Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?

Gestart door anne w, 21 december 2015, 23:54:47 PM

anne w

De doelstelling van dit topic is uitgebreid en diep te laten zien hoe de, op dit moment, 19 treinen op mijn baan veilig en mooi gestuurd worden, naast hoe de Raptor dat regelt zit er natuurlijk ook veel algemene digitale, automatiserings en logisch denken "kunde" in die voor alle systemen bruikbaar is.

Ik begin met een aantal overzichtsfoto's van mijn baan, in de loop van de tijd weten jullie precies hoe de baan  er uit ziet, sinds 2007 doe ik verslag van de bouw in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0.















Verder is het wel nuttig/leuk om mijn achtergrond even te beschrijven:

Sinds ik in 1978 mijn carrière als zeeman afsloot en in 1979 begon in de verkoop van scheepsmotoren, ben ik bezig gegaan met de modelspoorhobby.

Ik bouwde op basis van het boekje Märklin Bahn + Landschaft uit 1979 een baan op de zolder van mijn huis een baan, reed de treinen op een impulsbreedband geregelde gelijkspanning en automatiseerde het bedrijf m.b.v. logische poorten (ic's die logisch schakelen).

Ik heb hier veel van geleerd op het gebied van elektronica en logisch denken, echter kwam ook tot de slotsom dat het systeem heel goed werkte maar niet flexibel genoeg was, deze conclusie kwam op het moment dat de digitale techniek doorgebroken was en dat het hobbyblad van de elektronica hobbyisten, Elektuur, ook een digitaal systeem met de naam Edits ontwikkelde.

In 1988 ben ik verhuisd naar mijn huidige woonplaats, heb ik de inmiddels afgebroken baan weer opgebouwd en ben ik het digitale systeem van Elektuur gaan bouwen, wat me wonderwel goed lukte.

Toen diende zich de vraag aan hoe het bedrijf geautomatiseerd moest worden, op één van de Rail tentoonstellingen in de negentiger jaren in de Brabanthallen in Den Bosch stond een modelspoor-automatiseerder met de naam "Trainbrain" en daarmee ben ik toe in zee gegaan.

Ook dat ging wonderwel goed, alhoewel zich wel een probleem voordeed in het kopstation, wat een wijziging in de Edits centrale nodig had, ik heb tot 2007 goed gereden met de Edits centrale en Trainbrain, maar toen begonnen toch een aantal zaken tegen te werken:

Edits was een pure Märklin "kloon" en begon achter te lopen.

Mijn laptop begon ernstige ouderdomskuren te vertonen.

Op nieuwe computers was het DOS systeem waarop Trainbrain reed, een ondergeschoven kindje geworden.

Inmiddels waren de makers van Trainbrain ook tot de conclusie gekomen dat de diverse fabrikanten van digitale systemen en computers ieder hun eigen weg gingen en dat dat voor hun veel extra werk zou geven, ze hadden dus al besloten om een eigen centrale te ontwikkelen met daarin opgenomen de software voor de automatisering, zodat er van communicatieproblemen tussen software en centrale geen sprake meer kon zijn.

In het voorjaar van 2007 mocht ik één van de eerste Raptors mee naar huis nemen om de werking te gaan testen, sindsdien rijd ik met de Raptor en heb ik veel testwerk voor de makers gedaan.

Wat gebruik ik aan digitale apparatuur?:

Van mijn 19 locomotieven en treinstellen hebben er een aantal Märklin MFX decoders (rijden op Motorola), een aantal hebben Esu V3.0 of V4.0 M4 Lokpilots/Loksounds en er is nog één lok met een Märklin 6090X decoder.

Alles rijdt op Motorola 27 of 28 stappen, afhankelijk van welke decoder het is, sinds een aantal maanden laat ik de Raptor zowel Motorola alswel DCC uitsturen, dit omdat er een collega is die problemen heeft met een Märklin lok als hij Motorola/DCC uitstuurt.

Bij mij kom ik geen problemen tegen, sterker nog, omdat DCC een vollediger signaal uitstuurt met minder pauzes, schakelen mijn wissels beter/krachtiger, één dezer weken zal ik één van mijn loks met een Esu decoder eens met DCC gaan rijden om te kijken of hij nog mooier gaat rijden.

