Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vingeroefeningen

Gestart door Martin Welberg, 20 december 2015, 22:38:00 PM

Martin Welberg

Vallejo's old and weathered wood set echt leukom mee te werken en het is nog simpel ook, eigenlijk een paar kleurtjes en een washje..kind kan de was doen..tussendoor een schuttinkje van basswood maar wel met een dekkende primer en acryls geschilderd....








loebaske


Martin Welberg

Merci Eric !

Meer houtjes dan maar en een soort van tutorial.
Heb geprobeerd plaatjes te schieten van elke stap die ik gemaakt heb. Geprobeerd oude maar niet compleet rotte kratten te schilderen.
Gebruikte verfjes :



De modelcolor is een dark grey wash. Na een goede laag surface primer IDF Israeli Sand Grey en 24 uur droogtijd ben ik begonnen de kratten te schilderen, 4 stuks in een basislaag 71.027 light brown  en de andere 4 et 71.032 golden brown..





Droogtijden is altijd wat maar na deze een paar uurtjes te hebben laten drogen kregen ze de eerste wash met 517 dark grey maar wel aardig verdunt 1:3, 3 druppels water op 1 druppel wash.





Het is een lichte wash om de diepere delen wat naar voren te halen, soms is een tweede laag nodig soms ook niet. Met wat druppels 71.027light brown op een wet palette en een fijne ronde kwast schilder ik nu onregelmatige patronen met de houtnerf mee. Soms wat dunner soms wat dikker aangezet maar wel zo onregelmatig mogelijk. Probeer patronen te voorkomen. Doe nu alle 8 kratten met dezelfde kleur.









Nu herhaal ik de handeling maar gebruik dan 71.032 golden brown. Volledig willekeurig, zo min mogelijk herhalende patronen.









Met een volgende kleurwissel gebruik ik een droog palette en een paar druppels 71.075 sand(ivory) en begin hiermee de randen en hoger iggende delen te voorzien van een highlight of hoge lichten. Gebruik de modelair onverdund om aardig harde highlights te krijgen, de verf is van zichzelf al niet extreem dik.





Nu weer terug naar de fijne dunne wash en een fijne puntige kwast en accentueren hiermee de schaduwen en dieper liggen de delen.





Voor de laatste stap is niet echt een ecept te geven, had een beetje dunne wash over en heb hier 2 druppels 71.077 wood ingrgooid en deze nogmaals verdund met een druppel of 8 aan water. Dit is dan ook even te proberen maar wou een wash die meer een filter is om alle kleuren wat meer samen te voegen. De grijze wash maakte het te koud, oud hout vandaar de toevoeging van de 2 druppels 71.077 wood. Deze wash /filter wordt over alle oppervlakken aangebracht.





Al deze kleurtjes inclusief een handleiding zijn te vinden in de Vallejo Old and New Wood set. In dit geval een beetje van hun en wat van mezelf.

loebaske

Een leerrijke bijdrage Martin, bedankt...

oebr

bedankt Martin !

Ik neem je tips graag ter harte want er moet hier weldra een sliert (militaire) draagwagens
wat geloofwaardiger gemaakt worden. (ben nu de ondingen die er op moeten staan aan het superen)
Maar als ik het zo zie zijn de houtnerven toch een noodzakelijke eerste stap 'to do'.
Stalen borstel ook maar eens terugzoeken dus :-)



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Steam.N

Thanks, Martin.
Erg nuttig, zeer visueel  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Merci, valt me ook niet tegen die platen uit de iPhone..

SuSke

7 schildergangen  8) maar een verbluffend resultaat Martin.
Dank voor het delen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Veel laagjes, dat komt uit de militaire hoek Frans..

SuSke

Dacht wel dat je de mosterd daar gaan halen was  ;)
Die kerels kennen er zeer zeker wat van.
Alleen moeten we een beetje opletten met de verschaling van 1/35 (en groter) naar 1/87. Details zijn iets minder uitgesproken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Houdini

Zeer mooi gedaan Martin!


Martin Welberg

Door het werken aan meerdere projecten is dit mijn chaos topic !!

Weer wat gedaan aan de deur in het geveltje. Na het roesten met airbrush, spons, verdunde ver n spattertechnieken ben ik verder gegaan met een laag scratches medium van AMMO gevolgd door een modelair aged white en ben begonnen met chipping. Waarna er een laag satin vernis overheen geblazen is die 24uur heeft liggen drogen.Saarna een herhaling van het proces maar nu met een blauwe laag ook weer afgewerkt met satin vernis en  24 uur droogtijd. Vervolgens een derde laag maar nu met een vage groen. Tijdje laten drogen en er een laag Testors dullcoat overheen geblazen. Man wat meurt die troep. Maar het heeft wel een voordeel dat de volgende laag met subtiel aangebrachte pigmenten goed hecht. wederom afgeblazenmet een dunne laag dullcoat. Ben nu klaar voor de verdere donkere punten en strepen roest. Daarna de streaks grimes en highlights...




Steam.N

Amai, de tand des tijds heeft deze poort geen deugd gedaan ...
Benieuwd hoe je volgende stappen het aanzicht gaan veranderen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

wilgo

Prachtig gedaan Martin
bedank voor de uitleg in verschillende stappen

groeten
willy