Eindstation met stoomlocdepot

Gestart door Freek, 16 januari 2016, 23:28:49 PM

Snobby Crash

De aanboer van kolen naar je depot moet nu steeds via je kopstation,
dus ook hier zou ik nog even kijken naar een extra spoor, evantueel
komende van de linkse kant, dat direct ergens aansluiting maakt met je depot...

Succes !

Geert

Geert

Leuk project,

hier al een MSM link  i.v.m. stoomloc depot.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Dit plan evolueert goed - de laatste globale schikking vind ik niet slecht
... maar je dient inderdaad nog te kijken naar rijwegen en depot-functies  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: janieburton op 19 januari 2016, 03:14:18 AM
Waarom zou je niet proberen in het schaduwstation en keerlus te leggen?
Dat zou weinig tot geen nut toevoegen, op deze manier kunnen zijn treinen ook nog altijd volledige rondes rijden. Iets wat erg handig is voor het afregelen van decoders. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bellejt

mss het onderste spoor aan je draaischijf koppelen.Heb je een in en uitritspoor apart.

Freek

Citaat van: Snobby Crash op 19 januari 2016, 07:21:52 AM
Hey,

wil links rijden ? Of met andere woorden naar Belgisch voorbeeld,
Dan kan je als je je kopstation wil binnenrijden enkel de twee meest linkse
peronsporen bereiken... De twee andere sporen dienen dan tot niets he, dus nog even
je wissels anders leggen bij het binnenkomen van je station...

Daar heb ik over gekeken, dat moet ik zeker nog aanpassen. Het wordt een fictief station volgens Belgisch voorbeeld.

Citaat van: Geert op 19 januari 2016, 07:54:13 AM
Leuk project,

hier al een MSM link  i.v.m. stoomloc depot.

Geert

Zeer goeie link, deze had ik nog niet gezien.

Over het schaduw station ben ik nog aan het denken, alle ideeën zijn welkom.

Alvast aan iedereen bedankt voor de goeie raad.


Freek

Ik heb hier ook de MSM's 124-132 liggen, "ontwerp je station" deel 1 tem 5. Daar staat ook veel nuttige info in, maar de info juist toepassen is toch iets moeilijker. Maar met proberen en opnieuw proberen en vele goede tips van dit forum ga ik wel ergens komen lijkt me.

janieburton

Citaat van: OlivierV op 19 januari 2016, 12:16:53 PM
Citaat van: janieburton op 19 januari 2016, 03:14:18 AM
Waarom zou je niet proberen in het schaduwstation en keerlus te leggen?
Dat zou weinig tot geen nut toevoegen, op deze manier kunnen zijn treinen ook nog altijd volledige rondes rijden. Iets wat erg handig is voor het afregelen van decoders. :)

Zonder keerlus in het schaduwstation zal volgens mij altijd een trein achterwaarts het kopstation moeten binnenrijden
 

Freek

Ik moet zeker een keerlus inbouwen of een draaischijf om enkel de locs om te draaien. Een keerlus zal eenvoudiger zijn.
Dit weekend is een beetje passen en meten en de verschillende mogelijkheden nog eens bekijken.

prulleman

een kopstation op het einde van een (zij)lijn heeft meestal maar 1 perron (twee perronsporen dus in het beste geval). logisch als je maar 1 vertrekrichting hebt. beter om een perron op te offeren ten voordele van een charmante goederenkoer. makkelijker in te passen en veel meer rangeren en beweging ;). je zou ook moeten kunnen omlopen aan het perron ;)

Freek

#25
Hallo,

ik was nog wat verder aan het denken en dus ook aan het tekenen. Ik heb ook getracht een verbinding te maken naar het schaduw station.
Bij vertrek uit het station, eens voorbij de wisselstraat zakt de hoofdlijn en verdwijnt dan onder de locloods waar ineens de spiraal gelegen is.
Net voor de tunnel ingang heb ik een aantal wissels voorzien dat ik van links naar rechts kan wisselen. Daardoor kan ik dalen op het binnenste spoor en stijgen op het buitenste.
Het schaduw station komt zo'n 50 cm onder het station zelf te liggen. Op het einde van het schaduwstation komt dan ook een keerlus.

In het depot zou nu voldoende plaats moeten zijn voor alle functies en alle ook vrij vlot bereikbaar. Ik heb hiervoor de inspiratie gehaald uit de link van Geert, waarvoor dank, zeer goeie tip.

Het enkel spoor dat voor de draaischijf ligt wordt aangesloten op de aanvoer van steenkool en zand voor het depot.

Wat denken jullie van het onderstaande plan

Edit: link aangepast

Laat gerust weten wat jullie er van denken

evan

Hoi Freek knap baanplan en een dynamische vorm!

Om op je vraag te antwoorden:

De wisselstraat van je station ziet er fraai uit, maar is behoorlijk complex voor maar eigenlijk een klein stationnetje met 4 sporen van amper een meter lengte.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

3rail

Hallo Freek.

Ik vind het een schitterend ontwerp, ook snap ik dat je het speel element van een kop station er in wil houden met veel trein bewegingen.
Maar soms is het ook wel eens leuk om te gaan zitten en dan te kijken hoe je trein met aan hang zijn rondjes rijd. :)

Ik zou je dit toch mee willen geven zo dat er weer een speel element bij komt.
Waarom laat je de 2 middelste sporen van je station niet door lopen naar de andere zijde en maak er een aansluiting bij, of
offer een spoor op van je depot.

De 2 sporen aan de zij kant van het station kun je dan altijd nog gebruiken om te keren.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michiel

Het ontwerp gaat helemaal de goede richting uit, Feek. Persoonlijk zou ik het plan iets luchtiger maken door een aantal naar mijn idee overbodige wissels en secties weg te laten (rode lijnen), en een paar aanpassingen aanbrengen (groene lijnen) om het depot functioneler te maken.

1 - opstelbundel langer maken opdat spitsuurtreinen er kunnen wachten, of vb een ongevallentrein, een diensttrein, een depotbevoorradingstrein.
2 - uittrekspoor rechts weg, liever wat scenery als sfeerschepper
3 - de dubbele oversteek in het hoofdspoor weg want overbodig
4 - het korte uittrekspoor (groen) langer want je wilt er comfortabel alle loks op kwijt kunnen, niet alleen korte tenderlocs.
5 - een duidelijk inrij- en uitrijpad door het depot. Bij het binnenrijden: kolen, ontslakken en naar loods, klaar voor volgende rit. (waterkranen en zandistallatie kan je makkelijk ergens tussen zetten)

Maar dit zijn louter voorstellen naar mijn goesting. Jij bent baas, en doet waar je zin in hebt.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dit plan evolueert goed
Citeer2 - uittrekspoor rechts weg, liever wat scenery als sfeerschepper
Dat zou ik wel houden, want het is vanuit het depot het best bereikbaar zonder de hoofdsporen te kruisen
Daar kan een loc klaar staan om met de volgende trein te vertrekken. Het kan dus wel korter ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw