Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nederbelgen NMBS 7618+7624

Gestart door itchy, 26 december 2015, 10:22:13 AM

itchy


Een tijdje geleden heb ik me twee tweedehands loks van de NMBS reeks 76 (ex-NS 2200) aangeschaft. Het gaat om 7618 & 7624 (stelplaats Schaarbeek), die allebei sinds midden jaren '90 ingezet werden voor werktreinen bij de aanleg van het Belgische HST-netwerk. Ik heb de al wat oudere Roco versies gekocht, ik weet wel dat deze een reeks foutjes en fouten bevatten in vergelijking met het grote voorbeeld, maar de Philotrain is me te duur (en bevat bovendien ook fouten!!). De Roco's bollen goed, zijn voorzien van 8-pin decoderstekker, alleen: de verlichting is een ramp (als je de frontlichten aan zet, is gelijk de hele cabine mee verlicht). Het derde frontlicht ('A-sein') van de 7624 moet ik ook nog lager zetten (bij de Roco staat het bovenaan tussen beide rangeerlichten in, zoals bij de 7618)...







Werk aan de (licht-)winkel dus. Ik zou me per lok 2 setjes van Digirails willen aanschaffen: dat voor de 2200 voor de front- en sluitlichten + de rangeerlichten en dat voor de 2400 voor de zwaailichten op het dak. Maar... weet er iemand precies welke seinbeelden in België werden gebruikt voor deze loks? Werden de zwaailichten gebruikt? De rangeerlichten? Het derde frontlicht? Ik zou me natuurlijk het boek van Davy & Sicco over de NS 2200/2300 en de 2400/2500 kunnen aanschaffen, maar ik weet niet of dit boek ook het Belgisch verblijf van de 2200'ers behandelt.

Alle info welkom! (ook niet-licht-gerelateerde tips om de loks te pimpen...)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Thommy

nu es stomme vraag hoor
ben je zeker dat het de Belgische versies zijn van Roco en geen "verbouwde" NS-modellen?

Ik heb er hier 2 liggen (de 7617, de enige groene) en die is wel anders dan de NS-modellen. Waar ik ook ooit een hernummerde NS-versie van heb gekocht.
Greetz

Thommy

ems

7618 en 7624 zijn wel originele door Roco uitgegeven nummers..
Het frontsein verplaatsen zou ik niet doen; Het hoge derde frontsein is veel slanker dan het lager geplaatste derde frontsein, dus dan doet je model geen goed!

Qua seinbeeld waren er in België blijkbaar ander regels qua hoogte, want de gewone NS 2200 had sluitseinen die hoog geplaatst waren, maar deze werden in België niet gebruikt.
In plaats hiervan werden voor de 2 onderste frontseinen rode glaasjes aangebracht, zodat deze rood gingen tonen.
Seinbeeld voor de frontseinen was 2x wit onderaan; de overige seinen werden dus niet gebruikt.

Groeten,
Edwin
Groet, Edwin

itchy

Citaat van: ems op 26 december 2015, 15:51:30 PM
7618 en 7624 zijn wel originele door Roco uitgegeven nummers..
Het frontsein verplaatsen zou ik niet doen; Het hoge derde frontsein is veel slanker dan het lager geplaatste derde frontsein, dus dan doet je model geen goed!

Qua seinbeeld waren er in België blijkbaar ander regels qua hoogte, want de gewone NS 2200 had sluitseinen die hoog geplaatst waren, maar deze werden in België niet gebruikt.
In plaats hiervan werden voor de 2 onderste frontseinen rode glaasjes aangebracht, zodat deze rood gingen tonen.
Seinbeeld voor de frontseinen was 2x wit onderaan; de overige seinen werden dus niet gebruikt.

Groeten,
Edwin
Dank u wel Edwin, dan ben ik niet veel met de lichtsetjes van Digirails, maar heb ik wel 4 rood/witte leds nodig en verder niets qua front- en sluitseinen. Blijft nog cabineverlichting en eventueel het gebruik van het zwaailicht (blauw? rood?)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Metpetergaathetbeter

#4
via Google afbeeldingen kwam ik bij deze, de zwaailichten waren bij de loc's niet overal aanwezig, ze stonden erop (bij sommige) en werden waarschijnlijk niet gebruikt  http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,11298.msg137526.html#msg137526
groeten  ;)

treinenhobby

Citaat van: itchy op 26 december 2015, 19:00:46 PM
... eventueel het gebruik van het zwaailicht (blauw? rood?)
Het zwaailicht zal rood moeten zijn.
Deze zijn in Nederland in de jaren 70 van blauw naar rood gegaan, omdat blauw op de politie leek.
Aangezien ze pas in de jaren 90 naar België zijn gegaan, was toen alles al rood (als ze een zwaailicht hadden).