Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

wat doe ik verkeerd

Gestart door raf, 08 januari 2016, 10:58:20 AM

raf


de led brand nu ????
zonder weerstand op 5 volt
nu het verbruik meten
en nu ook de fout gevonden de ju
toen ik het verbruik wilde meten en wat met het printje draaide werd opeens de zaak weer gloeiend heet en de led ging uit
dus ??????
dat kon niet want die led verbruikt geen 1 amp om die 7805 zo warm te laten worden
op onderzoek uit wat de oorzaak was
en nu bleek een draadbrug de boos doener te zijn geweest
die brug gaan over de massa aansluiting naar het ic voetje ;de + en - kruisen elkaar
en nu bleek de isolatie onder de + weg te zijn geweest en dus als de print neer lag dan drukte dat gewicht de plus tegen de massa en  zo ontstond er een kortsluiting
met de pic er vanaf was het gewicht van de print te weinig om zover door te drukken dat de kortsluiting ontstond
stom en onnozel maar het zal je maar gebeuren

dus nu probleem opgelost en kijken of alles nog werkt met de pic er in nadat ik de draden terug vervangen heb
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, ik heb even een test gedaan. Een led rechtstreeks op een 5V voeding. Tot mijn verrassing bleef hij heel, maar na een paar minuten begon hij te knipperen en daarna steeds zwakker te branden. Bovendien werd hij gloeiend heet, wat niet normaal is voor een gewone led. Dus als ik dit nog een poosje volhoud zal hij wel de geest geven. De spanning over de led blijft op 5V staan, ik had verwacht dat die zou inkakken.

Nog een keer een opmerking over je eigenwijzigheid; het feit dat je iets maakt wat werkt zegt nog niet dat je kennis van zaken hebt.

raf

klaas die proef met die led op 220 volt was met max koeling dat we toen gedaan hebben
bij 4°c is het water het koudste zonder in ijs te veranderen en door de grote stroming werd er dus zeer sterk gekoeld

de led blijft inderdaad maar een tijdje branden en gaat dan hemelen bij mij is dit net zo gebeurt na een minuut of 6
maar de ledjes voor de flits branden maar heeeel kort en daarom kunnen ze dat verdragen
nu een filmpke dat het werkt en ik heb er nu een weerstand tussen staan van 320 Ohm maar deze moet nog weg of in ieder geval veel lager zodat de ledjes echt flitsen
de pic is een 12f628 zonder eind transistoren dus de ledjes rechtstreeks op de pic

https://youtu.be/4gX8KH0PauA
dit is de binnen kant van de wagon en je ziet de ledjes oplichten
https://www.youtube.com/watch?v=TkPBsq9xN5M&feature=youtu.be
en zo ziet het er langs de buiten kant uit

nu opzoek naar een 100 ohm weerstand of lager .als ik de plaats had zette ik een potmeter zodat ik kan regelen tot ik tevreden ben

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Witte led = 2 volt rest / 100mA = 20 Ohm minimale weerstand
Als de uitgang van je PIC ook kortstondig 100mA aan kan (ik ken de specs niet) zou je hem zo veilig kunnen aansluiten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Na een goed uur weer bij mijn proefneming gekeken, led brandde nog steeds. Over de ledpootjes stond 5V, stroom gemeten, was 6 mA.
Die stroom snap ik niet, je zou verwachten dat er bij zoveel spanning veel meer stroom gaat lopen.
Toen de led op 12V gezet, binnen twee seconden overleden.

raf

klaas het hangt af van de koeling die de led krijgt.zet een led in een ijsblokje en doe de 12 volt test opnieuw dan gaat hij langer branden
hahaha ik maak het en het werkt en begrijp er niks van
en gij maakt het en het brand en werkt maar krijgt het niet verklaard LOL
en ja je hebt gelijk normaal zou de stroom veel hoger moeten worden maar niet dus

Citeer
het feit dat je iets maakt wat werkt zegt nog niet dat je kennis van zaken hebt.

het feit dat je kennis van zaken hebt wil nog niet zeggen dat wat je maakt ook werkt of te verklaren is hé LOL
het feit is dat de wagon zoals je hebt kunnen zien werkt en meer moet dat niet zijn
nu nog een soort van schakelaar maken zodat er detectie is dat de wagon stilstaan of rijd
ik dacht van een krimpkousje over de as te schuiven en die op een plaatsje bloot te maken en daar een verenstaal draadje op wat dan wel of niet contact maakt
zo heb ik detectie of de wagon loopt
als de toestand van de ingang iet binnen de zoveel seconden veranderd dan beweegt de wagon niet
nu uitvogelen hoe dat in de software in te draaien
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

Ik heb de filmpjes bekeken en heb de indruk dat er een vast patroon in je flitsen zit....

