Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Vingeroefeningen

Gestart door Martin Welberg, 20 december 2015, 22:38:00 PM

Martin Welberg

Eerst de tank zelf Frans, die is me nu te roestig. Er blijft toch relatief wat verf zitten op plekken.

SuSke

Eigenlijk zou de roest beperkt moeten zijn  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Zo wat meer lopen knoeien met de tankjes, met de airbrush wat  Vallejo chipping medium verdund met wat gedemineraliseerd water en een drupje flow improver over de bovenzijde van de tans gespoten. Na een korte droog tijd verder met een dunne laag Vallejo base grey 3:1 verdund met airbrush thinner. 15 druppels base grey met 5 druppels  thinner en 3 druppels flow improver. De flow improver voorkomt een beetje de zo genaamde tip dry die eigen is aan acryl.Na een korte droogtij een volgende laag maar dan over de bovenzijden van de tanks, de base grey 2:1 met wit, 10 druppels base grey , 5 druppels with, 5 druppels thinner en 3 druppels flow improver. Alslaatste een 50/50 mix van base grey en wit, deze puur over de naden, randen etc zetten. Dit is wat de militairen het zo genaamde pre shaden noemen.Door met een steeds iets lichtere tint te werken geef je eigenlijk een beetje het licht weer wat er op staat. Na een korte droogtijd, toch een voordeel aan acryl, begint het chipping proces. Eigenlijk het meeste simpele wat er is. Je maakt met een zachte kwast en schoon water de verf weer nat en deze laat dan los van de ondergrond. Het proces is relatief manipuleerbaar maar ook compleet willekeurig. Dat maakt het eigenlijk zo leuk. Telkens je kwassie effe door het water, heb 2 bakkies staan, een om te spoelen de ander met schoon water. Was begonnen met het roesten op Rijswijk en kwam er op de laatste dag achter dat ik misschien toch beter de decals had kunnen verwijderen. Ze kwamen door de roest tinten heen en eigenlijk stoorde me dat wel. Nu na de kleurlaag en het chippen heeft het toch wel een aardig effect, het schijnt licht roestig door de verflaag heen. Ieder nadeel heb z'n voordeel heb ik ooit een 020'er horen zeggen..
Straks nog wat extra's in chippen en andere dingen met acryls voordat de eindlaag blanke lak erop kan en het leuke werk met enamel washes, grimes en streaks kan beginnen...
















Dirky

Knap Klasse staaltje van modelbouw Marty...

Eén ding stoort me; de verf achter de handrailing... Misschien had je beter de handrailing er afgehaald en na het chippen terug geplaatst, niet?

Martin Welberg

Dat had ik idd beter kunnen doen Dirk, alleen zit dat ding aan 2 kanten goed vastgelijmd. Los het wel wat op met meer verf en chipping met de kwast..

Michael

Hoi Martin, je laat hier weer mooie dingen zien, ik ben favoriet van de Vallejo acryl verf en spulletjes, evenals die van Mig Jiminez.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Dank Michaël, zelfde hiero, maar dan ook nog AK interactive en Mig productions. Ben wat minder te spreken over de acryl primer op de metalen wielen..ga daar toch weer voor een eerste laag met etsprimer oid..

gm567c

Mooie gruizige karretjes, Martin :)

Mvg,

Tis

Martin Welberg

Thanks Tis..

En wat doe je op een luie zaterdagavond na een voetbalwedstrijdje op TV, juist pinwashen van klinknagels, naden en andere gaten met een Ammo Africa Corps Wash..tijdrovend klusje met een 0/3 penseel , telkens een klein beetje van de wash rondom een klinknagel aanbrengen of het in een naad of hoekje te laten lopen...











Probeer hier niet alleen de klinknagels meer diepte te geven maar tevens een wat "stoffige"look. Voordeel aan enamel washes is dat je ze na droging neg rustig kunt bewerken met een vochtige kwast gedoopt in odourless thinner / terpentine en dat wat je teveel hebt aangebracht weer kunt verwijderen..

Martin Welberg

Zondag  hobbytijd, meer lagen op de tanks van de tankcars. Als eerste twee roestige tinten gemanipuleerd met een iets vochtige platte kwast met odourless thinner door een op en neergaande beweging van de kwast. Na wat droogtijd een volgende laag met streaking grime gevolgd door light dust. Deze twee zijn bijna nat in nat gedaan en bewerkt op de zelfde manier als de vorige laag, met een nat in nat blend je de kleuren wat meer..Korte test op een andere tank met Ammo grime for winter nogwattus en een AK dirt deposit..




















Dirky


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Gatver, zo'n afgeleefde dingen, daar wil je toch niets meer in laden ...

Meesterelijke verwering Martin, je legt delat voor ons weer een stukje hoger om ook daar te geraken  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Hahaha, dat vindt ik nu lekker zo afgeleefd..

Bedankt voor de veren, ben er nog niet klaar mee maar schiet nu leuk op...droogtijden yak..