Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Ballasteren

Gestart door Anarchy, 20 juni 2006, 10:56:27 AM

Anarchy

Hallo,

De examens zijn bijna afgelopen (tot 22/06), dus de vakantie staat voor de deur! Ik wil tijdens de vakantie beginnen met het leggen van ballast. Ik werk met M?rklin C-rails. Graag zou ik tussen 2 rails de "diepte" opvullen die veroorzaakt is door de reeds aanwezige bedding bij C-rails.  Dus ik wel deze ruimte opvullen zodat deze op gelijke hoogte komt met de  rails zelf. Nu kan ik dat natuurlijk allemaal met ballast gaan doen, maar da's geen optie wegens het verbruik. Hoe zou ik het best deze tussenruimte opvullen? Ikzelf had al gedacht om het met plaaster te doen?

Alvast bedankt,

Jeroen

n/a

Je zou het kunnen proberen met zand (zilverzand bijv. te koop in grote zakken in de bouwmarkt), dit kun je "hard" maken door er verdunde houtlijm over te sproeien.
Of met schuim. Ik gebruik zelf ondervloer voor laminaat (groen, 5 mm dik). Kost niet veel en is veel minder geklieder dan met gips.

Succes en fijne vakantie gewenst.

Peter

Ook een eenvoudige manier is met het zogenaamde architekten karton.
Dat is een laagje karton, een laagje schuim en weer een laagje karton en te koop in verschillende diktes bij (hier in Antw.) bij AVA papierhandel.
Kan je nadien (na het schilderen) bestrooien met zand, of ballast.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

of je kan styropor nemen in de dunne versie 1 cm dik op maat snijden vastkleven en daarna bijstrooien.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Wilde ik ook net voorstellen.
Nog een tip van een ervaren banenbouwer: alvorens te beginnen met rails leggen, plaats platen styropor op je basisplaat. Zo kan je later moeiteloos greppels en kleine niveauverschillen 'uitgraven'.
Tuusen C-rails kan je de ruimte opvullen met gips of styropor en dan ballasten. Ziet er meestal erg goed uit, vooral als je met wat ruimere bogen werkt.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

locomotion

Gips is natuurlijk handig voor het opvullen. Je kunt het gieten of uitsmeren. Maar ik zou het niet gebruiken. Lijkt me nogal een soepje. De andere alternatieven lijken me toch beter. Ook kurk zou je kunnen snijden in repels en tussen de twee beddingen leggen. Je moet dan wel meerdere lagen boven elkaar kunnen leggen.
Waar ik ook op zou letten is dat het ballastbed en de tussenliggende ballast dezelfde kleur krijgen. De ballast die je bij het ballasten gaat gebruiken zou dan min of meer moeten gelijken op de ballest van de C-rails. Met een penseel kun je daarna nog bijkleuren. Liggen de sporen ver van elkaar, dan kun je overwegen om er een smal (wandel)padje tussen te leggen.
Ik vind het woordje ballasteren trouwens ook niet zo mooi klinken. Maar dat ligt zeker niet aan jou, want onlangs las ik dit woord ook in Modelspoormagazine. In Nederland zeggen ze gewoon "ballasten", en dat lijkt me voor ??n keer correcter. 't Is een kwestie van smaak.
Locomotion

janjozef

ook in belgi? zeggen we ballasten.
Kurk kunt ge ook gebruiken en buiten het feit dat het een stuk duurder is, is het wel steviger. Toch zou ik voor de styropor gaan. maar, en dat was daarstraks vergeten te zeggen, wel een laagje kalk erover leggen. en pas dan strooien. je kunt langs uw sporen nog eventueel voor een afwateringsbeek zorgen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Anarchy

Bedankt alvast voor de reacties. Over de hele basisplaat een plaat styropor leggen zal ik zeker overwegen (jullie bedoelen hiermee toch isomo he? [:I]) Na het lezen van jullie reacties denk ik toch om het niet met gips te doen. Dat gaat inderdaad wat vuiligheid meebrengen.

@Janjozef. Waarom een kalklaagje erover als ik dat mag weten? En da's een goed idee van die afwateringsgreppel. Ik meen me te herinneren ooit eens in een Marklin magazine een artikel over te hebben gezien. Ik zal dat de komende dagen eens opzoeken.

Even mijn reactie ge-edit om het volgende: Iemand van jullie sprak hier over de zelfde kleur van de bedding en tussenliggend ballast. Wel ik ben van plan om de grijze bedding weg te werken door met bruin ballast te bewerken en zo dus ook het tussenliggende ballast een bruine kleur te geven. Hebben jullie soms voorstellen welke soorten ballast in aanmerking komen voor een goede benadering van de echte kleur?

erik de noorman

Anarchy,

Ik vulde vroeger op mijn oude baan de ruimte tussen mijn M rails op met gewoon golfkarton van verpakkingsdozen (gratis karton zoveel je wilt).
Het karton op de juiste maat snijden en tussen de rails kleven meestal 2 lagen). Het karton aftapen met brede schilderstape tot aan de spoorrail. De tape schilderen met gewone donkere latex verf.
Daarna belassteren zoals je wil. Voordeel van karton je kan er achteraf grepels in uitsnijden, putten induwen (niemand wil een biljarttafel)je kan ervan alles inprikken zonder te boren enz.
En het werkt geluiddempend.

Erik

Anarchy

Bedankt voor de tip Erik, ik zal dat eens overwegen. Ik heb ondertussen vlug het artikel voor de afwateringsgreppel opgezocht. Ik heb het vlug even ingescand voor de ge?ntresseerden. Het is met een hele oude scanner gedaan dus de afbeelding is van zeer slechte kwaliteit! Als je het eens wil bekijken gaan naar mijn site (staat in mijn handtekening) en klik op de hoofdpagina links op "voor MSM". T'is niet echt een artikel, maar heb het voorbeeld met afmetingen gescand.

ERVIN



Zoals je ziet gebruik ik architectenkarton van 3mm dikte,ik snij dit in repen en kleef het dan vast.
Is super-geluidsdempend en goedkoop.




En zo ziet het er uit als de ballast gelegd en bewerkt is.[;)]

Anarchy

Wel Ervin,
Als het goedkoop en zeer geluidsdempend is, dan denk ik dat ik dat ga nemen als ondergrond. En mss styropor om diepte tussen C-rails op te vullen

*edit* Zeer mooie foto's Ervin. Ik volg ook vol spanning u draadje in "sporenplannen". Steeds leuk die nieuwe foto's. Binnenkort komt mijn nieuwe site ook online en dan kan ik hopelijk ook wat foto's online zetten van mijn loc's.

Anarchy

Kunnen jullie eens foto's tonen van je "afgewerkte" deel van een rangeerterrein. Ik ben reeds begonnen met het ballasten. Heb al een klein stukje aan het goederenterrein gedaan, maar ik had graag eens gezien hoe jullie dit bewerken. Want zoals iedereen wel weet: op een rangeerterrein is het niet enkel en alleen mooi geballast (gras, onkruid, ...).

Alvast bedankt.

Groetjes,

Jeroen

ERVIN

Ik kan je wel foto's laten zien van mijn rangeerterrein,maar het is nog niet afgewerkt,ik ben nu bezig met het plaatsen van architectenkarton aan de ingang van dit emplacement,het zal nog wel even duren want er komen daar een hoop sporen bijeen om maar te zwijgen over de wisselstraten,nog een hoop werk.[:p]

Tom

Laat toch maar komen die foto's. [8D]

P.S. Welkom bij de duizendtallen Ervin. [:D]
Tom