Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 15 januari 2016, 14:49:41 PM

efl045

Als ik aan de nodige wissels geraak zou ik de onderbaan als volgt willen leggen om er met 5 treinen heel afwisselend te kunnen op rijden (alle treinen keren en worden altijd door een andere vervangen nadat ze verdwijnen):


Hoe dat in zijn werk gaat zie je in dit filmpje: https://youtu.be/id59Gy_5Pco

bollen neus

Knap, zo heb je steeds een andere loc te zien.
Den Eric.

efl045

5 treinen onderaan en nog 3 bovenaan, en dat in spoor 0 op een zakdoek groot en zonder rondjes te moeten draaien, meer moet dat niet zijn hé  ;)

efl045

Het idee om al mijn oude Gils treinen tegelijk op een baantje te kunnen laten rijden laat mij niet los, dus moest het ontwerp verder uitgewerkt worden tot er 11 treinen op kunnen zonder dat ze mekaar in de weg staan.
Met wat ik nu heb in Wintrack (met materiaal dat voorhanden is) en al in Koploper heb ingevoerd om te testen lukt het om op de benedenbaan 8 treinen te laten rijden die mekaar in het station zowel kunnen tegenkomen als inhalen waarbij er altijd over en weer gereden wordt, wat rechts vertrekt komt van rechts terug, wat links vertrekt komt van links terug. Het enige dat zichtbaar blijft zijn de 2 stationssporen zodat er steeds maximaal 2 van de 8 treinen zichtbaar zijn, steeds anders gecombineerd.
Op de bovenbaan kunnen 3 treinen rijden, 2 identieke goederentreinen, de ene geladen, de andere gelost die in tegengestelde zin rijden om de aanvoer van goederen voor te stellen en 1 treinstel dat vanuit het hoger gelegen perron van het station door het hoger gelegen schaduwstation rijdt en dan terugkeert om wat afwisseling te steken tussen de goederentreinen.
Op het Koploper filmpje zie je hoe alles door elkaar rijdt, op de baan zal er veel minder tegelijk te zien zijn, maar de afwisseling zal zeer groot zijn (voor een spoor 0 baantje op deze beperkte afmetingen).
Het zichtbare gedeelte zal afgewerkt worden in soort kijkkast met gebogen achtergrond en een fries en dak met verlichting zodat er enkel van de voorkant naar het baantje kan gekeken worden, dus zoals een vitrine, maar dan met steeds wisselende treinen.

Wat zichtbaar blijft (en dan nog enkel vanaf de voorkant):


Dit is wat onderaan ligt, enkel grijs blijft zichtbaar:


Bovenaan:


Alle rails:


Het Koploper filmpje:



bollen neus

Yo Franky, ik als leek kan maar enkel zeggen dat ik dit vree fascinerend vind, kan der niet aan doen. Indrukwekkend ook. denk dat je enorm veel mogelijkheden gaat kunnen creëren.
Tof dat oud materiaal zo kan gebruikt worden.
Den Eric.

reeves

Franky,

Heb je geen filmke van de treinen in beweging gestuurd door koploper?

Groet Tom

efl045

Ja, kijk daar maar eens: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23608.msg324617.html#msg324617 (helemaal onderaan).
Uiteraard niet op het laatste ontwerp, dat moet nog gebouwd worden  ;)

efl045

Citaat van: bollen neus op 27 februari 2016, 14:43:47 PM
Yo Franky, ik als leek kan maar enkel zeggen dat ik dit vree fascinerend vind, kan der niet aan doen. Indrukwekkend ook.
Ik veronderstel dat je het dan niet over de details van mijn modellen hebt :-)
Maar als ze moeten gesuperd worden weet ik je wel te vinden  ;)
Met de elektrotechniek en de digitale besturing trek ik wel mijn plan en daar kan ik je dan altijd wel een beetje bij helpen ten gepaste tijde.