Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Eenvoudige open haard imitatie

Gestart door argilla, 21 januari 2016, 12:46:54 PM

argilla

ben geen electronica man;   dus zoek een eenvoudig ( liefst regelbaar) schemaatje dat op een gaatjes printje kan gemonteerd worden,  voor een open haard vuur imitatie , voor een LED 3V
Dank

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

als ik je een raad mag geven, koop van die flikker led lichtjes uit de Action/Kruidvat/H&M/Brico/... , van die imitatie thee lichtjes...
Kosten 2 keer niks en doen wat je nodig hebt.  Als je er 2 gebruikt, dan zullen de lichtflikkeringen elkaar zo afwisselen dat het bijna een natuurlijk vuurtje wordt.

En als je inbouwruimte beperkt is, bouw ze dan ONDER je baan in en gebruik  visdraad (nylon draad) als licht geleider tot in de "haard".


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Dani is me voor: met een eenvoudig schema kom je er niet voor een goed ogend haardvuur, dus zelf volledig bouwen is niet zo simpel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: dani op 21 januari 2016, 15:49:24 PM
als ik je een raad mag geven, koop van die flikker led lichtjes uit de Action/Kruidvat/H&M/Brico/... , van die imitatie thee lichtjes...
Kosten 2 keer niks en doen wat je nodig hebt.  Als je er 2 gebruikt, dan zullen de lichtflikkeringen elkaar zo afwisselen dat het bijna een natuurlijk vuurtje wordt.

En als je inbouwruimte beperkt is, bouw ze dan ONDER je baan in en gebruik  visdraad (nylon draad) als licht geleider tot in de "haard".


heb ik gebruikt maar die flikkeren onvoldoende en  iet natuurlijk zijn ook niet regelbaar, boven die zijn ze met knoopcellen, de kleur is ook niet bepaald haardvuur. Sorry hoor Dani anders even goede vrienden
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: Gerolf op 21 januari 2016, 15:53:15 PM
Dani is me voor: met een eenvoudig schema kom je er niet voor een goed ogend haardvuur, dus zelf volledig bouwen is niet zo simpel.


oke ook goed als het dan maar zo eenvoudig mogelijk is gerolf is misschien een betere tekst

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

als het op 5V mag zijn.... dan een ATTiny85 met tot 5 LEDjes aangesloten die willekeurig knipperen... ?
Maar dan gaan we de "moeilijker" toer op met een printje met 8 pins IC op, en een stukje programma op Arduino platform...
Voordeel is dat je je LEDs zelf kan kiezen en je flikkering kan aanpassen als je wat anders wil.

Op zich niks moeilijk aan, maar ja, niet voor iedereen in de interesse sfeer.

(van 3V naar 5V is trouwens een koud kunstje met een DC-DC pump van 2 euro .. :-)   )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Wat moet er regelbaar zijn.

De intensiteit van het vuur, of hoe snel de vlammen oplichten na elkaar?

en moet dit dan random zijn?

Ik denk er ook over na om dit te maken, maar dan met meerdere LED's, een 4 tal SMD's in een vierkant, die elk een iets andere random intensiteit en random frequentie hebben. Dit alles in een klein µC van amper 1,5€.

EDIT: Je was me voor Dani

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Zou je die theelichtjes niet kunnen verbouwen ? ipv knoopcel een eigen voeding, gele en rode leds ipv witte, ...
Zelf zou ik het ook met een microcontroller doen, maar dat is zoals gezegd niet eenvoudig
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Ik ga het wel eens maken, en waarom niet dan ook voor de vraagsteller. Een geprogrammeerd µC via de post opsturen zal ook de kost niet zijn.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

efl045

Ik heb ooit eens zo een theelichtje open gedaan, de LED vervangen door een luidspreker en dat speelde 'Stille nacht, heilige nacht', er zat een muziekchip in zoals in een elektronische wenskaart  :)
Dus het omgekeerde kan ook, als je zo een wenskaart hebt vervang de luidspreker door een LED naar keuze en je hebt je randomgenerator, niet echt random maar een deuntje kan daar wel voor doorgaan, bovenaandien knippert het niet alleen, ook de intensiteit verandert voortdurend.

Geert

Zeg Marc-Laurent kan je de titel van dit draadje niet aanpassen waar het eigenlijk over gaat? Kan later handig zijn voor andere geïntereseerden, denk ik...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Havoc

Dat gaat niet eenvoudig zijn.  Je zou kunnen verschillende maximum length schuifregisters kunnen gebruiken. Eentje zijn uitgang als klok voor de volgende en dan zo verschillende maken en elk een led aansturen. Maar om dat op een gaatjesprint te gaan opbouwen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Niet echt eenvoudig te maken maar als wat meer werk je niet stoort: hier: keuze uit Motorola/DCC decoder of zonder decoder.  10 ledjes zorgen voor het benodigde effect.  Ik heb hier verschillende versies van die decoder en voor de fun eens die firmware op gezet en het oogt mooi!  Maar zoals reeds gezegd: leds + lichtgeleiders.  Lichtgeleiders samnvoegen en op de uiteinden wat 'gemalen' doorzichtige styrene leggen (overschotten van gietbomen van vb ramen/ruiten uit bouwdozen - even door een koffiemolen halen).  Een mooi (haard/kamp)vuurtje gegarandeerd.
Die decoder is ook als bouwpakket of compleet leverbaar.


Ik heb geen aandelen bij digital-bahn!  Ik ben alleen heel tevreden dat Sven Brandt alles ter beschikking stelt van mede-modelbouwers.
Groetjes, Peter


argilla

Citaat van: Geert op 21 januari 2016, 16:09:22 PM
Ik ga het wel eens maken, en waarom niet dan ook voor de vraagsteller. Een geprogrammeerd µC via de post opsturen zal ook de kost niet zijn.

Geert


oke ...doe maar.... in de open haard is er plaats voor één gele LED van V   . Open haard is op schaal 1/87 dus veel plaats was er niet Geert
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

daarom juist suggereerde ik de  nylon draad...  daarmee kan je veel effecten bekomen met verschillende kleuren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.