Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Cushman Oregon, voorheen "Project unnamed"

Gestart door Ronald, 20 december 2015, 19:33:08 PM

Pierre

Groet Pierre.


Ronald

Dank!!

Dank voor de tip, Ben (y)

Na de bulldozer was de kraan aan de beurt. Inhoud van de kit:

20180316_124344 by Ronald-45, on Flickr

Eerst het huis, daar zat nog een klomp resin aan van het gieten:

20180316_124720 by Ronald-45, on Flickr

Helaas brak er een stukje uit het huis bij het verwijderen, gelukkig liet het zich weer netjes op zijn plek lijmen:

20180316_132629 by Ronald-45, on Flickr

Er zit een fret bij met onderdelen van PE:

20180316_125831 by Ronald-45, on Flickr

Eerst plaats ik de kettingaandrijvingen:

20180316_130324 by Ronald-45, on Flickr

En laat ze iets doorbuigen, tensdlotte hangen die dingen na een aantal jaren intensief gebruik nooit meer zo strak:

20180316_130427 by Ronald-45, on Flickr

En aan de basis gelijmd die nu al klaar is:

20180316_131121 by Ronald-45, on Flickr

Daarna zijn de bedieningshendels aan de beurt die zich netjes laten buigen:

20180316_133603 by Ronald-45, on Flickr

En op de plek in het machinistenhuis:

20180316_133646 by Ronald-45, on Flickr

De ogen voor de giek:

20180316_135653 by Ronald-45, on Flickr

De voorkant (raam) van de cabine netjes gebogen zodat deze straks past. Nu nog los:

20180316_140959 by Ronald-45, on Flickr

Het lijkt te kieren maar dat zal na lijmen niet meer zo zijn:

20180316_141003 by Ronald-45, on Flickr

Dit kleine grut:

20180316_142549 by Ronald-45, on Flickr

Komt bovenop het huis:

20180316_143013 by Ronald-45, on Flickr

Wieltjes (die je dubbel moet vouwen om ze meer volume te geven):

20180316_143556 by Ronald-45, on Flickr

En toen was de giek aan de beurt.... wel wat meer gepier. Gelukkig had ik net daarvoor een PE buiger gekocht omdat ik ook nog een beetje stoei met plastic bouwdozen en met name 1:350 schepen. Dit ding kwam nu goed van pas:

20180316_144032 by Ronald-45, on Flickr

Gaat heel mooi:

20180316_144111 by Ronald-45, on Flickr

Klaar om te sluiten:

20180316_144302 by Ronald-45, on Flickr

En dicht. Artitec heeft dat op een mooie manier gedaan:

20180316_144726 by Ronald-45, on Flickr

20180316_145405 by Ronald-45, on Flickr

En zie, het gaat wat worden:

20180316_145452 by Ronald-45, on Flickr

Het voorste deel van de giek gaat net zo:

20180316_150509 by Ronald-45, on Flickr

En beide. Alles wordt met elkaar verbonden door gel superlijm:

20180316_150525 by Ronald-45, on Flickr

En dit:

20180316_151927 by Ronald-45, on Flickr

Komt hier:

20180316_152143 by Ronald-45, on Flickr

Nog een:

20180316_152441 by Ronald-45, on Flickr

Ik vind het mooi zo:

20180316_154753 by Ronald-45, on Flickr

Bijna.... :

20180316_154825 by Ronald-45, on Flickr

De boom delen schuiven in elkaar:

20180316_155110 by Ronald-45, on Flickr

En worden met een lip aan elkaar verbonden:

20180316_155140 by Ronald-45, on Flickr

Het stelsel om de kraanboom mee hoog te houden:

20180316_160851 by Ronald-45, on Flickr

20180316_160916 by Ronald-45, on Flickr

En klaar:

20180316_160932 by Ronald-45, on Flickr

20180316_162720 by Ronald-45, on Flickr

Dit heeft zo'n beetje 4 uurtjes gekost met op en af een bakje pleur en lunch :)

Later meer!

evan

Die kraanarm is echt wel heel filigraan!  Knap gebouwd Ronald!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

Zo'n buigding is heel netjes hoor, maar je kan die arm ook gewoon met de hand buigen. Kwestie van zorgen dat de buigpuntjes het zwakste punt zijn.  ;)

Ronald

Ja, klopt. Is goed doordacht en daardoor ook goed te bouwen door minder ervaren modelbouwers. Ik had de buiger liggen, mooi moment om te kijken hoe het met dit etswerk zou gaan :)

@ Evan: Dank u 8) :)

DFS

Mooie bouwsels, ik neem aan dat deze ook een plaatsje op de baan krijgen? Of gewoon een tussendoortje?
Zitten ze al volledig samen trouwens? Ik hou altijd alles in "sub assembly's" dat maakt het spuiten makkelijker...

Ronald


Ronald

Tussendoor nog even aan de bogen kunnen werken. Ronald Koerts had nog 2 "Karst Drenth" wisseldecoders+servo-setjes en die over kunnen nemen. Elk wissel heeft dan zijn eigen decoder. Om het printje vast te kunnen zetten een stukje schuimplaat genomen:

20190214_101903 by Ronald-45, on Flickr

Dat zetten we dan netjes vast op de boogmodule:

20190214_102254 by Ronald-45, on Flickr

De servo's zijn micro-versies, daar de meest rechtse arm op gemonteerd:

20190214_102512 by Ronald-45, on Flickr

Natuurlijk moet er iets gemaakt worden om de servo's op vast te zetten. Dat uit een stukje populieren gefabriekt, de beelden zeggen genoeg:

20190214_103145 by Ronald-45, on Flickr

20190214_104201 by Ronald-45, on Flickr

20190214_110010 by Ronald-45, on Flickr

20190214_110509 by Ronald-45, on Flickr

20190214_114051 by Ronald-45, on Flickr

Tot zover weer, later meer!

Ronald

Een ander dingetje dat door de nekoperatie en de herstelperiode daarna is blijven liggen; de draaibare brug. De aandrijving daarvan drukte op Rail 2018 op de eerste dag het tandwiel (beter gezegd de bevestiging) kapot waardoor de brug en los lag en niet meer te draaien was. Vanmorgen dan ook de brug van de baan gehaald en meegenomen naar huis. Daar eens goed bestudeerd hoe ik dit fixen kan. Het tandwiel lag op 4 nokjes en die waren alle 4 afgebroken. Dus; met 2-componenten lijm van Bison (speciaal voor kunststoffen) en 4 drupjes dikke superlijm dit gelijmd.

De plek des oordeels:

20190220_160604 by Ronald-45, on Flickr

Op de streepjes (de breuken) een dot superlijm en daartussen de Bison lijm:

20190220_161133 by Ronald-45, on Flickr

Op de plek gedrukt en daar weer een laagje lijm over gesmeerd:

20190220_161619 by Ronald-45, on Flickr

En laten drogen:

20190220_161622 by Ronald-45, on Flickr

En nu maar afwachten of het blijft zitten. Later!

ronaldk

hum... iets met schroeven erin zegt mijn gevoel. Aan twee of gewoon 4 zijden een paar kleine schroeven erin dan moet het wel goed zitten. Maar we kunnen eerst de lijm proberen.

Groet Ronald.

Ronald

Heb ik ook aan gedacht. Nu (vanavond) blijkt het gewoon goed aan elkaar te zitten. Maar eens afwachten hoe het zich houdt in een spoors weekeinde :)

Ronald

Oei, erg lang niet bijgewerkt...... Zal de laatste berichten even in 1 bericht zetten.

4 september 2019

Zo, effe stof wegblazen! De baan heeft in Maart in Luxemburg gestaan en dat was een leuk weekeinde. Brug heeft daar prima gefunctioneerd en de baan ook. Schaduwstation gaf wel een probleem, dit is inmiddels aangepast door Ronald Koerts en zal dit weekeinde blijken of dit goed gaat werken.

Foto's:

Lux1 by Ronald-45, on Flickr

20190303_150139 by Ronald-45, on Flickr

20190303_150153 by Ronald-45, on Flickr

20190302_155055 by Ronald-45, on Flickr

Komend weekeinde gaan we naar Hochdorf, Zwitserland. Volgende week meer daarover!

