Installeren van een NEM stekkerdoosje

Gestart door Jean, 22 juni 2006, 21:56:06 PM

Jean

In plaats van het direct in solderen van een decoder, is dit keer een NEM 652 stekkerdoosje geplaatst. Dat is weer eens wat anders dan het rechtstreeks in solderen van de decoder.

Het leidend voorwerp voor de plaatsing van de stekkerdoos is een BR 221 van FLM. De stekkerdoos is een afgesneden stukje van een female busstrip met rastermaat 2,54 mm. Deze busstrips zijn in verschillende lengtes te bestellen bij bijvoorbeeld elektronicazaak Conrad. (Met dank aan Klaas en Hardy). Het afgesneden stukje bevat (natuurlijk) 8 inplug gaatjes. Voordeel van een stekkerdoosje is natuurlijk dat snel en eenvoudig van decoder gewisseld kan worden (in het zeldzame geval dat, dat voorkomt). Tevens blijft de decoder met stekker onaangetast. Als nadeel kan worden opgevat, een grotere hoeveelheid snoeren in de loc.
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/131-1.jpg

Het werk begint met het openen van de loc voor een verkennend onderzoekje naar, in dit geval, een plaats voor de ?Schnittstelle?. Bij de keuze voor een plekje wordt rekening gehouden met de toekomstige plaats voor de decoder. Bij voorkeur moet ook het middeninterieur verwijderd kunnen worden,  zonder dat eerst snoeren los gesoldeerd hoeven te worden.
In het middendeel van het frame is een holle ruimte aanwezig en dat lijkt me een prima plek voor de stekkerdoos. Bij de FMZ variant van de BR 221 is deze ruimte de plaats waar de FMZ decoder is gesitueerd. Voor de plaatsing van een Lokpilot is de ruimte net wat te smal. Bij oudere (analoge) uitvoeringen van de 221 is deze ruimte niet aanwezig.

Alvorens met de nieuwe bedrading van de loc wordt begonnen, wordt, met uitzondering van de diodes voor de verlichting, de oude bedrading verwijderd. Deze BR 221, met een recent onderstel, heeft reeds een ge?soleerd motorschild. Om een vroegtijdig sterven van de toekomstige decoder te voorkomen, moet wel een klein geleidend bruggetje verwijderd worden. Dat wordt met een dremelzaagje gerealiseerd. Het ?staafje? (Hoe heet dat ding ook alweer?) tussen de twee motorcontactpunten is (voorlopig) laten zitten. Als het rijgedrag van de loc ?kuren? krijgt, zal het alsnog verwijderd worden. De ?UKW drossel? is behouden, maar ?even verderop? geplaatst..
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/131-3.jpg

Het 8-polige stekkerdoosje wordt met secondenlijm op een stukje hittebestendig, isolerend materiaal gelijmd.
Zodra alle snoeren aan de pinnetjes aan de achterzijde van het stekkerdoosje zijn gesoldeerd, zal het op maat gezaagde, isolerende materiaal met dubbel klevend plakband worden vastgezet op de bodem van de holle ruimte. De aansluiting van de snoeren aan het stekkerdoosje is zodanig, dat bij plaatsing van de stekker in de stekkerdoos, de decodersnoeren direct in de goede richting (naar boven) afgevoerd worden. Dat betekent dat oranje op de bovenste pin (rechts) wordt gesitueerd. Met deze uitgangspositie zijn de overige snoeren conform het genormeerde schema aangesloten en netjes in het frame weggewerkt. Aan de ?groene? pin is overigens geen snoer gesoldeerd. Loc 221 131-6 krijgt geen extra functies.  

Alle wielen zijn elektrisch ge?soleerd van het frame. De lampjes die vast verbonden zijn met het frame kunnen derhalve de retourstroom kwijt middels het blauwe snoer. Dit snoer wordt daartoe verbonden met het frame. Het frame fungeert feitelijk als een stukje blauw snoer. Aansluiting op het zwarte snoer is overigens ook mogelijk.
Bij oudere FLM locs komt het met name voor dat de wielen aan de linker zijde (zwart snoer) geleidend verbonden zijn met het frame. Bij dezelfde constructie voor de verlichting (t.w. onderzijde van de lampjes vast op het frame), wordt in dat geval de retourstroom via het frame en de wielen aan de linkerzijde afgevoerd. Het blauwe snoer in die situatie gebruiken voor de retourstroom van de verlichting is niet gezond voor de decoder.

De decoder geplaatst
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/131-2.jpg

De BR 221 131-6 zal ingezet worden op een digitale baan, maar om de loc ook inzetbaar te maken op een analoge baan (zonder daarbij afhankelijk te zijn van een decoder die ook analoog inzetbaar is), is een analoog NEM stekkertje geconstrueerd. Zonder de aanwezigheid van een decoder kan deze in de stekkerdoos worden geplugd, zodat op deze wijze ook gereden (analoog) kan worden.
De aansluitingen op het analoog NEM stekkertje zijn als volgt:
- Rood is verbonden met oranje wit en geel. (+)
- Zwart is verbonden met grijs en blauw. (-)
Omdat het pietepeuterige werk van het solderen op de 8-polige stekker met het blote oog nauwelijks te zien is, is de multimeter er bijgehaald om de verbindingen te controleren. (en dan met name de niet-verbindingen)

Bij het wisselen van decoder stekker en de analoge stekker liep ik tegen een onverwacht probleempje aan dat ik met mijn beperkte elektrische kennis (nog) niet heb opgelost.

