbestendig moeten zijn. Nu of de modelbouwers zo een grote groep afnemers worden betwijfel ik.
Misschien dat fabrikanten en klein serie fabrikanten die lasercut modellen uitbrengen er wel  gebruik van zullen maken wegens de stevigheid van het papier tov gewoon karton dat nu gebruikt word voor veel van de kleine details.

Ik snij het nu met de snijplotter maar en moet mij beperken tot stijlen van min 0.3mm dikte maar ik denk dat het met de laser best mogelijk is om nog dunner te gaan en dat het dan nog stevig genoeg blijft. Met de snijplotter zit ik in de hoeken nog steeds met een kleine overcut omdat de mesjes onder een hoek staan dus het materiaal wordt in de hoeken 0.05 a 0.1 mm te ver ingesneden.
Langs beide zijden is er dan samen gerekend tussen de 0.1 en 0.2 mm ingesneden van een stijl van 0.3mm blijft dan uiteindelijk maar 0.1 a 0.2 mm echt vast hangen over de volledige dikte. Niet zichtbaar met het blote oog maar het verzwakt wel het materiaal.

Betere verkrijgbaarheid is eigenlijk het grote probleem en dan nog vooral verkrijgbaarheid in kleinere hoeveelheden. Tot hiertoe is het enkel te verkrijgen bij de net vermelde link aan vrij hoge prijzen en verder bij de groothandel maar dan weer in hoeveelheden die absurd zijn voor de modelbouwers.

Wel weinig reactie op de andere vragen, zoals welke toepassingen zien jullie nog voor dit materiaal ?


mdvholland

hallo Dirk, ik ken het niet, anders dan uit jouw verslagen. Is het ook goed met de hand / scalpel te snijden, bijvoorbeeld voor kozijnen van huisjes? ipv dun styreen?

Matthijs

Dirkh

Citaat van: mdvholland op 23 januari 2016, 14:32:38 PM
hallo Dirk, ik ken het niet, anders dan uit jouw verslagen. Is het ook goed met de hand / scalpel te snijden, bijvoorbeeld voor kozijnen van huisjes? ipv dun styreen?

Matthijs

Het snij zoals karton, met een scherp mesje gemakkelijker te snijden dan styreen. Voordeel is dat je via de printer perfect op schaal eerst de snijlijnen kan printen en daarna uitsnijden met de hand.
De dikste heb ik nog niet gesneden met de hand maar dat ga ik een van de dagen eens proberen en laat het resultaat hier weten.

Kees-Jan

Hallo Dirk,

Zou het ook met de laser te snijden zijn? Ik gebruik nu laserboard van 0,4mm uit de USA en heb ook 0,2mm fineer liggen. Wellicht is het een optie om het eens te proberen.