Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

wat doe ik verkeerd

Gestart door raf, 08 januari 2016, 10:58:20 AM

raf

een klein probleem en ik weet niet hoe het komt

ik ben een flits wagon aan het maken dus er moet een brug gelijkrichter voor de schakeling staan omdat zeker voor 2 railers de polariteit sons word omgekeerd om de andere richting uit te rijden en voor marklin is het helemaal nodig
dus met 4 diode's een gelijkrichter gemaakt waar er daarna een 7805 met buffer condensator is gezet

dit is de diode brug en volgens mij zou die goed moeten zijn
als ik de schakeling zonder de processor aan sluit dan blijft alles koud
met de processor worden de diode's gloeiend heet
het verbruik van die processor is nagenoeg niets en op de uitgangen was nog niets aangesloten dus dat kan het ook niet zijn
iemand een idee wat er verkeerd loopt
de 8 pootjes van de ic voet heb ik na gemeten en die liggen ook nergens in kortsluiting
op de +/- van de processor voet krijg ik mooi 5 volt dus dat stuk van de schakeling is ook in orde
alleen met de ic er in loopt het fout

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

DelticPower

Hallo Raf,ik weet niet of het een tekening is of de daadwerkelijke print maar er zit een sluiting bij diode 3. Het soldeereiland is verbonden met het andere printspoor.

Groeten Jan

Klaas Zondervan

D4 zit tussen de beide AC aansluitingen. Dat is niet goed.
D3 wijst de verkeerde kant op.

raf

ok ik zie nu denk ik wat ik verkeerd gedaan heb
hier terug de tekening (het is geen print maar zo is de tekening beter begrijpbaar)

eerst een diode brug getekend en daarna die ik gemaakt heb er onder terug aan gepast
ik heb dus aan diode 3 en 4 de fout gemaakt en de - en de acin moet ik verwisselen
ik hoop dat het dan goed is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

diodebrugjes kn je natuurlijk ook kant en klaar kopen...ik hebdie altijd op stock in verschillende amperages
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

de schakeling aan gepast en het werkt nog niet
dani dat weet ik maar ik heb geen plaats om een diode brug te zetten dat is het probleem

alles moet in een wagon geraken (2 assertje personen wagon)
nu heb ik een proefbordje gemaakt omdat ik de processor er nog kan uithalen om deze te herprogrammeren tot het programma juist is

eens dit klaar is dan komt deze processor er voor in de plaats

het is de linkse die dan gebruikt gaat worden
de 7805 heb ik ook in smd uitvoering zelfs de condensator en de brug gelijkrichter maar nu moet ik dus eerst deze opstelling aan het werken krijgen om het programma te testen
want de ledjes flitsen op 5 volt zonder weerstand dus als ze ook maar eventjes te lang aan blijven zijn ze hemelen
voordeel je krijgt wel enorm veel licht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

waarom op 5V zonder weerstand ? dat is om problemen vragen

neem dan gewoon een 560 Ohm
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Led zonder weerstand zou ik ook nooit doen.
Als je die aansluit op een µC-uitgang is je IC trouwens ook wijlen.
Transistor (of beter: Fet) om je µC te beveiligen, en weerstand die maximale piekstroom voor je led opvangt (typisch 100mA)
Als je dan een led met hoog rendement neemt, heb je nog een stevige flits ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Bij zo'n schakeling is het altijd handig om stapsgewijs op te bouwen. Dus eerst de diodebrug, dan AC er op en op de DC uitgang meten of je de goede spanning hebt. Dan de afvlakelco er in en meten of de spanning 1,4 maal zo groot wordt. Vervolgens de 7805 er in en meten of er 5V uit komt.
Overigens moet er aan de uitgang van de 7805 ook een C komen.
Dan het IC-voetje aansluiten en meten of de voedingsspanning op de goede pootjes in de goede polariteit binnenkomt, enz.....

En inderdaad, voor de led moet een weerstand. Zet je de uitgang van de micirocontroller direct op de led, dan is dat nefast voor beide.

Freek

Zonder afvlak elco voor de 7805 en zonder ontstoor capaciteit (100nF) na de 7805 doen deze jongens het niet goed.
En gaat de processor het dus zeker ook niet doen.


raf

eventjes terug lezen dan maar

zonder de ic heb ik 5 volt op de ingang waar de ic 5 volt moet hebben
dus de regelaar en de diode brug werkt
aan de 7805 staan 2 100nF condensatoren (onderkant printje)
de pic is aangesloten zonder de ledjes dus er is haast geen verbruik en dan doet zich het probleem reeds voor

wat led's aansluiten zonder R is geen probleem
ooit eens een led op 220 volt rechtstreeks aangesloten met een frequentie van rond de 2000 Hz dit in water van 4 ° c met een voeding pomp die 2000 L/Minuut gaf om de led te koelen
je wil niet weten hoeveel licht dat geeft en na een 20 tal minuten werkte die led nog steeds
daarna wilden we proberen op een hogere spanning en stikstof gekoeld maar daar zijn we nooit aan toegekomen

en als het nu de eerste keer zou zijn dat ik dit zou doen dan zou ik dus zeggen ja je zou gelijk kunnen hebben
maar nu dus nee je hebt geen gelijk
hier een door mij gebouwde schakeling met een led zonder extra direct aan de pic aan gesloten op 5 volt
https://www.youtube.com/watch?v=ZWuV5c7n-Xc

de tijd dat de led aan is die is 10 Ms de rest van de tijd is die uit en dit werkt reeds geruime tijd op mijn baan zonder problemen

blijft dat zonder ook maar een verbruiker buiten de pic (is reeds door een andere vervangen om een fout in de processor uit te sluiten)de voeding dus gloeiend heet word

ik ga nu een led proberen met weerstand na de 7805 om te kijken of die dan ook warm word
als dat ook dan gebeurt dan is er een fout in de 7805 en ga ik die vervangen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 08 januari 2016, 14:45:59 PM
en als het nu de eerste keer zou zijn dat ik dit zou doen dan zou ik dus zeggen ja je zou gelijk kunnen hebben
maar nu dus nee je hebt geen gelijk
Lekker eigenwijs, dat zie ik graag. 8)

raf

nee klaas maar als je iets reeds gedaan hebt dat werkt en je het ook kunt bewijzen dan ben je niet eigen wijs maar heb je kennis en weet je waar je over praat/schrijft
nu hangen er 5 ledjes aan die allemaal maar max 10 Ms branden en ik brand heus geen processor op
maar nu de schakeling zoals ze is en er hangen zelfs geen leds als belasting aan en nog werkt de zaak niet

nu de test met de led en ????
een weerstand van 220 Ohm en een rode led in de gaatjes van de pic waar die zijn spanning vandaan haalt
niks nada noppes geen brandende led
de voltmeter er overheen (de pootjes van de led en weerstand )en er staat 5 volt op maar de led wil niet branden
er is dus wel 5 volt maar er gebeurt niets mee
de voeding is 12 volt en die is aanwezig
rechtstreeks over de pootjes van de 7805 en ook hier brand de led niet
het blijft raar met die schakeling en ik ga toch zoeken tot ik het gevonden heb want er kan niet veel verkeerd zijn of alsnog moet de 7805 defect zijn wat ook nog kan zijn
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 08 januari 2016, 15:37:11 PM
nee klaas maar als je iets reeds gedaan hebt dat werkt en je het ook kunt bewijzen dan ben je niet eigen wijs maar heb je kennis en weet je waar je over praat/schrijft
Daar moet ik toch wel een beetje om lachen.

Wat die led betreft, als hij het niet doet op 5V, dan is hij al stuk, of hij zit verkeerdom.

raf

nee de led is niet stuk want als ik hem test op de digitale meter dan brand hij
en verkeerd om zit hij ook niet
want ik heb op het voetje de juiste spanning op de juiste pennen  aan de juiste kant
maar ik zal de led over de 7805 solderen en er een foto van maken dan kun je het dus zien

en lachen is gezond maar die led die je daar ziet pinken in dat filmpje is wel echt een smd led op 5 volt zonder weerstand en dat is genomen op het logeerbed in de logeer kamer waar ik nu ook zit hoor want de boel bezijken door verkeerde info te geven daar begin ik niet aan want daar heeft niemand iets aan
dat ventje staat op mijn baan in de berm als trein spotter en elke keer er een trien over een reeds contact rijd dan neemt hij een foto
dus dat flitst echt om de 3 minuten een keer
de TGV doet er 3 minuten over om heen en weer te rijden tussen de twee eindpunten


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.