Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vingeroefeningen

Gestart door Martin Welberg, 20 december 2015, 22:38:00 PM

grove den

Ik kijk en lees al een hele tijd mee...Schitterend Martin!
Of moet ik schrijven "mooi dofferig/ roestig/afgeleefd/verweerd."... ;D
toch een stukje makkelijker met de stammetjes van bomen ... ;)

Jos

Martin Welberg

Och, dat weet ik zo net nog niet Jos, goede kleuren op stammen van bomen is ook kunst..

evan

Meesterlijk resultaat Martin!

Autodidact ten top!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

krisds

prachtig werk, en bedankt voor de uitgebreide uitleg, dat komt zeker nog eens van pas.

Martin Welberg

Merci !

Zo en wat doe je dan op een maandag avond, kan natuurlijk met de benen languit op de bank voor de TV gaan hangen, maar ja dat is dus niet zo mijn ding. Dus maar terug naar de werkbank om nog eens effe een paar lagen te schilderen. Eerst maar eens een plaatje van alle drie , zijn zo ondertussen toch wel aardig rotte karretjes..Zo, dan is het tijd om het dek maar eens aan te pakken. Daar maar wat dark streaking grime 1206 op gesmeerd en na het verwijderen van de tank de boel een beetje uitgesmeerd met een platte kwast, meer stippel de stippel dan smeer smeer. Geen thinners gebruikt bij deze handeling, gewoon een schone kwast. Wat me bevalt aan dit kleurtje is de iets wat groenige tint die het heeft. En verder, maar eens wat proberen betreffende olie lekkages op de dome, geen idee hoe dat ding in het Nederlands heet..Hiervoor de  fresh engine oil gepakt en deze in een rustige van boven naar beneden streperige beweging aangebracht. Lettend op hoe in het echie die zooi langs een verticaal vlak zou lopen en het zich verzameld op de kraag en verder druipt..Ben daar niet tevreden, wil eigenlijk een wat donkerder tint, kan zijn dat die ontstaat door meer lagen aan te brengen maar misschien kan ik er ook een zwart/bruine wash tussen smeren in de vorm van de wash for Nato camouflage, of ik pak gewoon wat bruin / zwarte olieverf..we gaan zien..Zit wel te denken dat ik de lekkage wat te heftig heb aangepakt, kon zo snel geen voorbeelden vinden. Commentaar mag hierop geleverd worden..












Michiel

Prachtig wordt het. Meesterlijk schilderwerk. Bijna jammer dat je ze strakts ergens op een zijspoor, half in de gracht, overwoekerd zal moeten opstellen, wegens TE verroest en onverantwoord om nog te gebuiken als container voor gevaarlijke vloeistoffen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

Tegenwoordig zien ketelwagens er niet veel beter uit hoor, zeker qua lekkages dit mag zonder problemen in normale dienst.
kvg zaes by kris ds, on Flickr
dus begin 1900 op een smalspoorbaan, laat maar rijden.

Martin Welberg

Zo, effe een snel tussendoortje in de vorm van een 1:32 module , afmetingen 120 x 60, soort van diorama zeg maar..Gaan het lekker simpel houden, enkel spoortje, duikertje en een lading groen.
Gisteren een start gemaakt met het houtwerk en XPS plakkerij, vandaag wat zwartbruine zooi erop. Duikertje van wat resten multiplex en een stukkie PVC pijp.










Martin Welberg

Onder het motto van een bakkie binnen een week heb ik maar besloten grotendeels nat in nat op de onderlagen te werken. Dus voordat de zwartbruine zooi droog is er maar een lading lijm overheen gekleddert en daarin een lading zand, steentjes en andere rommel gestrooid. Lekker afbakken met een lekkere verzadigde laag verdunde voorstrijk. Toplaag lichtelijk laten drogen en er met de airbrush wat aard en andere kleuren overheen geblazen. Lekkere dunne muurverf wil prima door een 0.5 nozzle. Nu maar eens een nacht laten drogen en morgen maar eens met de eerste lagen groensels beginnen..soort van dan  ;)












3rail

Hallo Martin.

Dat ziet er goed uit, en vooral stevig. ;) ;)
Maar dat zul je wel nodig hebben met die zware spoor 1 locomotieven.

Ga je er ook nog bovenleiding op zetten, voor E lok's?

Ben benieuwd naar het vervolg,

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Martin Welberg

Thanks Edward. Stevig wel, zwaar is het niet. Komt geen bovenleiding op, zijlijn met stoom en diesel laten we maar zeggen..

Gerolf

Snelle werker - dankzij de juiste tools  :D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Inderdaad Gerolf,

maar het manneke moet het toch doen.

groeten eddy

Martin Welberg

Maar het maakt het wel makkelijker  ;)

Martin Welberg

Eerste 2 lagen groen zitten erop, 2mm vezels over Woodland Scenics fine turf.