Viessmann wagonverlichtingsstrip

Gestart door 755philippe, 15 januari 2016, 16:25:33 PM

755philippe

Met de verlichting heb ik momenteel geen probleem want die zijn van Viessmann en hier is een ingebouwde stroomonderbreking aanwezig. Probleem is bij het rijden dat je het relais hoort klikken bij "vermoedelijk" elke kleine stroomonderbreking. Ik rijdt op 3-rail maar weet niet of dit hierop invloed heeft.
Daarentegen knippert de verlichting niet.
Mvg

755philippe

Freek

De oplossing van Michiel vind ik wel goed gevonden. Ook al rij je 3-rail, je werkt met sleepcontacten en dat kan altijd wel eens een kleine onderbreking geven.

755philippe

Hoe en waar en welke elko sluit je aan ? Heeft iemand hiervan een schema want ben geen elektrotechnieker.
Mvg

755philippe

Freek

Je kan best kijken in de handleiding van je decoder. Er zijn 2 soldeerpadjes voorzien waar je de elco moet aansluiten. Ik meen mij te herinneren dat daar ook een diode en weerstand bij moest, maar van buiten weet ik het niet meer.

Gerolf

Citaat van: 755philippe op 14 april 2017, 00:33:25 AMHoe en waar en welke Elco sluit je aan ? Heeft iemand hiervan een schema want ben geen elektrotechnieker

Ik heb geen idee hoe de decoder voor je verlichting er uit ziet, maar ik zou denken dat er nu al een kleine Elco op zit die de spanning voor de elektronica stabiliseert. Anders zou je decoder bij elke kleine stroomonderbreking al resetten.

Mij lijkt het dan voldoende om parallel aan die kleine Elco een grotere te plaatsen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

#20
Heb even het schema van esu ergens gevonden. De grote elco zou ik niet nodig hebben want die is voorzien bij stroomonderbrekingen bij de motor vd lok. Volgens mij heb ik alleen de kleine nodig. Alvorens ik deze inbouw wou ik even weten of ik een zwaarder type elco mag gebruiken. Ik heb in mijn doos 100uf/35V liggen... mag ik deze gebruiken zonder de dekoder op te blazen ? In plaats van op de pads te solderen zou ik liever de bedrading nemen op de 8polige stekker die ik dan aftak. Wilt dus zeggen de massa= zwarte bekabeling
                                                                                    U+ = blauwe bekabeling
Moet de weerstand ook aangepast worden bij een zwaardere elko en welke waarde moet die dan hebben ? Zou het kunnen dat er een gelijkrichter voor moet staan ?

     
     
Mvg

755philippe

Gerolf

Mij lijkt het een goed idee om beide Elco's te gebruiken, maar zoals je weet rij ik niet digitaal  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Freek

Ik zou inderdaad ook beide elco's aansluiten, echter bij V4 is dat er maar 1 meer als ik mij niet vergis.
Jij spreekt van een zwaardere elco bedoel je dan 1000µF pv 100µF? Als je dan 220 ohm gebruikt ipv 100 zal het verder wel in orde zijn.
Verder moet je het gewoon aansluiten zoals aangegeven, geen extra gelijkrichter.


Gerolf

De capaciteit van de grote Elco hangt af van het stroomverbruik van de leds, en hoeveel tijd je wil overbruggen.
  Te groot kan nooit kwaad, de grootte zal eerder afhankelijk zijn van de beschikbare ruimte.
De weerstand kan je gerust op 100 houden. Met een grotere weerstand zal je Elco trager opladen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Freek

Daar moet ik toch even een opmerking bij plaatsen. Een grotere capaciteit kan zeker geen kwaad, maar die moet ook opgeladen worden. Hoe groter deze capaciteit wordt hoe groter zijn laadstroom dan ook zal zijn. De weerstand in serie is om die laadstroom te beperken, als die te groot wordt kan je je decoder beschadigen. De diode die over de weerstand staat zorgt er dan weer voor dat de gevraagde stroom onbeperkt kan vloeien.

efl045

Citaat van: Freek op 15 april 2017, 22:47:06 PM
Hoe groter deze capaciteit wordt hoe groter zijn laadstroom dan ook zal zijn. De weerstand in serie is om die laadstroom te beperken, als die te groot wordt kan je je decoder beschadigen.
Decoder kapot? Te grote laadstroom? Van waar moet die komen? Al eens uitgerekend wat de maximale stroom door een weerstand van 100 ohm kan zijn bij de spanning die daar staat?
Zelf met een kortsluiting ipv een elco (dan heb je de maximale stroom die daar kan lopen) kan een decoder nog niet kapot gaan belast met 100 ohm...

Gerolf

Bij een grotere Elco zal het gewoon langer duren voor hij opgeladen is. De weerstand zal immers niet meer stroom doorlaten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Freek

Sorry, een beetje te snel gereageerd, ik had het even moeten uitrekenen.  :-[ Ik denk dat ik teveel met de grotere elektronica bezig ben.