Viessmann wagonverlichtingsstrip

Gestart door 755philippe, 15 januari 2016, 16:25:33 PM

755philippe

Hallo,

Ik heb 6 wagons waarin ik elke wagon heb voorzien van de verlichtingsstrips van Viessmann (art 50502). Deze strips heb ik ingekort tot 9 leds om ze aan te passen aan de wagonlengte. Elke wagon heb ik voorzien van 2-polige stroomgeleidende koppelingen. In de stuurstand ga ik een Esu Funktiedekoder inbouwen. Nu de hamvraag : is het mogelijk alle 6 verlichtingsstrips achter mekaar aan te sluiten op 1 funktie-uitgang. Op de dekoder van Esu mag je volgens de gebruiksaanwijzing max 250ma/ uitgang gebruiken. Hoeveel ma heeft 1 ledstrip ? Of eventueel een relais op zetten ?
Mvg

755philippe

bellejt

#1
op internet is te vinden dat ze bij de 11 leds 30 mA verbruiken.Je kan er dus gerust 6 aan elkaar hangen op een uitgang van 250 mA.

http://www.modelmania.com.pl/images/viessmann/viessmann50465.pdf


755philippe

Misschien toch veiliger de aansluiting met een relais. Weet alleen niet hoe ik een relais aansluit op een funktie-uitgang van een Esu-funktiedekoder. Heeft iemand misschien een aansluitschema hiervoor.
Mvg

755philippe


755philippe

Als ik het goed begrijp gewoon een Esu-relais kopen en dan heb ik geen (blus)diode nodig. Dit moet lukken. Zal morgen een relais halen en dan aansluiten.
Mvg

755philippe

bellejt

yep zo een klein relais.Ik heb er indertijd enkele goedkoop kunnen kopen van een forumlid.

755philippe

Hallo,
Relais gaan halen. Even schema ter illustratie.
                     
                       

Als ik het goed begrijp :
- massa van de wielen buiten decoder en relais rechtstreeks op "-" van de ledstrip
- rode draad op relais naar "+" op ledstrip.
De rest lukt wel maar ik wil weten of dit juist is om dekoder niet op te blazen.

Mvg

755philippe

Gerolf

Het lijkt me correct, maar ik zou een (blus-)diode over het spoel of over de decoderuitgang zetten
(bij het afvallen van het relais ontstaat een inductiestroom, die een transistor kan beschadigen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Bedankt Gerolf. Een diode 1N4001 zal wel voldoende zijn denk ik.
Mvg

755philippe

755philippe

Hallo,
Misschien lang gelden in dit draadje maar uiteindelijk toch van gekomen mits wat uitbreidingen. Bovenstaand schema toegepast zonder blusdioden maar bij de minste stroomonderbreking knettert de relais. Beter een blusdiode plaatsen maar de vraag is klopt dit schema alvorens ik de diode plaats.
Ik heb een Esu-fx decoder gebruikt ter info. Als blusdiode misschien 1n4007 gebruiken ?
 
   Schema

     

Mvg

755philippe

Freek

Ik denk niet dat die blus diode je gaat helpen tegen het kletteren. Als je een stroom onderbreking hebt krijgt je relais ook geen spanning meer en valt die af. Van zodra er terug spanning binnen komt schakelt het relais terug aan.
De blus diode gaat er wel voor zorgen dat je je uitgang niet opblaast. De polariteit is juist.

755philippe

Iemand een oplossing om de spanningsval tegen te gaan ? Kan het plaatsen van een Esu Powerpack een oplossing zijn ? Heb alleen niet veel plaats meer in de stuurstand.
Mvg

755philippe

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Wanneer de trein rijdt, wil je verlichtte rijtuigen. Wanneer de trein stilstaat wil je de verlichtig uit kunnen zetten. Dus; de verlichting aansluiten op het normaal gesloten contact. Dender en korte stroomonderbrekingen hebben dan geen invloed op het kortstondig uitvallen van het relais, want het staat al in de uit stand. Het relais aantrekken waneer je geen verlichting meer wilt in de rijtuigen; meestal wanneer de trein niet rijdt (vb op opstelspoor) en dus ook geen dender veroorzaaakt.

't Is maar een idee.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Op het relais niet, maar op de verlichting zelf wel vrees ik, als die moet blijven branden bij stroomonderbreking komt er hoe dan ook een elco aan te pas....'t Is toch niet enkel het relais dat stroom nodig heeft?