Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Digitaal maar ook niet helemaal

Gestart door RedFrits, 21 juni 2006, 13:20:39 PM

RedFrits

Hallo allemaal,

Ik zit in de eindfase van mijn ontwerp en hoop vanaf volgende week met de bouw van mijn 1e baan te kunnen starten. Door priv? omstandigheden (2 huizen) heb ik helaas lang moeten wachten op deze dag. Gelukkig is vorige week het verlossende woord gekomen en ben ik mijn oude huis kwijt (dit even als achtergrond info).

Nu mijn vraag;
Mijn plan is om met het mobile station van M?rklin te gaan rijden. Hier kun 1 tot 4 locs tegelijki mee bedienen en door elkaar laten rijden. Nu wil ik echter mijn wissels gewoon met een shakelbordje aansturen (knopje rood, knopje groen). Dit schakelbord heb ik inmiddels al gemaakt, evenals het terugmeldbord met sporenplan/layout.
Wat is jullie mening, zal ik hier snel verveeld van raken en de hele boel willen automatiseren of kan ik hier wel een tijd mee vooruit???

MARKLINRIJDER

Verveeld raken?  Ik denk dat het conventioneel sturen van wissels en seinen zeker moet kunnen als je loc's digitaal bestuurt.  Het digitaal schakelen van magneetartikels kan je toch later invoegen.  Ook wat betreft de terugmelding kan je dit later aanpassen zodat je toch via P.C. aan terugmelding kan doen.  Ikzelf heb een conventionele terugmelding(zoals in het echt en op computer scherm)gecombineerd met s88 zodat ik toch volledig digitaal kan rijden.  Lijkt dus allemaal perfect mogelijk, alleen vergeet niet dat aan het digitale aan serieus prijskaartje hangt.  En dit kan je meer spreiden indien je het later zou doen. Wat ook niet moet.  Digitaal lost immers toch zoveel op, kwestie van bekabeling.

David


tonycabus

Ik zou zelfs willen staven dat dit een tendens is van de overgrote meerderheid. Het spreekt vanzelf dat diegenen die de materie goed beheersen, of gewooon computerfreak zijn, de baan met Een PC willen besturen, en andere gaan het met gebruikelijke digitale centrales doen.
Maar volgens mijn bescheiden mening (maar wel gebaseerd op  onnoemelijk veel gesprekken met modeltreinrijders) is de combinatie digitaal rijden-analoog schakelen zeer geliefd. De KIS-reeks in MSM is daarvan een gevolg.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

we beturen onze baan nog zelf, als onze computer een baan wilt moet hij ze maar zelf bouwen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door janjozef

we beturen onze baan nog zelf, als onze computer een baan wilt moet hij ze maar zelf bouwen

Jan



[:D]

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Johnnytrein

Jan dan zult ge die computer toch meer zondag moeten geven.[:I] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

RedFrits

Ik geloof dat het punt duidelijk is Jan [:D] De reden dat ik het vraag is dat ik juist de mogelijkheid wil hebben om de baan echt te besturen. Als je dat met een muis doet gaat er toch iets van de 'charme' verloren. Ik kan me vroeger de baan van mijn vader herinneren met die moiie blauwe schakelkastjes. Binnenkort zal ik wel eens de foto's plaatsen van mijn in aanbouw zijnde schakelkast. Logischerwijs doe ik dat natuurlijk weer anders dan iedereen dus ben benieuwd naar de goedbedoelde adviezen [8D] [:D]

INFO

RedFrits,

Met een goed computerprogramma kun je natuurlijk heel veel basis beveiligingen heel eenvoudig oplossen, zonder dat je daar kilometers draad voor moet aanleggen, dure relais moet kopen, of dure seinen moet inzetten.

Want zodra je een bloksysteem gaat toepassen, automatiseer je al, en deze automatisatie kun je dan beter doen met software dan met hardware, is een stuk goedkoper en een stuk flexibeler, een opdracht in een database is namelijk sneller en gemakkelijker aangepast dan een relaisschakeling al dan niet met een diodematrix.

Er zijn voldoende programma's waarbij jij via drukknoppen het verkeer op je modelbaan kan regelen en dat de verdere beveiliging door de computer wordt bewerktstelligd.

Keurig netjes met de juiste snelheid door wisselstraten rijden, op de juiste manier op seinbeelden reageren, om maar iets te noemen.

Kortom een baan met PC sturing is niet saai, die is levendig en natuurgetrouw. En zal je heel veel speelmogelijkheden bieden zonder dat je je om de veiligheid hoeft te bekommeren. En is per saldo goedkoper dan een analoge baan..
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

Daar heeft INFO helemaal gelijk in.
Serieus beveiligen en automatiseren vereist altijd de nodige studie en een wat ingewikkelder aanpak. Ook als KIS daar nog eens aan toekomt (tegen 2009 als we in het huidige tempo doorgaan) zal het ingewikkelder worden.
Wel is het zo dat beveiligen en automatiseren met de computer uiteindelijk eenvoudiger gaat dan met welk bloksysteem dan ook.

Maar als je niet in enige omvang wil beveiligen of automatiseren, dan kun je natuurlijk lekker de treintjes digitaal aansturen en de wissels met drukknoppen schakelen. Is niets mis mee als je toch niet meer dan 2 of 3 treinen tegelijk wil laten rijden. Dat zal je dan nog niet meevallen trouwens en dan komt toch al gauw de wens om ..... [:D]

Tom

Ik vind de manier op zen 'Le Plat' persoonlijk de beste.
Digitaal rijden maar een minimum aan beveiliging.
Tom

INFO

citaat:
Ik vind de manier op zen


Kan iemand dit voor mij ondertitelen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

Kan iemand dit voor mij ondertitelen.

Wat vaker in Belgi? komen Wim, dan leer je dat Vlaams vanzelf beter begrijpen. [:D]

Johnnytrein

Wim, Ik vind de manier op zen = de manier volgens. Ik moets toch ook even denken. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

RedFrits

@Info

Als je het zo bekijkt is het inderdaad wellicht beter. Aangezien dit mijn 1e baan wordt wil ik daar eigenlijk nog mee wachten. Wat ik inmiddels al gemerkt heb is dat er een enorme omwenteling gaande is in de aansturing van locs en banen. Mijn perceptie is dat over enkele jaren je alle objecten (seinen, wissels, ontkoppelaars, locs, etc..) met 1 interface of iets dergelijks makkelijk kan aansturen. Detectie op het spoor (waar de loc zich bevindt) zal dan ook makkelijker gaan.
Vooralsnog voor ik mijn baan uit zonder seinen en andere poespas. Over enkele jaren ga ik ermee verder.