Diorama verlichting m.b.v. Arduino

Gestart door Ajean, 13 januari 2016, 19:50:33 PM

Ajean


In het verleden heb ik geprobeerd met behulp van een Arduino board en neopixel ledstrip een dag/nacht simulatie te ontwerpen voor mijn diorama.
Na veel pogingen ben ik tot de conclusie gekomen dat het werken met deze neopixel leds -ofschoon er veel mee mogelijk is- niet het door mij gewenste resultaat opleverden. Ik heb dan ook besloten voor mijn diorama verlichting over te stappen op RGB led strip aangevuld met een gecombineerde warm/koud wit led strip.
Nu zijn er op de markt verschillende producten te krijgen waarmee je RGB led strips kunt aansturen bv. de DR4050-RGB Modelbaanverlichting controller van Digikeijs.

Het nadeel van de meeste verlichtingscontrollers vind ik echter dat je maar een beperkt aantal dagmomenten (nacht, ochtend, dag en avond) kunt instellen ofschoon er in de dag/nacht cyclus veel meer kleurnuances zijn.
Alleen met controllers in het (zeer) hoge prijssegment is dit mogelijk.

Om tot een prijs gunstige oplossing te komen ben ik weer uitgegaan van een Arduino board en op internet op zoek gegaan of er eventueel al een dag/nacht programma te vinden was.
Op de forum site van NScale.net ( http://www.nscale.net/forums/showthread.php?33849-Using-LED-Strips-for-Day-Night-Cycle) kwam ik een programma tegen van Clay Shirky dat voor mij alle mogelijkheden bood die ik op mijn diorama wil toepassen.

Voordelen:

Het aantal in te stellen dagmomenten is oneindig (het interne geheugen van de Arduino is de limit)
Duur van een dagmoment is in te stellen (geld dan voor alle dagmomenten)
Duur van de overgang van het ene naar het andere dagmoment is in te stellen (geld dan voor alle overgangen)

Nadeel:

Alle instellingen (kleurcode dagmoment, duur dagmoment en overgang dagmoment) dienen binnen het programma geprogrammeerd te worden.
Vooral het instellen van kleur, intensiteit en overgang vergen nogal wat tijd (veel moet proefondervindelijk worden vastgesteld)
Misschien is er op dit forum een Arduino deskundige die de kennis heeft om voor dit programma een interface te schrijven zodat de instellingen gebruiksvriendelijker kunnen.
Het zelfde geldt voor een eventuele DCC interface.
Zelf bezit ik die kennis niet

Wel heb ik tussen verschillende overgangen van dagmomenten een programmaregel toegevoegd die tijdens zo'n overgang een relais aanstuurt om bv. de straatlantaarns aan en uit te schakelen.

De volgende onderdelen heb (ga) ik gebruiken:

- Arduino Uno of Arduino Mega
- Arduino RGB led shield voor RGB led strip
- 2 X een Mosefet breakout voor de gecombineerde warm/koud wit ledstrip
- externe 12 V voeding (aantal Amp moet ik nog bepalen)
- 1 of meerdere 8 relay modules


Ik hou jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.


Adri

dani

Als Arduino junkie ben ik benieuwd....

Wat dat programmeren betreft en die interface heb ik wel wat ervaring...
Je kan daar alle kanten mee uit.   Van waar ben je. ? Misschien moeten we eens kortsluiten (figuurlijk dan)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Interessant, zelf gebruik ik vaak DCC met Arduino in combinatie met CV's.
Zo heb ik een 30 tal CV's ingesteld in mijn Intelligent Servo Decoder om de standen te configureren, potmeterstanden te onthouden en uit te lezen, DCC adres, speed, ...

Met dag en nachtschakeling ben ik bezig maar dat zal nog eventjes duren... De bedoeling is meer dan 50 functies aan elke pin van de Arduino te koppelen, allemaal instelbaar.
Tevens zou die gekoppeld worden via DCC zodat ik die via de CS of Rocrail kan aansturen.

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

wouterdt

Intressant...
Ik ben een dag nacht simulatie aan het maken voor http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20031.75.html alsook lampjes die random aan en uit gaan in 1 van de 2 modules.
Om de complexiteit van de code te beperken ben in het geheel aan het uitsplisten over meerdere uno's via i2C

  • Een master die de boel stuurt en start pauze etc.. knopjes moet krijgen
  • eentje die de RGB sturing voor zich neemt
  • een voor de lampjes te doen uit en aan gaan
Op dit moment stuurt de master elke 2 minuten een signaal naar de slave om naar een bepaalde status te gaan.
De slave doet dit dan en wacht tot die een nieuw commando krijgt.
Werkt proper maar de kleuren zijn nog niet top (moet nog een warmwitte ledstrip in) en er zit nog een rare kleuren sprong in  >:(