Om op de traditionele baan met de gebruikelijke richtingsafhankelijke verlichting te kunnen rijden, zijn de twee diodes (voor de verlichting), onaangeroerd gebleven bij het digitaliseren.
Dit heeft  het volgende gevolg: (proefondervindelijk vastgesteld)

In analoog bedrijf:
Vooruit  rijden, de verlichting van cabine 1 brandt.
Achteruit  rijden, de verlichting van cabine 2 brandt.
 
Wordt vervolgens de decoder geplaatst dan werkt de verlichting gedeeltelijk.

In digitaal bedrijf:  
Vooruit  rijden, de verlichting van cabine 1 brandt NIET.
Achteruit  rijden, de verlichting van cabine 2 brandt.

Als de diode van de verlichting aan cabine 1 zijde wordt omzeild, werkt het natuurlijk wel in digitaal bedrijf, maar zal in de analoge modus het seinbeeld niet correct zijn.
Op zichzelf weet ik hoe de rijrichting afhankelijke verlichting gerealiseerd kan worden in analoog bedrijf en ik weet het ook in digitaal bedrijf.
Hoe de aansluiting echter moet zijn, om ZOWEL in digitaal bedrijf (met decoder) als in analoog bedrijf (met hulpstekker) gereden wordt, is me (nog) niet helder.  Mijn concrete vraag is dan ook hoe dat (alsnog) gerealiseerd kan worden. Het moet kunnen, want als je een digitaal voorbereide loc in de winkel koopt werkt het ook.  

Als (voorlopig) resultaat van de werkzaamheden staat er dus een loc die is uitgerust met een NEM 652 stekkerdoos, maar waarbij de verlichting in digitaal bedrijf maar in ??n richting werkt.


Groet,
Jean




tekstueeltje

INFO

#1
Het antwoordt daarop is simpel, neem de diodes op in de analoge stekkerverbinding. De diodes bij digital bedrijf werken niet, die moeten er altijd uit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#2
citaat:
Geplaatst door INFO

De diodes bij digital bedrijf werken niet, die moeten er altijd uit.

Niet altijd Wim.
In de nieuwe versie van de Roco Blokkendoos zit een diodeschakeling die er op het eerste gezicht onnodig ingewikkeld uitziet. Maar die is zo gemaakt dat de diodes ook bij digitaal bedrijf niet in de weg zitten. En ik vermoed dat Roco dat bij meerdere modellen zo heeft gedaan, ze zullen zo'n schakeling niet voor ??n model ontwerpen.

INFO

#3
Laat ik het dan anders zeggen als er sprake is van 1 diode per lamp, dan moet hij eruit.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jean

#4
citaat:
Geplaatst door INFO

Het antwoordt daarop is simpel, neem de diodes op in de analoge stekkerverbinding.



Ah, natuurlijk!  Even simpel als doeltreffend, maar ik was er zelf (nog) niet opgekomen.
Bij de Trix NS 1144 is het, meen ik, ook op die wijze geregeld.

De diodeschakeling waar Klaas het over heeft, zal waarschijnlijk in elke digitaal voorbereide Roco loc zitten. Bij Roco ben ik geen loc met NEM stekkerdoos tegengekomen, waarbij er diodes op de analoogstekker te vinden zijn.

Of er zou nog een methode moeten zijn, waarop het diode probleempje  op te lossen is.  


groet,
Jean





Klaas Zondervan

#5
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

De diodeschakeling waar Klaas het over heeft, zal waarschijnlijk in elke digitaal voorbereide Roco loc zitten.

Dat durf ik niet te garanderen. In de Blokkendoos motorwagen zit het zo aangesloten dat de diodes werkzaam zijn als je analoog rijdt, maar zodra je er een decoder in prikt worden de diodes omzeild. Maar je moet er niet voetstoots van uit gaan dat het in elke Roco loc zo zit.

Klaas Zondervan

#6
Voor wie geinteresseerd is in het schema van de Blokkendoos:
klik hier
Uitleg: die geef ik wel als er vragen komen.[:)]

Jean

#7
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Voor wie geinteresseerd is in het schema van de Blokkendoos:
klik hier
Uitleg: die geef ik wel als er vragen komen.[:)]




Vragen over het schema heb ik wel.
Eens even denken, waar zal ik eens beginnen...

Jean

Klaas Zondervan

#8
Tja, als je er zo lang over doet om een vraag te stellen, dan heb ik intussen het antwoord al gegeven.[:)]
Kijk op mijn website, hoofdstuk Frontseinen en dan helemaal onderaan.