Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Marges 3D-tekenen

Gestart door vyncky, 06 januari 2016, 22:13:17 PM

vyncky

Ik ben een aandrijving aan het uittekenen voor een toekomstig lokje, dat ik wil 3D laten printen.

Ik weet alleen niet hoeveel marge ik moet behouden (breedte en diameter) om het soepel te doen draaien?

Mijn tandwieltjes zijn 5 mm dik, De uitsparing waar deze inkomen, hoe breed moet ik deze maken, zodat de tandwieltjes soepel draaien?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Bedankt!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Freek

Veel hangt af van de nauwkeurigheid van de 3D printer of andere bewerkingsmachine. Als deze een nauwkeurigheid heeft van bv +/-0.1mm, dan moet je er rekening mee houden dat het tandwiel dus 5.1mm kan zijn en als je de uitsparing ook op 5mm tekent, dan kan het zijn dat de uitsparing geprint wordt op 4.9mm. Dan gaan de tandwielen dus helemaal niet passen. Dus in dit geval zou ik het tandwiel tekenen op bv 4.9mm en de uitsparing op bv 5.2mm.
Dan kan het dus zijn in het ene geval dat je een spatie hebt van 0.1mm, maar 0.5mm kan evengoed.

Als mijn uitleg niet duidelijk is, zeg het gerust.

Verder speelt dan ook mee wat je gebruikt als as en al dan niet gelagerd.
Hoe goed de uitlijning is van het geheel, .... en waarschijnlijk nog vele andere aspecten

Havoc

Wel ik zou de tandwieltjes dan 4mm breed tekenen en langs elke kant een busje rond de as tekenen van 0.5mm hoog met een wanddikte van 1mm. Totaal is dan nog altijd 5mm dik maar langs de 2 kanten heb je 0.5mm speling. Als het gat dan niet perfect haaks staat heb je ook nog wat speling dat het tandwiel kan slingeren. Kan je met een vijltje dat snel aanpassen indien nodig.

Denk er ineens aan dat als je de tandwielen niet laat printen maar als je die gekocht hebt 5mm breed, dan kan je de opening ook bvb 6mm maken en 2 dunne rondellen over de de as schuiven. Kan je het tandwiel ook wat links-rechts schuiven indien nodig. Met een holpijp uit een dun vel plastic slagen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kris

#3
Hallo,
Een 3d geprint tandwielkastje voor een loc heb ik wel mijn twijfels of dit lukt zeker als je de tandwieltjes gaat printen
Zowel voor spoor 0 als voor HO is de maximale module van de tanden ongeveer 0,3 dit zijn dus tandjes van 0,72mm
Ik heb een tandwielkastje vervaardigd in messing de tollerantie om een goed werkend tanwielkastje te krijgen is enkele hondersten van een MM , printresolutie ? , het materiaal moet ook voldoende stevig en slijtvast zijn , om een beetje een normale levensduur te hebben
Nergens heb ik een tollerantie van meer dan 0,05mm.op de componenten  Ook niet op de assen en zijspeling niet meer dan 0,1mm

Tandjes





Kris



vyncky

Bedankt voor de reacties.

Misschien was het niet duidelijk. De tandwieltjes heb ik al , maar de aandrijvingskast  waar deze inzitten was ik aan het tekenen  ;).

Eigenlijk de marge van de printer gebruiken in de tekening.

@Havoc: een goed idee! bedankt ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)