Hallo allemaal

Gestart door Rik2016, 05 januari 2016, 19:19:55 PM

Rik2016

Goeiedag,

Ik ben 64 jaar en woon in Temse.  Van kinds af  heb ik modelbouw gedaan, en dat ging van zelf vliegtuigjes bouwen tot een modelspoor van trix express toen ik 13 jaar oud was.
Later modelschepen gebouwd en radio gestuurde vliegtuigen gebouwd en mee gevlogen. Verder voor zowat heel de familie kerststalletjes gemaakt.
Van die treinen heb ik niets meer, want alles werd uit onze garagebox gestolen tijdens een verhuizing  >:(

Ik ben ondertussen met pensioen, en als de kerst periode nadert dan maak ik altijd een sneeuw landschapje op een kleine tafel met wat Faller huisjes want mijn kleinzoon vindt dat prachtig.

Maar plots komt er dan weer een slapend virus boven  :D  en wat is een mooi landschap zonder trein, dus jullie horen me al komen,... Opa wil terug een modelspoor  :D

Ondertussen is er door de jaren heen veel veranderd zag ik tijdens het surfen op internet, maar de bekende merken bestaan dus nog steeds.
Door gebrek aan ruimte heb ik ondertussen de keuze gemaakt op welke schaal ik mijn "project" ga starten en het wordt schaal N.

Nu heb ik een paar vragen en misschien kan er mij iemand wat advies of raad geven.

1/ Ik kan niet kiezen tussen Minitrix en Fleischman
2/ Analoog of digitaal?
3/ Graag wat adressen van modelbouw winkels waar jullie goeie ervaringen mee hebben.  Modelspoor paradise zit op 3 km van mijn huis en ik ga daar morgen eens kijken
4/ Een goeie site met spoorplannen schaal N  ( heb al veel gezocht maar meestal schaal HO)

Alvast bedankt voor informatie en voor de moeite.
Groeten, Rick2016


oli 11/01


Snobby Crash

Hey Rik !

Albast hartelijk welkom op het forum !
En het is steeds leuk een dorpsgenoot hier tegen te kopen,
ik ben namelijk van Temse Elversele !
Dus als je graag eens langskomt steeds welkom he ! Ik rij wel geen N maar Ho.

Wat betreft je vragen....

Fleischmann of Minitrix... Is aan jou de keuze welke rails je wil gaan gebruiken he,
het rollend materiaal kan op beiden hoor ! Bij ons in de club te Sint-Niklaas hebben
we ook een werkgroep rond schaal N en die rijden met sporen van Peco ! Prachtige sporen
en zeker voor jou om te overwegen ook deze te gaan gebruiken....

Analoog of digitaal.... Als je helemaal vanaf nul moet beginnen, dus geen oudere analoge
locs hebt zeker digitaal gaan ! Mogelijkheden zijn ongekend en het is zo eenvoudig eens
de klik in je hoofd is gemaakt....

Winkels... Inderdaad in sint niklaas ! Goeie shop, vriendelijke uitbater en heel mooie
winkel, met heel veel keuze, en naar mijn mening ook niet te duur !
Tweedehands is ook een optie, maar N vind je relatief weinig op beurzen...

Goede websites.... Ja hoor onze club Het Spoor te Sint Niklaas !
Kom gerus eens geheel vrijblijven langs op dinsdag of vrijdagavond om meer info en
een lekker pintje te drinken !


Groeten,

Geert

Als je mijn gegevns wil hebben, stuur me dan een prive berichtje en nadien
kan je gerust eens langskomen !

59erke

Welkom op het forum Rik,

Ben blij dat we er nog een N rijder bij hebben hier, ons clubje wordt weer een beetje groter  ;)

Om op uw vragen te antwoorden :

- Ik gebruik rails van Fleischmann met bedding maar als ik opnieuw zou beginnen was het zonder bedding, rollend materieel kan inderdaad van beide.
- Ik heb met mijn huidige baan de digitale stap gewaagd. Begin klein met een multimause ofzo.
- Modeltreinwinkels niet veel ervaring mee omwille het redelijke beperkte N aanbod, ik koop meestal online
- Goede sites
http://www.nproject.org/nl/ voor allerhande tips en weetjes
http://www.carendt.com/ veel spoorplannen in verschillende schalen en layouts
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/board,128.0.html  hier op het forum vindt je ook veel terug.

Als tip kan ik u ook geven om de HO layouts niet al te snel links te laten liggen, wat in HO wordt gebouwd is in N half zo klein.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Bolje

Welkom Rik,

Voor de eerste aankoop, alles goed overwegen, ook de schaal.  ;)
Eénmaal begonnen, is het moeilijk nog te veranderen.

Veel succes met de 'eerste' stappen...
Vele groeten,
Ronald

Steam.N

Welkom op ons forum, Rik.

Alweer een N-er bij: super  ;)

Ivm je vragen:

- Minitrix/Fleischmann: mijn voorkeur gaat naar Fleischmann, maar dat is persoonlijk, hé.
  Ik vind ze beter afgewerkt.
- Sporen:  ik gebruik liever ballastloze rails, dus geen Fleischmann maar Peco code 55. 
  Voornamelijk flex rails.
  Daar ben ik erg tevreden  over !  Meestal aangekocht bij webshop van eHattons (UK).
- Als je nu start zou ik digitaal gaan
- Gelijk welke schaal een gevonden spoorplan is, je kunt het altijd omzetten naar N !

Ik wens je veel succes en plezier net dit opwakkerend virus  ;D

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

reeves

Welkom Rik ,

Groeten uit Kruibeke
Tom

Rik2016

Hartelijk dank voor de nuttige reacties.

@Geert, ik zal binnenkort eens langskomen in de club want ben benieuwd wat jullie allemaal klaarspelen.
Voordat ik een keuze ga maken "Minitrix of Fleischman" ga ik eerst eens langs in een paar winkels en beurzen want ik wil weloverwogen beginnen.

Voor wat betreft het spoorplan en scenery hou ik het voorlopig bij wat schetsen op papier. Het kriebelt om echt aan de slag te gaan.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.


loebaske

In april is er de eerste beurs, het bolhuis in St. Niklaas neem daar eens een kijkje...

OlivierV

Citaat van: loebaske op 06 januari 2016, 10:10:03 AM
In april is er de eerste beurs, het bolhuis in St. Niklaas neem daar eens een kijkje...
Bauhaus, niet bolhuis. ;)

Er zijn trouwens nog eerder beurzen/opendeurdagen.
Die van ons (AMSAC Gent) is reeds in maart.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Welkom op ons forum, Rik  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Welkom op het forum Richard,

Geert heeft blijkbaar reeds reclame gemaakt voor de club, dan moet ik het niet meer doen :-)
Je bent steeds welkom op dinsdag en vrijdag in de club en je bent steeds welkom.

ivm welke merk heb ik geen ervaring in N, maar zoals reeds gemeld, voorde sporen kan je beter deze nemen dat je het mooiste vindt.

Voor de locs en mits ja van 0 start is de optie digitaal mooi meegenomen.
De locs zullen wel iets duurder zijn dan analoge versies, maar ze zullen volgens mij beter rijden.

Op beurzen in België is het N-aanbod effectief veel kleiner dan H0 materiaal, maar bij onze noorderburen kan je toch veel materiaal vinden.



marctje

Richard er is al een beurs nu zaterdag en zondag in Rijswijk waar ik zaterdag naartoe ga, als je wilt kan je meerijden. Ik vertrek hier in Edegem om 9 uur, als je hier geraakt wil ik wel meenemen of anders mail je mij zodat ik je mijn gsm nr kan geven om eventueel af te spreken aan Berchem station.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Rik2016

Bedankt voor de verwelkomingen.
Marc ik zie je bericht nu pas, anders had ik je wel eerder iets laten weten.

Gisteren ben ik naar Rijswijk gereden en was wel leuk om eens een beurs te bezoeken.
Ondertussen heb ik de keuze gemaakt en het is Fleischman geworden en ik ben volop bezig een spoorplan te ontwerpen (valt niet mee) maar het lukt wel  :)
Toch weer even twijfel gehad over HO of N. N is toch wel heel klein he, maar elk nadeel heeft ook voordelen en een uitgebreidere scenery kunnen maken heeft voor mij toch de doorslag gegeven om voor N te gaan.

Vraagje : Op die beurs in Rijswijk zag ik nogal wat tweedehands rails, en mijn vraag is of het betrouwbaar is om deze aan te kopen. Ik heb de Fleischman picolo rail met bedding.