Kan je niet met 2 random getallen werken ? Eentje van 1..5 dat bepaalt welke led flitst en een tweede voor de tijd tussen de flitsen ... Zo wordt het volledig willekeurig !

Om te zorgen dat er niks van patroon in de "randomizer" zit lees je in het begin een ongebruikte en dus zwevende analoge ingangspin en gebruikt die waarde als "seed" voor je generator
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Wat Raf doet, doen er nog, 1A door een LED als de pulsen kort genoeg zijn is dikwijls geen probleem.
LEDs gaan niet kapot door overstroom maar door te hoge temperatuur. Dus als de pulsen kort zijn en de repetitietijd groot genoeg om het substraat te laten afkoelen kan er heel wat stroom door gejaagd worden.
http://www.jensign.com/PulsedLED/index.html
Dat een LED blijft branden op 5V continu zonder serieweerstand zal wel komen omdat de interne weerstand aan het toenemen is, de aanloop naar vervroegd overlijden...(brandduur van een paar uur in plaats van een paar 100.000)

raf

@ dani
er is geen losse poot over aan deze pic
de enige losse die er nog is word  aangesloten op een schakelaar die de pic laat weten dat de wagon aan het bewegen is
het programma wil ik hier wel posten
Device 12F629
  Xtal 4                     

Config INTRC_OSC_NOCLKOUT,_  ; Interne oscilator aan
       WDT_OFF,_             ; WatchDog Timer uit
       PWRTE_ON,_            ; Power-up Timer Enable aan
       MCLRE_ON,_            ; Externe Master Reset Enable aan
       BODEN_OFF,_           ; Brown Out Detectie Enable uit
     
       CP_ON                 ; Code Protection aan

All_Digital TRUE             ; Alle poorten digitaal
         ;543210            ; Hulpregel Poort poort_A
  GPIO = %000000            ; Zet poort_A laag
TRISIO = %001000          ; Poort_A als uitgang

Symbol led1  = GPIO.0      ; led1
Symbol led2  = GPIO.1       ; led2
Symbol led3 =   GPIO.2          ;led3
Symbol led4 = GPIO.4       ;led4
Symbol led5 = GPIO.5        ;led5
Symbol schak = GPIO.3       ;schakelaar
Dim led As Word
Dim a As Word
Clear                        ; Wis alle ram geheugen

  start:
Inc a
;If a = 10 Then GoSub wachten
;If schak = 0 Then a = 0
Inc led
DelayMS 25
Select led
        Case  1
            GoSub d1
        Case 2
            GoSub d2
        Case 3
            GoSub d3
        Case 4
            GoSub d4
        Case 5
            GoSub d5
     EndSelect         
      If led = 6 Then led = 0
GoTo start


d1:
led1 = 1
DelayMS 89
led1 = 0
DelayMS 1200
Return
d2:
  led2 = 1
  DelayMS 89
  led2 = 0
  DelayMS 200
Return
   d3:
  led3 = 1
  DelayMS 89
  led3 = 0
DelayMS 100
Return
d4:
   led4 = 1
  DelayMS 89
  led4 = 0
DelayMS 800
Return
d5:
   led5 = 1
  DelayMS 89
  led5 = 0
DelayMS 2000
Return

wachten:
GPIO =%000000
led = 0
If schak = 0 Then a = 0
If schak = 0 Then Return
GoTo wachten

omdat er nu een weerstand gebruikt word voor de ledjes is de pulstijd naar 100Ms opgeschroefd
de schakelaar is er niet dus deze is nu in de code eventjes als info gemerkt door de ; er voor te zetten in proton
dit programma is om te detecteren dat de wagon stil staat omdat ik een ander programma wil dan patrick
hij wil dat de wagon flitst als hij rijd en niet als hij stil staat ;bij mij is het anders om ik wil dat hij flitst als hij stil staat
kwestie van wat aan te passen in het programma
ongeveer dezelfde opbouw als al mijn andere proramma's zul je wel zien
ik kan nog spelen met de ledjes in de gosub routines om er meerdere tegelijk te laten flitsen maar je ziet toch maar 1 kant van de wagon
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

