Led"s in Dosto stuurstandsrijtuig inbouwen

Gestart door Peter, 09 januari 2016, 19:00:23 PM

Peter

Vermits ik nu toch bezig ben met mijn Led geklungel, zou ik graag Led verlichting (wit led 603 of iets groter) in mijn Doste stuurstandsrijtuig willen inbouwen. Dit Tillig model heeft reeds stroomafname op de draaistellen en wisselende frontverlichting en de koppelinghouders zijn voorzien om stroom door te voeren via een vaste koppeling naar het volgende rijtuig (vaste koppeling was (in die tijd) al bijgevoegd)

Iemand enige suggestie hoeveel led's ik in dit rijtuig zou inbouwen?

Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

mss de strips met 30 leds per meter nemen.Je moet wel een strip voor beneden en boven hebben en dan heb je minder verbruik dan deze met 60 leds/meter.Google is je vriend zeker als je het in duits doet.
Ps: je zal dan ongeveer 6 leds X2 per rijtuig hebben.

Peter

Met Led strips gaat het niet. Er is gewoon te weinig plaats tussen de plafonds door de glazen scheidingswanden tussen de verschilende afdelingen.
Denk dat ik moet proberen met losse Leds 0805 pur white. Ik dacht aan 7 leds aan het boven plaffond en 5 aan het onder plaffond, en die per reeks in serie plaatsen met elk een apparte weerstand.. Zou die gaan (ik bedoel in serie) en zouden 0805 voldoende zijn?
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

0805 kunnen waarschijnlijk ruim genoeg licht geven, maar 7 leds in serie is een ander verhaal: teveel spanning.
Boven 5, onderaan 7: samen 12 - dan zou ik voor 4x3 (of 3x4) gaan. Ik vermoed dat je die binnenverlichting niet apart wil schakelen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Zal het eens proberen. Bijkomend probleempje is het feit dat het interieur glashelder te zien is dus ik zal de draden vast moeten lijmen tegen de plafonds, en ze in dezelfde kleur als het interieur schilderen.

Tot overmaat van ramp passen de figuurtjes (zakjes) niet in die zetels (figuurtjes te breed, en te groot) zal er waarschijnlijk ergens van TT van die prijsklasse moeten vinden :)
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

die rijtuigen zijn toch gelijk aan de CFL gar dubbeldekkers ? En daar zitten wel strips in.

Peter

Nee die zijn heel verschillend
Deze Dosto's zijn van Tillig en veel later van Roco.  De CFL  modellen waren (dacht ik) van HobbyTrade
Met vriendelijke groeten
Peter