Als booster gebruik ik de Edits booster, daarbij deed zich een aansluit probleem voor, de Edits booster kan niet direct op de digitale data uitgang van de Raptor (en andere centrales) worden aangesloten o.a. wegens een verschil in spanningsniveau.

Dus heb ik een LDT DB2 booster aangeschaft, deze op de Raptor aangesloten en op de railuitgangen van de LDT booster heb ik de Edits booster aangesloten, ook is de ringleiding voor de wissel/schakel/sein decoders aangesloten op de LDT booster, de bediening van deze decoders is dus onafhankelijk van de digitale rijspanning.

De Edits booster kan een stroom leveren van 10A, een beetje veel waardoor het risico van "lassen" bij kortsluitingen bestaat, ik heb dat ondervangen door de uitgang van de Edits booster naar een verdeelpaneel voor 5 secties te brengen, de baan in 5 secties te verdelen en de secties in het verdeelpaneel te voorzien van zelfherstellende zekeringen, alle secties hebben voor de bewaking een ledje en een schakelaar, waarmee ik afzonderlijke secties af kan schakelen, zeer nuttig in het geval dat er iets fout is gegaan, ontsporing of zo.



De linkerschakelaar is de hoofdschakelaar, hiermee schakel ik de rijstroom af (zit dus tussen de Edits booster en dit verdeelpaneel), de volgende vijf schakelaars schakelen de 5 secties: links, midden, rechts, station en nog toe te wijzen, boven de schakelaars zitten ledjes die aangeven of er spanning op de desbetreffende sectie staat en dus ook of de zelfherstellende zekering niet door een kortsluiting/overbelasting "aan het werk is".

De vier ledjes rechts zijn van twee optionele software modules in de Raptor, van alle rijwegen heb ik ingegeven hoe lang de langzaamste trein er over doet, mocht een trein er dan langer over doen, wat meestal betekent dat de trein stilstaat door stroomgebrek, gaan die vier ledjes branden en kan ik op het scherm zien welke trein in welke rijweg te laat is, meestal zijn de ledjes uit en staat er in het scherm: geen treinen vertraagd.

In dit geval zijn het de software modules:

43E-1.0 Maximale verlaattijd + extra display.

63E-1.0 Externe verlaat en aankomstsignaal aansluiten.

Hier en daar zullen jullie verwijzingen vinden naar de catalogus waar de standaard en optionele software modules beschreven zijn, zie http://www.raptor-digital.eu/Raptor_Module_Catalogus.pdf

Tot zo ver het eerste stuk, de volgende keer gaat het over de gebruikte digitale componenten.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

efl045

#1
Citaat van: anne w op 21 december 2015, 23:54:47 PM
omdat DCC een vollediger signaal uitstuurt met minder pauzes, schakelen mijn wissels beter/krachtiger
Dit snap ik echt niet. De wissels hangen toch niet aan het digitale signaal, er zit toch een wisseldecoder tussen? En die schakelt of die schakelt niet afhankelijk of hij een datapakket op zijn adres ziet of niet ziet.
Hoe leg je dat uit?

Of gebruik je (tegen beter weten in) het digitale signaal om je wissels mee te bekrachtigen ipv. een aparte voeding (wat ik toch zou verwachten op een baan met 19 treinen en van iemand met zo een lange ervaring)?

anne w

Beste Franky,

Eén van de verschillen tussen DCC en Motorola is dat het Motorola signaal pauzes heeft op 0 Volt, DCC heeft dat niet, als je beide signalen in een grafiek zet, dan zul je zien dat het DCC signaal altijd spanning "levert" en Motorola geregeld niet.

De digitale spanning doet twee dingen: hij brengt de boodschappen over van de centrale aan de diverse decoders en hij levert de "kracht" om loks te laten rijden en wissels e.d. te schakelen, DCC levert dus meer "kracht".

Ik gebruik geen hulpspanning voor mijn wisseldecoders omdat ik èn de oude Edits decoders gebruik (klonen van de oude Märklin K83 decoder), die hebben geen ingang voor hulpspanning èn ik toch een aparte booster nodig heb om mijn Edits booster aan te sturen die ook  mooi gebruikt kan worden om de wissels te schakelen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

efl045

OK. Je gebruikt dus het digitale signaal om mee te schakelen zoals ik al dacht (maar eigenlijk niet verwacht had).
Maar als je al verschil merkt in kracht tussen MM en DCC kun je denken hoeveel beter het is een aparte voeding te gebruiken.
Ik gebruik ook Edits decoders maar stuur daar enkel kleine relais mee die op hun beurt de wissels schakelen op een aparte krachtige voeding. Werkt veel beter.