9 september 2019

En mooi was het! Prima show en organisatie, meer dan goed logeeradres en een mooie 2-daagse show met veel vrienden en bekenden.

Met een volgeladen huurbus (inclusief kratje bier voor de gastheer) naar Hochdorf gereden:

20190906_075924 by Ronald-45, on Flickr

Daar was het wat druilerig s'middags:

20190906_173716 by Ronald-45, on Flickr

De baan opgebouwd die aan het begin van de avond helemaal klaar stond. En; op dezelfde plek als vorig jaar met Cornfield Yard:

20190906_201426 by Ronald-45, on Flickr

Zaterdagmorgen de bus bij onze gastheer en dame laten staan en met hun naar Hochdorf gereden, we zaten nl 18 km verder voor de overnachtingen. Het uitzicht geeft je direct een vakantiegevoel :) :

20190907_093856 by Ronald-45, on Flickr

Na aankomst snel het schaduwstation gevuld met rollend materieel en gaan rijden. Ofschoon Ronald Koerts het schaduwgedeelte helemaal opnieuw bedraad heeft hebben we het niet meer zover kunnen krijgen dat we automatisch kunnen rijden. Daarom op zicht gaan rijden wat prima gaat met 2 man:

20190907_115801 by Ronald-45, on Flickr

Aan de voorkant de laptop die met ITrain samen een digitaal schakelbord is, hier zetten we de rijwegen:

20190907_170231 by Ronald-45, on Flickr

De regelaars aan de achterkant:

20190908_144930 by Ronald-45, on Flickr

Voor het eerst heb ik een "digitale" regelaar gebruikt in de vorm van een oudere iphone5c met de app "Touchcab" en wel de betaalde versie. In combinatie met de usb interface van Lenz en een router werkte dit prima. De regelaar kan de locs en wissels prima bedienen en het is leuk voor de baan tussen het publiek te gaan staan en een trein te laten stopen voor de draaibrug en die te openen.
In de hand:

20190908_143831 by Ronald-45, on Flickr

Nog even zicht op het achterste deel:

20190908_144942 by Ronald-45, on Flickr

Besturing voorkant met LH100, LH101 van Ronald Koerts en de iphone met Touchcab:

20190908_154619 by Ronald-45, on Flickr

Nog een mooie plaquette voor de baan:

20190907_152752 by Ronald-45, on Flickr

En nog wat buitenplaatjes:

20190907_195546 by Ronald-45, on Flickr

20190908_124713 by Ronald-45, on Flickr

20190908_124731 by Ronald-45, on Flickr

En nog even een foto van team Ronald & Ronald, gemaakt door onze gastdame:

20190908_155301 by Ronald-45, on Flickr

Vandaag weer terug naar huis gereden, mooie rit, iets over 8 uurtjes weer thuis met behulp van wat broodjes onderweg met een grote sterke bak Duitse koffie:

20190909_110930 by Ronald-45, on Flickr

Het was een mooi weekeinde! Ronald, bedankt dat je mee bent geweest, het was gezellig!

15 februari 2020

Ok, ter voorbereiding op Dortmund hebben we een aantal test/rijdagen gepland. De baan staat al een tijdje opgesteld in de stalling bij mijn Amerikaanse auto's dus we kunnen lekker onze gang gaan. Gisteren hadden we de eerste van 3 om de baan automatisch te gaan krijgen. Hardwarematig had Ronald de schaduwstation modules al helemaal aangepast en naar bleek prima want deze deden het uitstekend.

Eerst gistermorgen de melders getest en vastgelegd. Later alles in de Itrain file aangepast. Die is overigens door Harold Content (HaroldC) doorlopen en waar nodig aangepast. Hij heeft net iets meer ervaring met Itrain dan wij dat hebben :)

De opstelling in de schuur:

20200214_103357 by Ronald Halma, on Flickr

Laptop aanslingeren:

20200214_105320 by Ronald Halma, on Flickr

De boel nalopen:

20200214_105708 by Ronald Halma, on Flickr

2 draadjes verwisseld, snel verholpen:

20200214_114859 by Ronald Halma, on Flickr

Tijdens de lunch alles zover aangepast in Itrain:

20200214_130822 by Ronald Halma, on Flickr

En test gaan rijden op 4 sporen met 3 locs:

20200214_171603 by Ronald Halma, on Flickr

En dat verliep na enige tijd probleemloos. Her en der wat kleine aanpassingen gedaan en het heeft daarna redelijk netjes gelopen. Wat nu nog moet is:

- van 2 aandrijvingen stelstangen maken.
- locs die rijden moeten even een flinke onderhoudsbeurt geven.
- een aantal locs (opnieuw) ijken.
- nog wat aanpassingen  en tunen van Itrain.

Belangrijkste is dat we nu beide kanten op kunnen en dat wilde voorheen niet :) Nog 2 rijdagen te gaan, de volgende is 21 maart.
Alvast grote dank aan beide heren voor deze hulp!!! (y) (y)

EDIT Dortmund ging niet door en alles kwam stil te liggen door Covid 19....

Vandaag:

Al een tijd stoorde ik mij aan de manier hoe ik de Lenz regelaars mee moest nemen. Daar deze week een mooie aluminium koffertje voor gekocht bij Reichelt:

20210703_103057 by Ronald Halma, on Flickr

Overigens supersnel, 12.00 besteld en betaald, dag later bezorgd rond 14.00 uur. Top!
Er komt er nog 1 bij maar voorlopig gaan de 7 die ik heb er goed in. De 8e wordt nog omgeruild:

20210703_104230 by Ronald Halma, on Flickr

Ze liggen netjes en losjes ingeklemd in het schuim. Wel blij mee zo.
Verder nog koffertjes voor de electra en digitale kabels. Zo is het op een tentoonstelling voor mij gemakkelijker om een en ander terug te vinden.

Komende week de baan voorbereiden voor volgend weekeinde :) Ter info hier; ze staat op de Modelbouwshow die 10/11 juli gehouden wordt in het Autotron te Rosmalen. In oktober zal ze te zien zijn bij MTD, u allen welbekend ;)

Ronald

Deze week vrije dagen en dus fijn tijd om wat zaken te doen. Een van die dingen was dat ik beide boogwissels in de bochtstukken nooit van een stelstang had voorzien en ze dus altijd met een punaise in de vaste rechte stand moesten worden gehouden.... terwijl de servo er al naast zat! Dusch; de beide bogen vanmorgen opgehaald uit de opslag en de stangetjes gemaakt, ook  dat spul had ik al en lag netjes klaar.

De baan staat netjes klaar:

20210706_112213 by Ronald Halma, on Flickr

Stelstang geproduceerd:

20210706_130902 by Ronald Halma, on Flickr

En gemonteerd:

20210706_131046 by Ronald Halma, on Flickr

Andere boog idem, hier zie je dat ik een schroefje over de stelbalk heb gezet om te voorkomen dat deze opgedrukt wordt door de kracht van de servo:

20210706_135959 by Ronald Halma, on Flickr

En een filmpje (klik op het plaatje), de bijbehorende tekst was voor vriend Ronald  ;D :

20210706_135757 by Ronald Halma, on Flickr

Het werkt prima! Dit zijn digitale decoders voor servo van Karst Drenth die ze ooit produceerde. Ik had ze via Ronald destijds en nu dan eindelijk werkend. Gemakkelijk in adressering en afstelling dus dat zit wel goed.

Verder de bakken en koffers inpakken voor komend weekeinde... er gaat veel nieuw materieel mee waaronder ook 3 locs van Kato. Die heb ik al heel lang maar nu alle 3 voorzien van een Esu Standaard decoder. Met zijn 3'en mogen ze 2 dagen de baan op en kan ik ook mooi de MU eens testen (MU = Multiple Unit). Dat werkt bij Lenz erg simpel en gemakkelijk en is simpelweg locs toevoege aan je MU met enkele drukken op de knopjes:

20210705_161427 by Ronald Halma, on Flickr

Ronald

Vanmorgen nog even bij AAT in Kaarst D geweest om mijn Kadee koppelingen weer wat aan te vullen:

20210708_133457 by Ronald Halma, on Flickr

En een wagon die komend weekeinde mee mag draaien :) :