#24
Dat een led op korte pulsen veel meer stroom kan verdragen, dat is voor mij nieuw.
Intussen een nieuwe test gestart met een groene led. Zonder weerstand direct op 5V. De led geeft geel licht, wat na een minuut verandert in rood

Stroom gemeten met een analoge meter is 130mA, met een digitale meter 100mA. Blijkbaar speelt de inwendige weerstand van de meter nog een rol. Even afwachten hoe lang deze het volhoudt.

<edit> 10 minuten later en de groene led is reeds overleden. Die kan dus duidelijk minder hebben dan zijn rode broertje.

Havoc

Een 7805 heeft een thermal overload protectie. Een led gaat dan de regulator opwarmen en die gaat in limitatie. Kan goed zijn dat die led eigenlijk aan het knipperen is op de thermische beveiliging van de 7805. Er was vroeger zo'n application note over de LM317 die dat beschreef.

Zelf zou ik eerder zo'n schakeling gebruiken om wissels om te stellen met een korte puls uit een capacitieit.  Te vinden in veel oude modelspoorboeken. Cap die langzaam permanent oplaadt met een lage stroom en de cap wordt dan "kortgesloten" via de led om te ontladen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

De regelaars uit de 78xx serie hebben inderdaad een thermische beveiliging. Maar die begint pas wat te doen bij 1,5A. Als dat echt continu loopt zal de led eerder dood zijn dan dat de overload protectie ingrijpt. En als het om korte pulsen gaat krijgt de 7805 geen tijd om op te warmen.

dani

je hebt helemaal geen "losse pin" nodig, dat is enkel maar om je "randomize" helemaal willekeurig te "seeden".
Maar het kan ook zonder.    Natuurlijk is de vraag eerder of die chip wel een randomize functie heeft.

Ik heb soms de indruk dat je je focust op 1 klein detail van een uitleg waardoor het NIET zou kunnen , in plaats van de rest van de uitleg te volgen hoe het WEL kan....
Is dat misschien een manier om de tips niet ter harte te moeten nemen, ik weet het niet ..  Maar het wringt me toch een beetje. 

Ik heb op het werk ook ooit zo een paar mannen gehad in mijn vorig team die altijd de uitzonderingen gingen uitvogelen bij een plan, en die gebruikten om de boel anders te gaan doen, liever dan de mogelijkheden en het goede van het plan te benutten en dan pas de problemen te behandelen.   Gouden raad : 80/20 regel.     Ik heb het daar een beetje moeilijk mee.

Ik ga me dan ook beperken tot  "ooh" en "aah"  vanaf nu.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dani eigenlijk doe je wat je nu doet wel in heel erg veel draadjes en dat lijk dus wel een tik langs uw kan te zijn
nee ik doe wel met wat jullie zeggen en bekijk die zaken ook

random heb ik vroeger gebruikt 36 jaar geleden en dat werkte maar in proton heb ik het nog niet gebruikt
dus geef me eventjes de tijd om me in de functie te verdiepen hoe ze in proton werkt

ik werk deel per deel af in het programma en of dat nu "netjes" programmeren is maakt voor mij geen meter uit
als het werkt ben ik tevreden op welke manier het ook bekomen is
nu in dit topic ging het helemaal niet over het programmeren want anders had het bij het microcontrolers gestaan
nu ging het over die diode brug en de kortsluiting

wat dan uitgegroeid is door klaas en een paar anderen over een discussie over het wel en niet zetten van een weerstand bij een led
waar er enkelen zo zeker van waren dat het steeds MOEST dat je een weerstand moest zetten
ik doe reeds jaren voor sommige doeleinden geen weerstand zetten en dit met succes
ik heb eens duiklampen moeten aanpassen en daar heb ik dit ook gedaan en met een encoder op de achterkant kon dan de sterkte van de lamp nog geregeld worden .later bleek dat niet nodig te zijn geweest omdat iedereen ze toch op volle sterkte gebruikte
die lampen gaan reeds een 5 tal jaren mee zonder enig probleem

dan ben jij over die random begonnen
CiteerIk heb de filmpjes bekeken en heb de indruk dat er een vast patroon in je flitsen zit....

