Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgische stations, een kleurvraagje

Gestart door Maarten, 09 januari 2016, 00:06:37 AM

Maarten

Beste forumleden. Nu ben ik al een hele tijd aan het kijken naar oude foto's van oude Belgische stations. Veel stations lijken op wat je van de Kibri kits kunt bouwen. Maar ook zie ik vele andere soorten types.

Wat ik mij nu afvraag is, als een station uitgevoerd is in bakstenen, ook de lisenen in de gevels, zijn die vaak tweekleurig uitgevoerd. Soms is het muurwerk donkerder dan de lisenen, soms andersom. Moet ik daarbij bij het donkere deel denken aan baksteenrood en de lichtere kleuren aan oker, of soms zelfs meer wit?
Ik denk bijvoorbeeld aan stations als Nederbrakel of Desselghem

En als een gevel gepleisterd is, waren de muurvlakken dan wit of meer grijs? En de lisenen donkerder grijs? Ik denk bijvoorbeeld aan Leignon.

Op modernere kleurenfoto's zijn de muren van baksteen vaak wittig en deels weggespoeld. Maar ik ben vooral benieuwd naar de oude tijden.

Alvast bedankt voor een reactie.

vriendelijke groeteen,
Maarten uit Nederland
met de groeten van Maarten

Dirky

Het station van Nederbrakel had dezelfde kleur als het soortgelijk station van Flobecq, Maarten. Dat van Flobecq staat er nog in die oorspronkelijke kleuren.

Nederbrakel heb ik ooit nagebouwd in de juiste kleuren. Een copie daarvan staat nu op de modelspoorbaan van TrainWorld.

Als je foto's wenst, stuur me maar een berichtje...

SirGresley

Zoek bij Google "Station Bilzen" en kijk bij de afbeeldingen. Het is gerestaureerd in de juiste kleuren.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Maarten

Dank beiden, Dirky en sirGresley,
nu heb ik mooie suggesties om naar te kijken voor mijn uitwerking.
met de groeten van Maarten

Maarten

Verdergaand over de Belgische stations, bijna altijd heeft een Belgisch stations een hoofdbouwdeel en twee zijvleugels. Het ene deel is meestal uitgevoerd zoals de hogere middenbouw maar dan van maar 1 verdieping onder de kap. Het andere bouwdeel aan de andere kant van het hoofdgebouw is meestal voorzien van een plat dak en heeft niet zelden vanaf het perron een ommuurd binnenplaatsje. Als ik op de vele beschikbare oude foto's kijk valt me op dat in het gedeelte met plat dak er vaak flinke schoorstenen te zien zijn. Was dit deel vaak een soort stookhok? Of vond men in dit deel juist ook vaak de toiletten? Of nog een andere mogelijkheid, was dit (deels?) juist het privédomein van de stationschef?
met de groeten van Maarten

Dirky

Wat Nederbrakel betreft: de lage bijbouw met plat dak was de keuken van de stationschef. Bereikbaar via de rechter ingangsdeur (kant straat) of linker (kant sporen).
Daaraan een privé binnenkoer en aansluitend een moestuintje. De schouw zal eerder van een keukenoven geweest zijn. Op oude postkaarten zijn 2 types schouw te zien. Waarschijnlijk heel vroeger groot en lomp, later iets kleiner.
Toiletten waren in een extra bijbouwtje aan de andere kant. Eerst een kleiner gebouwtje dat later plaats gemaakt heft voor een iets groter.

Maarten

Wederom mijn dank Dirky,

dat past wel bij het beeld dat ik ervan begon te krijgen. Nu kan ik door ook met mijn verdere uitvoering.
groet
Maarten
met de groeten van Maarten

Maarten

Na bestudering van allerlei foto's kom ik voor mijn fictieve stationnetje op zo'n bijgebouwtje. Nog slordig tegen elkaar aangezet natuurlijk. Wordt allemaal nog afgewerkt.

met de groeten van Maarten