Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

reeks 72

Gestart door argilla, 23 juni 2006, 08:53:51 AM

argilla

gisteren , zoals nog een paar andere medeclubleden, (met dank aan het Spoor Sint-Niklaas) de reeks 72 gekregen van Jocadis in kit.
Nu dacht ik ( ben er niet zeker van) dat de reeks 72 onderwerp is geweest van een artikel in MSM . Zoja is er iemand die het nummer weet ? Ook foto's zijn welkom.

Prachtige loc:D;  maar de bouwbeschrijving is summier. Dwz wel een exploded view, maar geen uitleg.
Voor het spuiten dacht ik aan een autolak met de tint groen van NMBS ( of toch een heel dicht aanleunend groen) is dit een goed idee???
Als onderlaag dan ook een auto primer ( grijs) ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

MSM47, pagina 20 en volgende voor een artikel
Foto's in oudere Spoorwegjournaals
38 en 58 op de cover
41, 54 en 78: meerdere foto's in het blad zelf
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Los uit het hoofd, of uit je database, Gerolf ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

hahaah[:D] Gerolf da's cool man, zo los uit de pols ??....bedankt !![8D]
Heb jij ook zo'n 72 ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janjozef

Autolak is geen goed idee, zelfs een slecht idee. Jocadis verkoopt de goede verf.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

oke dat weten we ook weeral zie.....
Dus verf op basis van acryl Janjozef. Wel gespoten natuurlijk. Zal dan ook nog een spuitcabine moeten bouwen.
Tja modelspoorwegbouw komt van alles bij kijken.........zal maar alvast wat plannen gaan tekenen  zekers!!![;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

erik de noorman

De verf van jacodis is te verdunnen met thinner.
Een kartondoos kan ook al dienst doen als spuitcabine. Wel zorgen voor verluchting (afzuiging).

Erik

janjozef

Een dampkap van 50? of een oude en een paar planken geeft al een goede spuitkabine met afzuiging, wel voor de folters zorgen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Wat is het probleem met autolak?

citaat:
...wel voor de folters zorgen.


Ik mag hopen dat je filters bedoelt? Alhoewel...de eerste keer dat ik met een spuitbus aan de slag ben gegaan was het eerder een foltering! Binnen, met enkel een kartonnen doos als cabine. Dagen nadien kwam er nog zwarte snot uit mijn neus.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Hombres:1) spuiten van verf doe je ALTIJD met een mondmasker (g??n stoffilter al is dat beter als niets).
2) je spuit ook best IN iets ,om de verfnevel toch een beetje in de hand te houden.Een kartonnen doos (met veel kranten er rond) voldoet prima.
3)verluchten tijdens ?n na het spuiten is absoluut noodzakelijk.
4)persoonlijk geef ik de voorkeur aan acrylverf ,vanwege het gebruiksgemak en de eenvoudigere schoonmaak achteraf. Tamiya  en Valeyo om precies te zijn. Die laatste voornamelijk om te vervuilen.

gerrit

D_Loc

citaat:
Geplaatst door Havoc
Ik mag hopen dat je filters bedoelt? Alhoewel...de eerste keer dat ik met een spuitbus aan de slag ben gegaan was het eerder een foltering! Binnen, met enkel een kartonnen doos als cabine. Dagen nadien kwam er nog zwarte snot uit mijn neus.


Ik heb dat ook meegemaakt ruim 10 jaar geleden. Ik ben daar zo van geschrokken dat ik sindsdien bijna niets meer gespoten heb en het liever ook niet meer doe en zeker niet in huis. Nu ga ik op het balkon staan als er niet te veel wind is. Tijdens het spuiten houd ik mijn adem in en wend mijn hoofd af als ik toch een keer moet ademen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

janjozef

dat folteren is voor 's avonds maar dat is voor op een ander forum. Hier bedoel ik inderdaad filters en meer bepaald in de dampkap, gebruik geen metaal filter maar vervangbare filters

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu
Los uit het hoofd, of uit je database, Gerolf?
Wat denk je? [:o)]
Argilla: ik heb (nog) geen 72.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

een woordje uitleg vragen.

als je met je gezicht naar de cabine staat tussen de rails ( reeks 72) ja,  1)   de aandrijfstang van de assen links , staat helamaal onder horizontaal; hoe staan dan de aandrijfstang rechts ( helamaal boven of kwartslag of......)2) wat is dan de stand van de contergewichten aan beide kanten ?? (op of neer kwart ....)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Bert Ossevoort

Argilla,
succes met de bouwkit,echter wil toch even reageren op het antwoord van jan jozef die zegt geen auto lak maar jocadis verf te gebruiken te verdunnen met thinner??
Auto lak [auto flex ] dat gebruik ik al jaren is vergelijk baar met de enamel verven van zowel humbrol als revel,en denk zelf met de jocadis lak zeker als er met thinner verdunt wordt.
Het voordeel van de auto lak is dat je een tiental ml kan laten mengen in rall kleur wat dan tevens juist is ,en die verhalen van een model moet lichter van kleur zijn ,vindt ik onzin.
Ook gezien de reakties die ik krijg op de modellen die ik overgespoten heb.En de kits die ik ook gebouwd heb en gespoten met autolak!
Dus zoals altijd zoveel mensen zoveel meningen.
Bert.