Kan je niet met 2 random getallen werken ? Eentje van 1..5 dat bepaalt welke led flitst en een tweede voor de tijd tussen de flitsen ... Zo wordt het volledig willekeurig !

Om te zorgen dat er niks van patroon in de "randomizer" zit lees je in het begin een ongebruikte en dus zwevende analoge ingangspin en gebruikt die waarde als "seed" voor je generator
en daar schrijf je wel degelijk "zwevende analoge ingangspin " waar ik op reageer met dat er geen losse pinnen meer over zijn .

waar jij weer op replay doet
Citeerje hebt helemaal geen "losse pin" nodig, dat is enkel maar om je "randomize" helemaal willekeurig te "seeden".
Maar het kan ook zonder.    Natuurlijk is de vraag eerder of die chip wel een randomize functie heeft.

en dan word het moeilijk om er nog aan uit te kunnen
dus nu kunnen we dan verder met het gegeven "random" waar bij ik je hulp apprecieer want voor mij is in proton de functie nieuw

elke pic heeft de random functie omdat het in proton een instructie is
mogelijkheden bij random
Seed Seed the random number generator, to obtain a more random result.
Random Generate a pseudo-random number

dan wat de code betreft
Variable = Random
or
Random Variable
Overview
Generate a pseudo-randomised value.
Operators
Variable is a user defined variable that will hold the pseudo-random value. The pseudo-random
algorithm used has a working length of 1 to 65535 (only zero is not produced).
Example
Var1 = Random ' Get a random number into Var1
Random Var1 ' Get a random number into Var1

dan de seed functie
Syntax
Seed Value
Overview
Seed the random number generator, in order to obtain a more random result.
Operators
Value can be a variable, constant or expression, with a value from 1 to 65535. A value of
$0345 is a good starting point.
Example
' Create and display a Random number
Device = 16F877
Declare Xtal = 4
Dim Rnd as Word
Seed $0345
Cls
Again:
Rnd = Random
Print At 1,1,Dec Rnd, " "
DelayMs 500
Goto Again

dit nu eventjes onder de knie proberen te krijgen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

zo nu verder met wat ik reed ken en het is wel een beetje gelijk aan sinclair basic alleen hadden we die seed niet maar of ik die nodig heb weet ik niet want het moet niet tot op de Micro seconde juist zijn

dit zou moeten kunnen werken
WHILE 1 = 1                   ;Oneindige lus
  LED = ~LED                  ;Toggle de LED (als ie aan is dan uitzetten, anders aanzetten)
  DELAYMS RANDOM / 50         ;Deel willekeurige getal door 50 (anders duurt het zo lang)
WEND                          ;Terug naar WHILE 

ik deel dus random door 50 want anders zou de max waarde 65535 mSeconden zin en dat is op 4Mhz 65 seconden en dat is voor een led tussen tijd wel erg lang dat er niets gebeurt
dim ran as word
SYMBOL HoogsteGetal = 6       
SYMBOL LaagsteGetal = 1
SYMBOL DeelFactor   = 65535 / ((HoogsteGetal + 1) - LaagsteGetal
;Hoofdprogramma
CLS                           ;Display wissen
WHILE 1 = 1                   ;Oneindige lus

ran = (RANDOM / DeelFactor) + LaagsteGetal
PRINT AT 1, 1, DEC ran, "    "
  DELAYMS 1000                ;Laat om de seconde een ander getal zien
WEND                          ;Terug naar WHILE

dit werkt ook
dus ik denk dat ik nu wel dit stukje mee kan in programmeren om de uit tijd random te laten verlopen
die print was alleen om te kijken dat het ook werkt die komt niet mee in de pic want die heeft voor een scherm pootjes te kort
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.