Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Eindstation met stoomlocdepot

Gestart door Freek, 16 januari 2016, 23:28:49 PM

Michiel

#30
Dat wel, maar het is een beetje dubbel-op. Links heb je al zo'n wachtspoortje (groen), en de loods van het depot is erg dichtbij. Het station heeft maar 4 perronsporen, en om dan 2 wachtsporen te hebben, lijkt me nogal veel. En een beetje plaats voor achtergrondscenery (hekje, straat, en half-relief huizenrijen erachter) lijkt me wel een meerwaarde hebben.

Maar het blijft natuurlijk persoonlijke voorkeur.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

GDE

#31
Als ik het plan bekijk begrijp ik dat je veel speelmogelijkheden wenst op een kleine oppervlakte.  Daarom zou je best opteren voor minder is meer.  Hoe minder sporen hoe meer moeite je moet doen om ergens met je trein op de juiste plaats te geraken. Ook creëer je meer plaats voor andere decor elementen zoals weiden,  natuur,  wegen.... Ik krijg de indruk dat dit een nevenlijntje is met een charmant eindstation maar die een relatief ( te)  groot stoomdepot heeft.  De vraag is natuurlijk ook waar is uw lijn gesitueerd?  Vlaanderen ,  Wallonie...?  Is het vlaanderen dan zou ik je Moerbeke-Waas aanraden om je op te baseren. Het station stond er haaks op de sporen wat heel mooi is. Ook de suikerfabriek met spooraansluiting geeft nog wat extra speelmogelijkheden.  Is het wallonie dan kan je bv de loods van Mariembourg als voorbeeld nemen met watertoren inclusief... De loods is niet zo groot maar meer het formaat voor een kleinere lijn.

Freek

Hallo,

Iedereen alvast bedankt voor de nuttige tips.

Ik probeer een middelgroot eindstation voor te stellen met een bijhorend stoomlocdepot. Ik ben volledig akkoord met de stelling "less is more", maar ik tracht toch om zoveel mogelijk een vlot verloop mogelijk te maken. Dus "more" rangeermogelijkheden in "less" bewegingen. :)
Het personenverkeer spreekt mij meer aan dan de goederen treinen, maar zelfs dat is eerder bijkomstig want ik doe het vooral voor de locomotieven :D. De Vlaamse bakstenen stationsgebouwen vind ik mooier, maar qua landschap dan weer eerder de Waalse bergen.
Dus een fictief middelgroot station ergens in Walderen of Vlaanonië ;).

Ik ben eerder voorstander om het rechtse wachtspoor te houden omdat dit mij logischer lijkt.
Verder heb ik nog een aantal tips van Michiel in mijn plan opgenomen, ik heb vooral de layout van het depot overgenomen, dit ziet er al minder druk uit.
De dubbele oversteek heb ik nog gehouden omdat ik van kant moet wisselen voor de klim spiraal, eventueel kan ik wel is kijken om dit in het begin van de spiraal "ondergronds" te doen.

Ik heb een aantal lijnen van het station laten doorlopen om eventueel toch doorlopend verkeer mogelijk te maken. Deze verdwijnen dan onder het station a la Verviers en gaan dan via een spiraal naar het schaduw station.


Maar wat het volgens mij zo druk doet ogen is de opstelbundel, Ik heb deze wel langer gemaakt, maar dus hier hetzelfde plan zonder opstelbundel:


Als er nog ideeën zijn om te vereenvoudigen, laat gerust weten. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik de wisselstraat voor het station kan vereenvoudigen, misschien moet ik er net een aantal perronsporen bij leggen? :)
Laat je niet misleiden, de perronsporen zijn zo'n 1,4m lang

Hieronder ook al een ontwerp van het bijhorende schaduw station.
Links bovenaan zit een dubbele spiraal en midden onderaan een enkele.

doomslu

Freek, je schrijft "De dubbele oversteek heb ik nog gehouden omdat ik van kant moet wisselen voor de klim spiraal, ...".
Volgens mij is die oversteek overbodig omdat je het station vanaf elk spoor netjes links rijdend kan verlaten.
Geen oversteek nodig.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Het gemoderniseerde station van Verviers is een heel dankbaar thema, met de doorlopende sporen onder het station. Prima keuze.

Dat het verkeer door het depot moet om op de linker deel van de baan te komen, vind ik wat minder. Ik zou opteren om een aftakking op het hoofdspoor te maken en dus het industriedeel links wat lager te bouwen, op het niveau ven het dalende hoofdspoor ter hoogte van de tunnelopening.

Maar het plan evolueert goed.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

@Luc, ik kan inderdaad mooi links het station verlaten, maar in de spiraal moet ik rechts rijden om op de binnenzijde te dalen en op de buitenzijde te stijgen. Dit scheelt toch makkelijk een 0.5% in hellingsgraad. Maar het moet te doen zijn om die oversteek buiten de scène te doen.

@ Michiel: Het verkeer dat van het linker deel komt is bedoeld voor de aanvoer van materialen voor het depot. Is het dan niet logischer dat dit rechtstreeks naar het depot gaat? Of gaat dit in werkelijkheid ook steeds via het station?
Het zou wel mooier uitkomen qua landschap als ik dit op het hoofdspoor laat uitkomen denk ik.

Wat zouden jullie doen met die opstel bundel? Weglaten, laten staan of minder groot maken?

doomslu

Als je op de spiraal op tegenspoor moet rijden, dan kan je ook beslissen of je dat in het zichtbare deel ook niet gewoon doet.
Wat je uitspaart is enkel de vier wissels. Je moet kiezen wat je zelf mooi vindt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *