Cushman Oregon, voorheen "Project unnamed"

Gestart door Ronald, 20 december 2015, 19:33:08 PM

Ronald

Hallo mensen,

Zoals sommigen hier wel weten ben ik een redelijk fanatieke bouwer. Vanaf 1999 tot nu zijn er inmiddels 5 tentoonstellingsbanen door mij gebouwd (plus 1 in prille aanbouw) waarvan er nu nog 4 bestaan. In diverse schalen met diverse thema's. 1 ding hebben en hadden ze gemeen; ze zijn of waren allemaal Amerikaans. De voorlaatste baan met als thema houthakken in het moeras is dan ook gebouwd samen met mijn echtgenote Wanda in 2011/12. Zij wilde experimenteren met scenery en bomenbouw en kon daar in dat project helemaal in losgaan.
Na enkele turbulente jaren waarin veel gebeurd is in de privésfeer heeft zij eigenlijk wel weer zin om iets te bouwen. Haar Indo-baantje Padjarakan dat zij in 2010 bouwde bestaat niet meer en na de bosbaan vond zij het tijd voor iets nieuws. Ikzelf wilde al langer iets doen met rondrijden op tentoonstellingen, en ook iets met mijn eigen collectie treinen van de Southern Pacific en Union Pacific.

Zoals velen verzamel ik links e.d. van het internet als een soort database van goede ideeën 1 daarvan vond ik in de ldsig, de Layout Design groep: http://www.ldsig.org/ In hun opsomming vond ik de N baan van mark Lestico. Zijn thema, Cascade Mountains, sprak mij direct aan. Veel bos, bergachtige streek en Noordwesten van de States.
Dus broeide de eerste ideeën alweer in mijn hoofd. Een blog werd gestart (http://spmountainrailroad.blogspot.nl/) en het begin was er. Maar ik hinkelde toch nog om meerdere gedachten wat het uitvoeren ervan hinderde.

En toen zag ik de definitieve data van Eurospoor voor komend jaar. Kijkende op mijn werkrooster lagen die data mij wel en Leo dan ook een aanbieding gedaan om na 3 jaar met iets nieuws weer eens op zijn show te willen en mogen staan. Gisteren kwam zijn goedkeuring en ja, dan zit je er aan vast hé? ;)

Wat gaan we doen? Iets wat anderen ook al wel eens gedaan hebben maar wat je weinig ziet. Namelijk een ronde tentoonstellingsbaan. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, nietwaar? ;) Eerdere ontwerpen maakte ik in de lengte, alleen neemt dat veel ruimte in met transport. En ik streef eigenlijk naar banen die in de op dat moment aanwezige auto passen (met uitzondering van de 0N30 bosbaan). Tegenwoordig rijden we voor dagelijks gebruik in een Mazda 5 mpv en die heeft een laadruimte van 1,70 bij 1 meter als de gedeelde achterbank neergeklapt wordt. Kijk, daar past wat in! Waarom ik dat wil is dat ik op die manier de kosten voor het tentoonstellen op een leuk niveau kan houden. Ook hoeft er dan geen aanhanger achter de auto of moet er een grote bus gehuurd worden. Als ik wil kan ik met 2 personen, de baan en alles wat erbij moet in 1 auto vervoeren naar een show waar dan ook.
De baan wordt dus rond en moet passen in de auto. Ik kom daarmee op een maximale lengte die pasbaar is van 170cm. En dat is dan direct de diameter. Daarvoor een ontwerp gemaakt op basis van "Givers and Druthers", een term die layout designer John Armstrong (https://en.wikipedia.org/wiki/John_Armstrong_(model_railroader) ) veel gebruikte. Het betekent dat je de dingen die je graag wilt en juist niet wilt opsomt in een lijst. Voor mij zijn dat:

- Rondrijden;
  -> op tentoonstellingen ga je als exposant vaak in gesprek met de toeschouwer(s). Daarbij verlies je met een rangeerbaantje nogal eens het contact met je loc en gebeuren er vaak onvoorziene dingen. Rondrijdend is die kans veel minder. Ook hou je met rondrijden veel meer de aandacht vast van de toeschouwer(s).
- Samen bouwen;
  -> een thema zoeken waarbij we beide ons (modelbouw)ei kwijt kunnen. Voor Wanda is dat scenery. Dus bos en bergen is een ideaal gegeven.
- Langere treinen
- Veel scenery, weinig spoor

Na wikken en wegen dan toch een besluit; Cascade Mountains. Een naam hebben we nog niet en daarmee is het "Project Unnamed".
En hoe moet dat er uit gaan zien? Dit zijn foto's van de Mark lestico N-baan:







