Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Verdwenen ?

Gestart door dani, 09 januari 2016, 19:41:59 PM

dani

Ik ga er niet te veel meer over zeggen. Ik ken intussen de reden en had het eigenlijk kunnen zien aankomen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Citaat van: Sicco op 10 januari 2016, 14:03:16 PMHet zou natuurlijk ook kunnen dat dit de laatste druppel was en dat er meer zaken zijn geweest. Iemand besluit niet zomaar van het ene op andere moment zulke drastische maatregelen te nemen, vaak broeit iets dan al veel langer.

Zo heb ik het toch begrepen, dit is niet van één dag of één draadje.

Moet wel zeggen dat ik hier toch ook voor de eerste keer verneem dat er een "schrikbarende hoeveelheid mensen de afgelopen 10 jaar afgehaakt heeft". Ik geef graag toe dat ik meestal de laatste ben die zoiets doorheeft, maar als ik kijk naar de onderdelen van het forum waar ik kom dan zie ik toch altijd dezelfde mensen.

Er zijn er wel die eens iets posten en dan nooit meer te zien zijn. Er zijn er ook die posten en dan direct zo op hun kop krijgen dat ze nooit meer terugkomen. Maar dat gebeurt op elk forum waar ik ga.

Heeft dit nu te maken met een "open" forum? Ik denk het niet. En eerlijk gezegd, ik hoop dat dit forum open blijft. Zo is tenminste alles mogelijk an blijft er iets gebeuren. Er zijn er vaak die roepen om die forum te sluiten voor al wat niet in hun enge visie van modelbouw past maar de dag dat dat gebeurt is dit forum ten dode opgeschreven. Dan is het geen forum meer. Deze vakantie ging ik zo terug naar zo'n forum en wat bleek: het is reeds enkele maanden gesloten wengens "geen activiteit". Denk goed na voor zo'n beslissingen te nemen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Ik zie geen enkel voordeel in een "gesloten" forum; in de clublokalen van alle verenigingen wordt buiten de kernactiviteit ook over "alledaagse" dingen gepraat.
 

Martin Welberg

Het is net als in het dagelijks leven, als ik me ga storen aan alles wat om me heen gebeurt heb ik geen leven..en weglopen omdat je je gelijk niet kunt halen is een teken van zwakte IMO. Het hele leven bestaat uit concessies....

En een forum is net een lopend buffet, je neemt wt je lekker vindt en de rest laat je (links) liggen..

59erke

Misschien moeten jullie alles een beetje in de juiste context zien.
Wat er gebeurt is in het draadje "niet Belgische aanwinsten" is hoofdzakelijk de reden van zijn vertrek.

Iemand al is aan gedacht dat dergelijke duitse symbolen wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor een deel van zijn leven.
Me dunkt dat Hugo al een beetje van leeftijd is en die zwarte periode wel eens meegemaakt zou kunnen hebben.
Ook heeft hij de laatste tijd ook veel tegenslag gehad in het leven (draadje dedju toch)
Dan is het toch normaal dat hij zo reageert op dergelijke post.

Voor de meeste is onze hobby een ontspanning terwijl het voor Hugo misschien herinneringen oproept.
Misschien hadden we er gewoon niet teveel op moeten reageren ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

janieburton

Citaat van: 59erke op 13 januari 2016, 20:11:24 PM
Misschien moeten jullie alles een beetje in de juiste context zien.
Wat er gebeurt is in het draadje "niet Belgische aanwinsten" is hoofdzakelijk de reden van zijn vertrek.

Iemand al is aan gedacht dat dergelijke duitse symbolen wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor een deel van zijn leven.
Me dunkt dat Hugo al een beetje van leeftijd is en die zwarte periode wel eens meegemaakt zou kunnen hebben.
Ook heeft hij de laatste tijd ook veel tegenslag gehad in het leven (draadje dedju toch)
Dan is het toch normaal dat hij zo reageert op dergelijke post.

Voor de meeste is onze hobby een ontspanning terwijl het voor Hugo misschien herinneringen oproept.
Misschien hadden we er gewoon niet teveel op moeten reageren ...

