Stroom verzwakken (of hoe moet ik het noemen)

Gestart door philippe_007, 16 januari 2016, 11:45:02 AM

philippe_007

Vrienden,

Een vraagje,
Zoals er reeds velen weten ben ik volop aan het experimenteren met Arduino's,
Als je op een uitgang van een arduino bv een relais of anders stoomvreters wilt plaatsen, dan versterk je de uitgang met bv een BC547 of een IC (ULN2803), tot daar geen probleem.
Maar als ik nu de ingang naar een Arduino wil verzwakken.
Bv een detectie van de sporen, in mijn geval wisselspanning 19V, ik plaats daar een diodebrug tussen zodat ik gelijkspanning heb en dan zou ik tussen de gelijkrichter en de arduino een weerstand kunnen plaatsen om zo slechts 3 a 5V input te bekomen. 
Nu de vraag, bestaat er geen simpele schakeling om de stroom te verzwakken zodat het er eigenlijk niet aan toedoet of het nu 5V of 18V input krijgt?
Iets analoogs aan de BC547 dus.

PS ik ben geen elektronicus, dus hou het simpel aub :-)

Gerolf

Een weerstand van 1k en een zenerdiode van 4.7 Volt lijkt me het eenvoudigst.

De zener tussen je arduino-ingang en massa - zorgt er voor dat er nooit meer dan 4.7 op je ingang komt
Weerstand tussen je signaal en de ingang - beschermt de diode.  Waarde van 1k is een schatting. 10k is misschien ook mogelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Gerolf,
bedankt voor het snelle antwoord,
Even een schema gemaakt om zeker te zijn dat ik het goed heb verstaan:



PS: het kan zijn dat ik de diodebrug verkeerd heb aangesloten, maar op deze dat ik gebruik staat  de +/- en ~ aangeduid :-)

philippe_007

Ik heb uw uitleg nog eens gelezen, nu twijfel ik of de weerstand wel correct staat. Moet deze niet tussen de diodebrug en de splitsing zener diode en ingang arduino ?


Klaas Zondervan

De diodebrug is goed getekend.
Maar de zener moet andersom en aan de andere kant van R1.

philippe_007


Geert

Voor de de duidelijkheid, wil je stroom detecteren, of spanning? Of wil je het digitaal signaal inlezen?

Als je het digitaal signaal wil inlezen is een weerstand van 100k-220k voldoende, de nodige spannings beveiligingen zitten al op de ingang van de microC.

Wil je massa detectie doen, dan is een weerstand van 1k voldoende. (Plus de inwendige pull up weerstand, indien aanwezig, of anders er eentje aanhangen van 10k naar 5V)


Stroomdetectie, kan ook maar niet met jou schakeling.


Geert


Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

philippe_007

Geert,
ik wil geen digitaal signaal detecteren,
enkel of er een trein over de sporen komt.
Of het nu spanning of stroom is laat ik in het midden, zoals eerder gemeld, ik ben geen elektronicus... Maaar ik leer wel graag bij.


Gerolf

Met het schema (derde tekening is de goeie) kan je met je Arduino of andere microcontroller gelijk welk 0/1-signaal van meer dan 6 volt "zien", dus bvb "meten" of er spanning op een rail is.

Als je via stroomdetectie een bezetmelding wil, dan is er iets meer nodig. Dat zou ik via een optocoupler doen: de ingang is een led (of een paar leds) die branden door de spanning die over enkele diodes valt, de uitgang is een transistor die je tussen massa en je ingang zet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Je zou verder kunnen gaan en een spanningsdeler maken met 2 weerstanden op een analoge ingang.
Neem bvb 1k2 en 4k7 dan kan ne spanningen tot 30v omzetten naar 0--5v en die inlezen wat be dan een waarde tussen 0 en 1024 geeft in de arduino.

Dat pas ik in veelvoud  toe op een arduino die mijn voedingen "bewaakt"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: philippe_007 op 16 januari 2016, 14:44:11 PM
ik wil geen digitaal signaal detecteren,
enkel of er een trein over de sporen komt.
Maar dat bedoelt Geert nou juist met zijn vraag.
En dan is het weer van belang of je twee of drie rail rijdt.
Citaat van: philippe_007 op 16 januari 2016, 14:44:11 PM
Of het nu spanning of stroom is laat ik in het midden, zoals eerder gemeld, ik ben geen elektronicus... Maaar ik leer wel graag bij.
Bron Wim Ros Rosoft.
Heb je twee rail dan zou je bovenstaande schakeling kunnen gebruiken.
Als er een verbruiker (loc) op deze rail stat dan zal er een van de linker via de motor naar de rechter rail.
Dit veroorzaakt een spanningsval over de 4 diodes, via de weerstand van 47ohm zal led in de gebruikte opptocoupler de fototransistor belichten.
Hierdoor zal het potentiaal van de collector naar '0' geen en als je de Arduino poort met input_pullup geconfigureerd hebt hoef je je geen zorgen te maken over de spanning op de Arduino ingang.
En zal de poort netjes uit te vragen zijn.

grt Piet.

philippe_007

Hey Piet,
ik rij 3 rail.
Ik ga straks de schakeling van Gerolf even uitproberen. Ik zie dan wel of het lukt.
Allen bedankt voor de info.

raf

weer moeilijk aan het doen maar het kan ook makkelijk
waarom stroom detecteren ???
detecteer massa en je heb geen probleem
eventueel toch een opto er tussen maar het moet niet
heel mijn baan werkt zo en ik heb volledige baan detectie
1 rail is massa de andere detectie massa
bij een bestaande baan makkelijk aan te brengen
aan een rail schoentje soldeer je een draad die naar je uno gaat en je slijpt de rail door voor en achter de soldering op een lengte die je zelf wil
en voila een detectie rail van onbepaalde of bepaalde lengte

niks doide bruggen of weerstand en zener toestanden
gewoon de massa van de arduino koppelen aan de massa van je baan
je rijd digitaal dus er is geen wissel spanning meer het is gepulseerde gelijk stroom

proberen of het werkt je neemt een 1 K weerstand en een ledje en sluit de led aan op het contact stukje en de weerstand in serie met een 12 volt voeding waarvan de massa aan het andere spoor ligt
brand de led dan gaat de opto dit ook doen
gewoon de schakeling van piet zonder al de toestanden buiten de opto en de weerstand de opto kan een 741 zijn enkele polarisatie
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.