Daarmee hebben jullie een idee waar mijn inspiratie vandaan komt en waar we met zijn tweeën naar toe willen. Op scenerygebied kan Wanda haar ei helemaal kwijt, ofschoon geen supergrote baan zal die toch veel bomen "vreten" om het er geloofwaardig uit te laten zien. Wel hebben we steun aan de creatie van onze Belgische vriend Evan Daes die samen met zijn vriend Erik Block de baan "Beatiful British Columbia" bouwde. Ook een rondloper met veel scenery:

DSC_3259_zpsdzwbiff2 by Ronald-45, on Flickr

Waarmee gaan we nu van start? Wel, 2 voorlopige tekeningen liggen er nu. Een met het pure (voorlopige) baanplan en een met de scenerykant uitgewerkt. Ik denk nog na of ik de stagingkant niet ook moet voorzien van scenery. Komt nog.
Oh ja, dit is de inspiratie voor het plan, een baan gevonden op internet:

DSCF1685 by Ronald-45, on Flickr

DSCF1691 - Copy by Ronald-45, on Flickr

En daarmee kom ik nu tot dit:

hillout9 by Ronald-45, on Flickr

Dit is het sporenplan puur. De staging zal precies 1 helft beslaan zodat daar geen wissels liggen. Het  2e deel, de scenery, zal dan de 2 wissels herbergen die nodig zijn om het dubbelspoor (dat eigenlijk een hoofdspoor en een siding zijn) van 4 opstelsporen te voorzien. Die sporen hebben een max lengte van 2,5 meter.

De andere tekening is het scenery gedeelte. Daar zal alleen een stuk hoofd- en zijspoor te zien zijn. Een seinbrug plus wat utility behuizing is alles wat er te zien is als bebouwing. De rest zal pure scenery zijn:

hillout10 by Ronald-45, on Flickr

Let wel; alles nog "loose" en niet definitief!

Om deze boogwissels te leggen zal het waarschijnlijk uitdraaien op zelfbouw daar ik deze radiussen niet vinden kan in model. Ik weet dat boogwissels eigenlijk ondingen zijn maar hier kom ik er niet onderuit.
Heb wel een "mockup" van de wissels via de site van Fast tracks, een firma die zelfbouwwissels levert plus de gereedschaopen daarvoor. Site: http://www.handlaidtrack.com/  Zij hebben printbare voorbeelden op ware grootte van veel maten wissels, dit zijn nr 10 wissels met 32/28 inch radius ofwel 81/71 cm:

hillout8 by Ronald-45, on Flickr

Baanbouw; ik heb nog nieuw hout liggen en ga daarmee bouwen. het zijn stroken van 10cm breed en ideaal voor een baan. Deze afgelopen dagen al wat stelproeven gedaan op de vloer van de woonkamer om te kijken of kan wat ik wil.
De stroken in stervorm en als kwart van een cirkel. 2 smalle 60 cm hoge latten laten de hoogte zien die het worden moet:

hillout1 by Ronald-45, on Flickr

hillout2 by Ronald-45, on Flickr

hillout3 by Ronald-45, on Flickr

Wat materieel proeven. Duidelijk is dat ik het bij 4-assers ga houden, zowel locs als wagons:

hillout4 by Ronald-45, on Flickr

hillout6 by Ronald-45, on Flickr

Zo, het verhaal is eruit en staat. We gaan voorzichtig beginnen, de tijd die we hebben is minder als een jaar. De andere beide projecten (uitbreiding Kennesaw en de 0 baan) blijven gewoon actueel. Alleen deze baan gaat voor omdat er nu een concrete afspraak ligt en we die graag na willen komen.
Bijkomend voordeel voor deze baan is dat we komend jaar die kant opgaan. We brengen wederom een nieuwe camper over in Amerika en dit keer gaan we van Chicago naar Seattle en komen langs/door... de Cascades! Inspiratie is er dus meer dan genoeg voor deze baan :)

Let's start! (y)

Ronald en Wanda Halma.

Ammivak219 by Ronald-45, on Flickr

AFB

Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Stedahult

Dus de kijkdoos staat weer in de ijskast. Word wel regelmatig bouwen,
volgende week de sporen erop? Kan ik zien hoe het functioneerd  ;)
Mvh. Steef

Ronald

Ijskast is een groot woord ;) Koelkast 8)

Ik hoop dat er de 27e iets te zien is!