In mijn directe familie zijn er ook mensen die die "zwarte periode" hebben meegemaakt en een aantal(een was in 1898 geboren en de andere begin jaren 1900) hebben de 2 zwarte periodes meegemaakt.
Ik kan Hugo begrijpen. Maar ik begrijp andere mensen ook.

Ik hoop dat Hugo alsnog terugkeert.
 

Peter

Heb gisteren nog een antwoord van Hugo op mijn mail ontvangen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, en mijn echtgenote, een zeer goed kontakt met Hugo en zijn, helaas veel te jong overleden echtgenote Resi, hadden. En ja zoals hij schrijft is de oorzaak een opeenvolging van druppels die de emmer hebben doe overlopen, en helaas, ik heb het ook niet bemerkt of zien aankomen. Maar het is zijn goed recht natuurlijk. Hopelijk verandert hij later nog
eens en komt hij terug op het forum, als goede modelspoorder die hij tenslotte is.
Hierbij de mail die ik van Hugo ontving:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Och, het gaat niet om heel die nazi affaire hoor, mijn eerste reactie was duidelijk denk ik.
En als je daar een diorama wil aan wijden moet je dat zelf weten; tenslotte worden daar hopen plastic kits van tanks en vliegtuigen van verkocht.
Toch heeft de trein hierbij (voor mij althans) een wrange bijklank, te meer door de vele documentaires die er van bestaan.
Maar de reactie van sommige leden die de holocaust eens gingen minimaliseren, dat stoorde me vooral.
Het stomweg vergelijken met eender welke andere misdaad tegen de mensheid gaat gewoon niet op.
Ook de reactie van de moderators stelde me teleur: die was er namelijk niet! Nochtans staat in de statuten dat aanstootgevende en racistische bijdragen verboden zijn. Maar ja, waar ligt de lat?
En dat het knappe technici waren ( en zijn) is ook buiten kijf.
Ik mis de discussies op het forum ook, en lees nog regelmatig de bijdragen die me aanspreken.

Een paar andere teleurstellingen op het forum hadden me al de moed ontnomen, dit was de druppel.
Als je wil mag je dit op het forum zetten, maar wel integraal dan.
Hugo
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

eerlijke oprechte brief-maar helaas ontbreek ik wel het begrip dat anderen een ander idee/visie mogen hebben van Hugo.

ik begrijp zijn visie,ik respecteer die ook maar een andere visie moet ook kunnen zonder dat er afbraak(of ontkend wordt)van de vele vreselijke dingen die dan hebben plaatsgevonden !  :-\

Ben

Daarnaast was er helemaal geen sprake van een racistische of aanstootgevende bijdrage zoals in de statuten bedoeld wordt.

Gr, Ben.

Sicco

#24
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 15 januari 2016, 13:47:43 PM
eerlijke oprechte brief-maar helaas ontbreek ik wel het begrip dat anderen een ander idee/visie mogen hebben van Hugo.

ik begrijp zijn visie,ik respecteer die ook maar een andere visie moet ook kunnen zonder dat er afbraak(of ontkend wordt)van de vele vreselijke dingen die dan hebben plaatsgevonden !  :-\

Tweede zin? Misschien moet er eens gelezen worden wat er staat in plaats van wat er gewild wordt dat er staat, want dan ontbreekt het begrip wederzijds dus ook ook al wordt er geroepen van wel. Je kan in dat soort discussies nooit winnen en dat is de frustratie bij velen, want gisteren was er weer de volgende veelgebruiker die hier aangeeft ermee te stoppen (rangeerduivel). Juist om die vooringenomenheid. Ook hier zeg ik, het maakt me niet uit om het waarom en of het een zinnige/nuttige/logische/eerlijke beslissing is, maar gewoon om het feit dat.

