Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

reeks 72

Gestart door argilla, 23 juni 2006, 08:53:51 AM

argilla

dat "kwarteren" is niet gemakkelijk. Kan ze niet op een lijn krijgen. Zo erg zelf dat de motor( die sterk is) de aandrijfas heeft geplooid, langs elke kant 4 wielen.... krijg ze echt niet in lijn.
Wat nu ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Argilla,

Stuur eens een mailtje naar de mensen van De Pijl in Mechelen. Daar zitten een paar "Cracks" op het gebied van bouwdozen.

Met vriendelijke groeten
Peter

melilla

had vraagje nu we tog over spuiten hebben wat voor soort verdunner is beste te gebruiken bij kleinspoor verf???.

en moet je na de primer het weer ligjes schuren(zo ja welke welke schuurgraad) of gelijk de lak eroverheen???

Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
dat "kwarteren" is niet gemakkelijk. Kan ze niet op een lijn krijgen. Zo erg zelf dat de motor( die sterk is) de aandrijfas heeft geplooid, langs elke kant 4 wielen.... krijg ze echt niet in lijn.
Wat nu ???
Aandrijfas of aandrijfstang? Ik vermoed het laatste. Het lijkt me te doen om die terug recht te krijgen. Het testen of je wielen goed gekwarteerd zijn zou ik niet met de motoraandrijving doen, maar met de hand op een stukje testrail.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Het laatste model dat ik van DLH -Jocadis gebouwd heb was een rangeerlok reeks 84 en die heeft ook zo'n kwartering.
Nu gebruikt DJH al jaren dezelfde werkwijze voor de opbouw van zijn loks dus ik vermoed dat het bij die 72er niet anders zal zijn.
Ik heb toen de volgende werkwijze gevolgd:
1)bestuderen van de onderdelen ?n de handleiding en de bouwkit "droog" (zonder lijm of soldeerwerk) in elkaar passen.Dit alleen maar om te weten te komen hoe alle stukken precies in elkaar moeten .
2)afbramen(vijlen en of slijpschijfje)van de messing chassisdelen.
3)solderen vh chassis ?n de aslagers (soldeerbout 80 watt! en gewoon soldeersel in kombinatie met S-39 (om het soldeer mooi te laten uitvloeien)
4)aslagers ZACHTJES uitvijlen om de assen vlotjes te laten draaien.
5)assen+ wielen monteren en de lok op een spoor wat heen en weer rijden(nog altijd ZONDER MOTOR)
6)nu pas de zijdelingse koppelstang monteren en nogmaals de lok (met de hand)heen en weer laten rijden.
7)als dit alles in orde is kan je pas de motor en de srtoomafname gaan monteren.
8)verdere afwerking van de kast en het chassis(details)

heeft dit trouwens nog niet in MSM gestaan? met foto's?

veel sukses[;)]

Gerrit

argilla

eindelijk......het is gelukt. Wat heb ik verkeerd gedaan, wel...
ik was begonnen bij het contergewicht te kwarteren. Mis poes , eerst de wielen en dan als laatste het gewicht. Ook de gaatjes van de aandrijfstang wat uitgeboord ( groter gefreesd) en zie ..... vlotjes (Nu kan het inloopwerk beginnen). Met dit werk is het moeilijkste achter de kiezen of moet ik zeggen achter de wielen ???[:)]
De kap had ik al in de primer gespoten.Nu de afwerklaaglak nog en hup... de decals derop.  Maar er dient zich al een nieuw porbje aan . De voorste frontverlichting (ledjes) kunnen er niet in . Er zit namalijk een aangegoten blokje aan als gewicht, dus ook hier uitfrezen denk ik !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

te vroeg gejuicht. Na precies 8 en 1/4 ronde op de treintafel was de vreugde voorbij ttz de worm draaidt zot over het eerste tandwieltje.
Dus die twee tandwielen zijn van een soort plastiek waarvan de tanden te zwak zijn om het vermogen van de motor over te brengen.
Wat nu ?? vervangen door bronzen tandwieltjes ?? Was het niet beter van de fabrikant het juist anderom te doen ?? Dus worm en tandwiel brons en als laatste een teflon tandwiel ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

Mark,ben je wel zeker dat die tandwielen al uitgesleten zijn door die worm? dat zou wel ?rg snel zijn h?,ik denk eerder dat de motor door de trillingen een beetje is losgekomen en het tandwiel n?t niet meer raakt.De zaak terug afstellen is dan de boodschap.Ik zal eens even naar dat MSM nr grijpen waar die 72er in wordt voorgesteld,dat brengt misschien wat meer duidelijkheid.

Gerrit

loco

De loc die in MSM is besproken was kant en klaar geleverd door Jocadis. Hij reed perfect. Uit ervaring weet ik dat argilla wel eens gelijk zou hebben. Het wormwiel moet perfect afgesteld worden. Hoe je dit moet doen is mij ook nog een raadsel. Vroeger heb ik nooit problemen gehad met Jocadis modellen. Met het laatste type tandwielkast dat Model Loco maakt lukt het mij ook niet meer zo goed. Heb eenmaal nieuwe onderdelen moeten halen voor een type 16.
Loco

Havoc

Tandwielen (en dus ook wormen) moeten een beetje speling hebben tov elkaar. Dus de tanden mogen niet "tot op de bodem" komen. Een dun velletje papier (een paar sigaretteblaadjes) tussensteken bij montage.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

kijk, de bovenste deeltjes van de tandwielen( de punten dus)  zijn weg. Ik denk dat het niet zozeer de worm is ( die ook van kunstof is) waar wel het eind overbrengingstandwiel dat van een koper/borns (?) legering is, die de oorzaak is... kan dit steek houden als oorzaak ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janjozef

Als enkel de bovenste punten van de tandwielen weg zijn wil het zeggen dat ofwel ze los gekomen zijn ofwel niet diep genoeg in elkaar grepen. In beide gevallen krijgen de punten van de tandwielen de volle kracht en dat kunnen ze nooit houden, ze moeten kapot. Worm en tandwiel volledig in elkaar steken juist een sigaretteblaadje uit elkaat laten en goed vastzetten, desnoods borgen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

Tja , heb nogmaals geprobeerd. Zal nieuwe "Rumford's" moeten bestellen. Het probleem is dat de assen waar de tandwielen opzitten ( kitvorm) reeds zijn uitgespaard. Dus veranderen , bv; groter of andere plaats , gaat niet. Het moet maar effe 1/2 mm verschillen en je hebt problemen met de aandrijving.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15