20210708_133607 by Ronald Halma, on Flickr

Vanmiddag een 2 uurtjes lekker zitten klooien met de caboose. ter uitleg; ooit gekocht zonder decoder (als de non-lighted versie):

20210708_172122 by Ronald Halma, on Flickr

Dit is hem ontleed met de decoder die er in moet; een Lenz standaard+ v2:

20210708_155211 by Ronald Halma, on Flickr

Met wat meetwerk in inschatting kan e.e.a. bovenop de binnenbouw, decoder daar vastgezet met het bijgeleverde stukje dubbelzijdige plakband:

20210708_155817 by Ronald Halma, on Flickr

Wat weerstandjes gekregen van Ronald Koerts, ik ga voor de 1K:

20210708_163131 by Ronald Halma, on Flickr

Zover eerst de led voorzien van de weerstand en aangesloten op de decoder. De decoder geprogrammeerd en verdorie, geeft een error02 op de Lenz.... na wat geklooi zie ik de rode led wel een reactie geven. Dus het lijkt erop dat hij de commando's wel pakt. Denk dat de aangesloten led te weinig weerstand geeft zodat de centrale niet helemaal de correcte terugmelding krijgt. Maar het werkt wel!:

(Klik op het plaatje voor het filmpje)

20210708_170150 by Ronald Halma, on Flickr

Ik had nu ook die bedrade smd leds van Viesmann... zou ik het durven? Ja! Ik bouw er lekker binnenverlichting in. Uiteindelijk met wat gepier en gepiel ook dat voor elkaar gekregen en zo zit alles dan aan de decoder. Op wit de ene verlichting, op geel de andere. Oh ja, nog wel een klassieke aansluitfout waarbij ik uitging van wit/geel als plus en blauw als min.... fout! Het is andersom..... weer even bij de les gebracht ;D :

20210708_193146 by Ronald Halma, on Flickr

Caboose netjes dichtgemaakt en het werkt allemaal mooi!:

(Klik op het plaatje voor het filmpje)
20210708_193837 by Ronald Halma, on Flickr 

Ik ben er dik tevreden mee :) Kosten; dat viel mee. De decoder kost 23,90, de beide leds 4 euro. De caboose was oorspronkelijk met decoder 99 dollar, een 90 euro en 60 dollar (rond de 54 euro) zonder decoder. Deze caboose kocht ik bij Harlaar voor 30 euro, en met de extra spullen kost hij compleet een goeie 58 euro. Kun je dan niks van zeggen toch?

Ronald

Ok, vanmiddag opgebouwd. Onderweg naar Rosmalen een appje van vrouwlief met een foto erbij... "moesten deze niet me?". Ships, de bochten vergeten..... geen ramp, die kunnen er morgenvroeg zo tussen :)

Mooie ruimte, mooie plek:

20210709_140935 by Ronald Halma, on Flickr

De aanhanger kan zo mee naar boven, dat is natuurlijk wel mooi als je in een voormalig automuseum tentoon mag stellen ;) :

20210709_163254 by Ronald Halma, on Flickr

De verhuurder staat er mooi op ;D
Even wat foto's gemaakt om jullie te laten zien hoe de baan opgezet wordt. We beginnen altijd met de voorste bakken, het zijn er 4 maar ze zijn per 2 samengevoegd en permanent gekoppeld. Eerst plat om de poten eronder te schroeven + de schoren:

20210709_143758 by Ronald Halma, on Flickr

Dan rechtop:

20210709_145355 by Ronald Halma, on Flickr

Bakkie koffie en verder :) Achterkant en de digitale besturing aangesloten:

20210709_145404 by Ronald Halma, on Flickr

Dan het schaduwstation:

20210709_152248 by Ronald Halma, on Flickr

En rechtop met de benodigde bekabeling, zonder bochten want die waren er niet  ;D Maar normaal gaan die er nu tussen:

20210709_160356 by Ronald Halma, on Flickr

Het staat zover klaar:

20210709_162913 by Ronald Halma, on Flickr

Morgenvroeg op tijd weg om de laatste dingetjes te doen en lekker een weekeinde te gaan rijden. Het werd tijd! :)