Nogmaals, ik ben hier niet voor de een of tegen de ander, ik constateer alleen ten eerste een bij tijd en wijle grote verloop en ten tweede een wederkerend patroon van vooringenomenheid jegens bepaalde mensen. Alsof van te voren al bepaald is hoe er naar sommige personen gereageerd wordt, wat die persoon ook zegt. En daarom is dit forum voor de een een fantastische plek en voor de ander een nare plek waar elke druppel de laatste kan zijn. Ik heb dat zelf in het verleden in extreme mate ondervonden en heb daar mijn gedrag hier op aangepast. Ook dat is een keuze waar je wat van kan vinden en iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar dat is het feit.

In het begin van dit topic werd gesteld dat het hier nooit persoonlijk wordt, welnu ik nodig een ieder uit de topics van de laatste uren eens door te lezen en proberen eerlijk aan te geven of dat werkelijk zo is.

Het alternatief van een 'open' forum is niet per definitie een 'gesloten' forum zoals sommigen hier suggereren geheel in de lijn van de beredeneringstechnieken zoals ik hierboven kort schets. Ik heb het bovendien juist gehad over het gebrek aan moderatie (=middeling, dus een middenweg) en geenszins over dat off topic zaken helemaal niet zouden mogen*. Een moderator heet niet voor niets een moderator. Maar ho, ik ben hier niet om een lans te breken voor een verandering van het forum hier, dat gaat mij persoonlijk helemaal niks aan. Ik geef alleen aan wat ik hier steeds weer signaleer. Is hiervoor gekozen, prima, laten we dan zo voort doen, maar de consequentie is dus wel dat een deel van de groep zich hier niet fijn voelt. Dat zien we al jarenlang van tijd tot tijd escaleren. Mensen die de steun van een moderator of andere forumgebruikers missen in een discussie die normaal begint, ontspoort en blijkbaar elke keer weer volledig mag ontsporen. Of iedereen vind dat het om ene ontsporing gaat doet niet ter zaken. Immers, als je behoort tot de meerderheid in een felle discussie is het moeilijk je in te leven in de minderheid.

Je hoeft het niet eens te zijn met iemand om voor iemand op te komen, zeker niet als moderator. We kunnen het er met z'n allen over eens zijn dat iemand overgevoelig is, maar er toch proberen een beetje rekening mee te houden. Door het feitelijk en inhoudelijk te houden, zonder dat persoonlijke voorkeuren meespelen. Dat is alles wat ik zeg, eigenlijk.

Het topic over de Goovermodels 91 is een mooi voorbeeld trouwens. Je ziet om de paar weken precies dezelfde discussie ontstaan tussen voor- en tegenstanders met telkens dezelfde argumenten. Steeds dezelfde personen winden zich op. Inhoudelijk voegt het helemaal niets toe behalve frustratie voor beide partijen. Ik heb het persoonlijk ook met beide kanten te doen, ik vind het niet fair naar beide kanten toe dat niet eindelijk eens gezegd wordt, iedereen heeft zijn mening gegeven, punt - klaar.

* tussen 'helemaal niet mogen' en de mate waarin het hier gebeurt zit nog wel een enorme kloof trouwens  8)

dani

En zullen we het dan nu hier bij laten dan ?

Volgens mij mag dit draadje dicht, ik heb intussen Hugo terug kunnen contacteren per mail
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Als reactie op de volgens mij zeer nuttige inbreng van Sicco wil ik toch graag aangeven dat de moderatoren afspraken aan 't maken zijn om met elkaar binnenkort samen te zitten.
Persoonlijk, en als vertegenwoordiger van de uitgever, wil ik toch wat bijsturen in de toekomst.
Helaas hebben we alle drie veel minder tijd dan velen hier op 't forum, om alles in goed banen te leiden.
We doen ons best!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske


Peter

Wat ik spijtig vind is het feit dat sommigen over een onderwerp blijven doordrammen.
Als je het niet eens bent met een standpunt zwijg er dan gewoon over. We zijn helaas al te veel goede forumleden verloren door zo'n zaken.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

We zijn inderdaad en helaas, al veel goede forumleden kwijt door de tijden heen.
Maar, zegt dat niet eerder iets over de leden zelf, dan over het forum?
Een gekend fenomeen, ook in allerlei clubs en verenigingen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *