Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vingeroefeningen

Gestart door Martin Welberg, 20 december 2015, 22:38:00 PM

ACFI

Martin,

gewoonweg prachtig ... en ook chapeau om je kunstwerkjes hier te tonen.

Dit doet me denken aan bijv Shepard Paine of Francois Verlinden die in de jaren '70 en '80 de militaire modelbouw een serieuze push hebben gegeven.

Toen waren hun werkstukjes ook veel te hoog voor mij gegrepen (zeker Shepard) maar tegelijk een uitdaging om toch minstens een deel van hun technieken aan te leren.

bedankt,

ACFI.

Martin Welberg

Dank mannen !

Steven moet je er wel bij zeggen dat er een groot aantal producten op de markt zijn die het leven veraangenamen en makkelijker maken. Verlinden en Paine deden alles met de toen beschikbare materialen en moesten veel voor zichzelf uitvinden. Da´s een groot verschil met de hedendaagse dag waar ook veel tekst en uitleg op internet te vinden is. Denk daarbij bv aan de tutorials van Mig Jiminez op de jijbuis..

Verder is het vaak gewoon wat doen en bezig gaan zonder bang te zijn voor mislukking..op zich is de basis laag acryl relatief eenvoudig weer te verwijderen. Of anders is het de vullisbak..


oebr

Citaat van: milocomarty op 18 januari 2016, 22:59:51 PM
Veel laagjes, dat komt uit de militaire hoek Frans..

kan ik bevestigen. Die mannen kunnen soms maandenlang - week na week - laagjes olieverf zetten op een object. Filter na filter, maar het resultaat is dan ook verbluffend. De militairen beginnen trouwens ook naar ons toe te groeien met meer en meer aandacht voor de setting van hun tanks en flaks.
Eens je met dat laagjes schilderen begint en handigheid verwerft wordt het wel plezant hoor. Je ziet dat ook aan Martin hier, die heeft er echt zin in.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Martin Welberg

Het is ook gewoon leuk om te doen, en als je genoeg onderhanden hebt hoef je je tussendoor niet te vervelen  ;)

sdz1976


toevallig dit coole topic ontdekt.
Die gevel is pas cool afgeleefd   :)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1


Martin Welberg

Zoals ik al zei, totale chaos..back to the tankcars...
Nadat ik de trucks en wielen heb voorzien van een donkergrijze en lichtgrijze Vallejo primer er nog eens overheen gegaan met een Ammo tracksprimer, een lekkere donkere roest tint. Snelle haal met een matte blanke lak met de airbrush erover en klaar voor wat volgende lagen. De trucks hebben een AK interactive brown earth deposit wash gekregen met, na droging uiteraard, een tipje met Ammo light rust wash. Wielen bewerkt met diverse roest tint pigmenten gemixed met zwart en gefixeerd met Mig pigment fixer en dezelfde Ammo light rust wash.







Nog niet helemaal zeker of dit het nu is wat ik hebben wil, maar eens een stappie terug doen, het effe aankijken en dan wel of niet verder gaan. Verder met de frames van de karretjes. Laagje Vallejo 080 rust model air met de kwast, gevolgd door een drybrush met 075 sand. Stake pockets en steps een eerste laag met Vallejo panzer aces dark rust...





Zit nog steeds te kijken of de planken iets meer kleur moeten hebben, zoja ga ik dit doen met een enamel wash of meer schilderwerk met Vallejo tintjes..

SuSke

Mooie bogies Martin.

De plankenvloer mag naar mijn bescheiden mening toch iets meer kleurvariatie krijgen. Nu lijkt het meer op een wagen die al een tijdje afgesteld staat in de zon en daar rustig mag "oprrotten".
Ik verwacht op zo'n flatcar toch een aantal gebruikssporen, vetvlekken, oilspills, misschien zelfs hier en daar een beetje mos tussen de planken en zlefs een beschadigde plank  ;)

But you're the master
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cozzy

Erg mooi Martin en fijn dat je de verschillende stappen toont!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Martin Welberg

Frans, er komt nog een tank bovenop, gebroken planken zie je weinig op die dingen. Verdere weathering komt als die er op zitten..

SuSke

Wacht vol spanning welke verwering je er dan gaat opzetten Martin  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Meer drek en andere rommel, paar  Ammo enamel producten op de trucks. Wat nature effects damp earth op trucks en wielen gevolgd door fresh engine oil op de lager liggende delen,the journal grease bearings en de wiellagers. Als laatste dan nog wat streaking rust effecten....











Snap eigenlijk niet dat ik het doe van je ziet er bijna geen hol van..

Steam.N

Citaat van: milocomarty op 27 januari 2016, 01:00:50 AM
...Snap eigenlijk niet dat ik het doe van je ziet er bijna geen hol van..

Het is net als je het niét zou doen, dat het zou opvallen  ;)
Je voelt dan dat iets niet klopt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Een waar woord Jean, en ik weet dat het er is en dat geeft voldoening..

SuSke

Yessss, lekker vettig aan die aspotten en veren.
't Is inderdaad zo Martin, je weet dat het er zit en dat is voldoende.

Nu nog wat roestafdruipers en oude verfsporen op de wagenbodem van die tank  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.