Ronald

Al in de aanloop naar dit, het 0-project en de lopende shows liep ik tegen een vermogens tekort op met de digitale aansturing. Vorig jaar had ik er al eens 2 LV101 boosters bijgekocht met het oog op een mogelijke nieuwe rijbaan. Een week of 2 terug daar maar eens werk van gemaakt om e.e.a. in een koffer te gaan bouwen. Wat ook meespeelde is dat ik draadloos wilde rijden. Een z21 geprobeerd maar dat was niet mijn ding. Dus dat hele spul te koop aangeboden en Ronald Koerts wilde het maar al te graag overnemen:

20151126_133735 by Ronald-45, on Flickr

Mijn Lenz is ingebouwd in een koffer met wat extra voedingen. Zo heb ik diverse spanningen paraat waaronder 1 voor de wisselaandrijvingen. Alles wordt aangeslloten aan de baan met een grote Sub-D stekker. Alleen werd die koffer wat te vol:

20151208_112207 by Ronald-45, on Flickr

Dus een proefopstelling gemaakt:

20151208_115705 by Ronald-45, on Flickr

Dus moest e.e.a. aangepast en uitgebreid worden met een nieuwe koffer. Daar komt de nieuwe USB LAN Interface van lenz in, 2 boosters LV101 plus de voedingen en een programmeercentrale die ik over had.
Na enig gefreubel in een middag tijd is dit het nu geworden:

20151208_190954 by Ronald-45, on Flickr

De regelaars kunnen er nu netjes bij in liggen. Ook zit er een LA152 aansluitplaat in voor 2 regelaars LH100 of 90 plus 1 muis.
Helemaal rechts hangt een aparte LZ100 centrale, zo kan ik straks programmeren op een testspoor zonder de hele handel stil te leggen 9wat normaal gebeurd als je met de in gebruik zijnde centrale in de programmeerstand gaat).

Voor deze baan voldoende power!

Later!

evan

Haha vandaar de vraag over de afmetingen van BBC ;D

Leuk concept!  Ik volg ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald


Ronald

Kleine update over de bouwwijze, hopelijk duidelijk:

hillout11 by Ronald-45, on Flickr

hillout12 by Ronald-45, on Flickr

hillout13 by Ronald-45, on Flickr

Later!

Ronald

Ik ben nog eens aan het tekenen geslagen vanmorgen:

hillout14 by Ronald-45, on Flickr

Naar aanleiding van een voor anderen niet-leesbare schets ;D:

hillout18 by Ronald-45, on Flickr

Het is en lijkt gekladder maar ik kom netjes uitgewerkt op dit:

hillout15 by Ronald-45, on Flickr

Detail:

hillout16 by Ronald-45, on Flickr

hillout17 by Ronald-45, on Flickr

Waarbij het eerste ontwerp 4 opstelsporen heeft waarbij de langste 250cm is en de kortste 200 is bij dit ontwerp het zo dat er maar 2 opstelsporen zijn, echter is de langste 503cm en de kortste 457cm. Dat geeft wel de mogelijkheid om met behoorlijke lange treinen te rijden wat natuurlijk het geheel wel een veel mooier aanzien geevt. nadeel is dat het maar 2 volle treinen zijn tegenover 4 op het vorige ontwerp.

Het rode spoor is wat er ongeveer zichtbaar wordt en dat is eigenlijk hetzelfde als bij het eerste ontwerp. Ig ga kijke of er nog iets bij kan waardoor het iets dynamischer wordt al vind ik dit al erg mooi voor mijzelf.

Later meer!

Kautenbach

Leuk concept, je zou zoveel treinlengte niet op een baan van deze omvang verwachten, je zou em eigenlijk tzt naast BBC moeten opstellen ;D

OlivierV

Best een interessant gegeven zo'n rondgaande baan. Ik volg het wel. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

59erke

Heb ooit is een tandradbaantje gezien volgens dit concept. Heeft ook eens in Spoorwegjournaal gestaan.

Is best wel interessant, je kan als het ware de hele baan rondlopen waardoor deze langer lijkt.
Bovendien kan je erg gedetailleerd werken aangezien je een smalle baan bouwt.

Wat ook nog interessant was bij deze baan was het enorm hoogteverschil.

Wordt iets om te volgen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Kautenbach

eigenlijk zou de baan zelf moeten draaien en de trein in tegengestelde richting rijden, dan lijkt de trein stil te taan een trekt het landschap aan je voorbij. ;) ;D

Ronald

Dank mannen, ik ga mijn best doen. Tot aan de kerst zal er weinig gebouwd worden, ik denk dat de eerste schop aan het begin van 2016 de grond in gaat :)

Klaas Zondervan

De baan laten draaien vind ik geen goed idee. Ik heb dat een keer meegemaakt, en daar word je als toeschouwer niet vrolijk van. Je krijgt dan geen tijd om iets goed te bekijken.