Geert

Mooie baan Anne, ik kijk uit naar het vervolg.

In principe is er bij gebruik Marklin Motorola formaat ook altijd spanning aanwezig op de rails. Maar het kan zijn dat jou booster in combinatie met Raptor anders werkt?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Citaat van: anne w op 22 december 2015, 09:40:51 AM
Eén van de verschillen tussen DCC en Motorola is dat het Motorola signaal pauzes heeft op 0 Volt,
Geen idee waar je dit vandaan haalt, maar dat is gewoon niet waar. Pauzes op nul volt zitten in Selectrix en FMZ, maar niet in Motorola.
Het is wel zo dat Motorola asymmetrisch is. Het aandeel negatief is groter dan het aandeel positief.

anne w

Beste Klaas,

Het is mijn interpretatie in 1992 van het volgende zinnetje op pagina 34 van het Edits boek uit 1991: "en dat er tussen de kommando's een pauze aanwezig is".

Natuurlijk kan het een foute interpretatie zijn van deze scheepswerktuigkundige, maar het sluit mooi aan op mijn gevoel dat mijn wissels krachtiger schakelen nu ik de centrale zowel Motorola alswel DCC laat uitsturen, ook is het een goede verklaring voor de knipperende lampjes bij de oude Märklin loks.

Beste Franky,

Afgezien van één Märklin 2260 kruiswissel (eigenlijk mechanisch een onding) heb ik geen problemen met mijn wissels.

Beste Geert,

Nee hoor, de booster doet niets anders als het versterken van het digitale signaal en de Raptor levert gewoon een Motorola en DCC signaal volgens de norm af, er is natuurlijk één ding niet genormeerd: hoe zet je een gecombineerd Motorola en DCC signaal op de rails?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

PeterC

Citaat van: anne w op 22 december 2015, 18:02:50 PM
...Het is mijn interpretatie in 1992 van het volgende zinnetje op pagina 34 van het Edits boek uit 1991: "en dat er tussen de kommando's een pauze aanwezig is".

Anne, draai het blad eens om  ;)
Pagina 35 rechts bovenaan: "Het zij hier nog eens expliciet vermeld dat ook bij dit systeem van gelijkstroom op de baan geen sprake is, het signaal schakelt lustig tussen een positieve en een negatieve spanning".  Er zijn inderdaad 'pauzes' maar die zijn dus volledig negatief (een negatieve spanning is ook een spanning).

Citaat van: anne w op 22 december 2015, 18:02:50 PM
...maar het sluit mooi aan op mijn gevoel dat mijn wissels krachtiger schakelen nu ik de centrale zowel Motorola alswel DCC laat uitsturen...

Vandaar dat je je wissels best met een externe (geen digitale) spanning aanstuurt.  Ik heb het ook eens geprobeerd om wissels via een Viessman decoder en een IB als centrale te sturen maar meer dan 20% van de keren schakelde de wissel niet (wel ingesteld op een vrij korte 'actieve' puls).  Met een externe voeding (oude Marklin trafo) geen enkel probleem meer.

Citaat van: anne w op 22 december 2015, 18:02:50 PM
...er is natuurlijk één ding niet genormeerd: hoe zet je een gecombineerd Motorola en DCC signaal op de rails?

Daar is inderdaad geen 'norm' voor maar Uhlenbrock zet die combinatie al sedert hun eerste versies van hun oude IB op de rails: gebruik je enkel MM dan verschijnt er op de bus toch nog een DCC dummy commando (ik heb er een ganse studie van gemaakt en mij meerdere keren afgevraagd wat die ongewenste rotzooi op de bus kwam doen, tot ik doorhad dat het een DCC dummy commando was).




(!) Ik hoop dat dit draadje geen 'verborgen' reclame is/wordt voor een commercieel product (Raptor)?  Een zoektocht op 'Raptor' en als gebruiker jou profielnaam levert niets anders op dan reclame voor dat product...


Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Citaat van: anne w op 22 december 2015, 18:02:50 PM
Het is mijn interpretatie in 1992 van het volgende zinnetje op pagina 34 van het Edits boek uit 1991: "en dat er tussen de kommando's een pauze aanwezig is".
Die pauze bestaat uit het uitzenden van logische nullen. Maar ook daarin is er altijd spanning aanwezig. Zie ook het hoofdstuk over digitale spanning op mijn website, eerste plaatje.
Citeerer is natuurlijk één ding niet genormeerd: hoe zet je een gecombineerd Motorola en DCC signaal op de rails?
Die signalen worden niet gecombineerd, ze worden na elkaar uitgezonden. Net als wanneer je meerdere locs tegelijk bestuurt. Die berichten komen ook na elkaar. Maar dat gaat zo snel dat het voor je gevoel gelijktijdig gebeurt.

patrick smout

Citaat van: PeterC op 22 december 2015, 19:01:37 PM
(!) Ik hoop dat dit draadje geen 'verborgen' reclame is/wordt voor een commercieel product (Raptor)?  Een zoektocht op 'Raptor' en als gebruiker jou profielnaam levert niets anders op dan reclame voor dat product...
http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=542.0

De liefhebbers kunnen het hier ook volgen ...  ;)

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

anne w

Beste Peter,

Jouw opmerking over pagina 35 staat onder de titel "Märklin digital = H0, N, Z, Arnold, dus slaat op een ander digitaal systeem.

Beste Klaas,

Graag hoor ik van je wat de oorzaak is van het knipperen van de lampjes van oude Märklin loks als er altijd spanning aanwezig is.

Inderdaad de signalen worden natuurlijk niet gecombineerd, maar komen achter elkaar.


Dit topic maak ik t.b.v. het Raptor Forum, is naar mijn mening leerzaam voor iedereen die digitaal en geautomatiseerd rijdt, loopt op drie andere Nederlandse Forums, als het Beheer van dit Forum meent dat dat het te veel "reclame" maakt, dan hoor ik dat wel en zal ik onmiddellijk stoppen en mag Beheer het topic verwijderen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Klaas Zondervan

Citaat van: anne w op 22 december 2015, 23:23:09 PM
Graag hoor ik van je wat de oorzaak is van het knipperen van de lampjes van oude Märklin loks als er altijd spanning aanwezig is.
De oorzaak zit in het feit dat de lampjes aan één kant vast aan het chassis verbonden zijn. Dat is de ene poot van de stroomafname. De andere kant zit aan de min van de decoder.
ik had alo gezegd dat het signaal van Motorola asymmetrisch is. In de pauzes is het voornamelijk min omdat er alleen maar nullen worden uitgzonden. Maar als er een opdracht naar een decoder wordt gestuurd, dan zitten er ook enen in. Dan is de spanning dus minder min, en dat varieert ook nog eens afhankelijk van de gestuurde opdracht. In de verschillende opdrachten zit een verschillend aantal enen. Die variatie in totale spanning veroorzaakt het flakkeren van de verlichting.

anne w

Beste Klaas,

Een logische verklaring, dank je, dat er meer "negatief" in het Motorola signaal zit is me uit het Edits boek bekend, de wisseldecoders gebruiken alleen het negatieve deel van het signaal, ook de kortsluit-signalering werkt alleen op het negatieve deel.

Wat jij me vast wel kunt vertellen of het bij de Viessmann 5211 decoders ook zo is?

Waar ik wel mee blijf zitten is de vraag waarom mijn wissels op een ingeschakeld Motorola en DCC signaal wel hoorbaar sterker schakelen, ik heb niet geanalyseerd of dat met de Edits decoder of met de Viessmann decoder is, vandaar bovenstaande vraag.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Klaas Zondervan

Op mijn website staat het inwendig schema van de Viessmann  5211.
Aan de richting van de gelijkrichtdiode D2 kun je zien dat die decoder ook alleen maar het negatieve deel van de spanning gebruikt.

Wat het beter schakelen van de wissels betreft kan ik alleen maar bedenken dat dit aan de hoogte van de spanning ligt. Ik zou niet weten hoe het gebruikte protocol hier invloed op kan hebben.

anne w

Beste Klaas,

Dank je wel, weer wat geleerd, ook de "hulpspanning" is enkelzijdig zie ik, dus je zou er ook een gelijkspanning (meer kracht) op kunnen zetten denk ik.

Als er spanningsverschil zit tussen het DCC en het Motorola signaal, dan moet dat uit de centrale komen, is er standaard een spanningsverschil tussen DCC en Motorola signaal?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.