Cushman Oregon, voorheen "Project unnamed"

Gestart door Ronald, 20 december 2015, 19:33:08 PM

Ronald

Zo, we zijn weer een flinke stap verder.  Gistermorgen begonnen met de lange trestle. Die bouw ik uit 1 stuk ook al staat zij op 2 modules. Die blijven voorlopig aan elkaar zitten en mocht de trestle opgedeeld moeten worden kan dat altijd nog.
Ik ben er klaar voor!:

20161011_104302 by Ronald-45, on Flickr

Na een tijdje bouwen heb je dan een handvol dragers:

20161011_145301 by Ronald-45, on Flickr

Daarna schildersplakband "upsidedown" op mijn mal geplakt en begonnen met het leggen van de bielzen:

20161011_154958 by Ronald-45, on Flickr

En klaar:

20161011_162945 by Ronald-45, on Flickr

Dan de liggers, die bestaan uit 3 plankjes. In de kit zit niet genoeg lengte dus wat uit de andere kit gebruikt wat overgebleven was (daar was rekening mee gehouden). Eerst de lange dragers gemaakt:

20161011_191913 by Ronald-45, on Flickr

Laten drogen:

20161011_192611 by Ronald-45, on Flickr

Omdat ik de brede latten tekort kom zelf een oplossing bedacht door 2 latjes tussen 2 planken te lijmen:

20161011_194215 by Ronald-45, on Flickr

20161011_194413 by Ronald-45, on Flickr

20161011_194558 by Ronald-45, on Flickr

Begonnen met de kortste stukken na e.e.a. op de plek gelegd te hebben:

20161011_201739 by Ronald-45, on Flickr

De 4 lange dragers moesten uiteindelijk doorgezaagd worden om een mooie boog te krijgen:

20161011_202559 by Ronald-45, on Flickr

En het resultaat na drogen:

20161011_214335 by Ronald-45, on Flickr

Dit alles kost je toch een dag werk om alles een beetje netjes te krijgen. Gelukkig was er nog wat tijd over om de dragers op hun plek te zetten. Dat was vooraf netjes uitgemeten en afgetekend op de plank:

20161011_215747 by Ronald-45, on Flickr

Het wordt wat:

20161011_221112 by Ronald-45, on Flickr

20161011_223148 by Ronald-45, on Flickr

Tot zover de dinsdag. Vandaag, woensdag verder gegaan. Nu zijn de iets kortere dragers links aan de orde. Eerst even bij daglicht passen op de baan:

20161012_092431 by Ronald-45, on Flickr

Als je goed kijkt hangen de dragers links iets van de grond. Komt doordat de bouwplank te lang is en op de railstaven ligt.

Ik ben content maar zie dat het rechts niet kan zoals ik bedacht had. Hier zet ik 2 dragers dicht bij elkaar zoals je ook in werkelijkheid ziet:

20161012_093053 by Ronald-45, on Flickr

Dragertjes bouwen, u ziet de diverse lengtes afgetekend op de mal:

20161012_100037 by Ronald-45, on Flickr

En een pasproef op de baan:

20161012_112722 by Ronald-45, on Flickr

En met bijna alle dragers op de plek:

20161012_121238 by Ronald-45, on Flickr

Op de verstevigingen na klaar:

20161012_124723 by Ronald-45, on Flickr

Het is een heel bouwwerk:

20161012_125021 by Ronald-45, on Flickr

Morgen de verstevigingen er in vanwege wat drukte in huis hier. Ga eerst wat andere dingen doen om de boel klaar te krijgen. Laters!

BC911

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Ronald


Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske


En een goede tip die deur stoppers als gewicht, gebruik blokken metaal die ingepakt zijn (als bescherming van het te verlijmen onderdeel)
ziet er al mooi uit, nog wat geduld en zal nog beter zijn als het af is...

Doornroosje

Komen die deurstoppers trouwens van Ikea of ergens anders?

loebaske


sdz1976

Toch altijd knap he zo een trestle van wat lengte.
Echt knap!!
Verdient meer aandacht dan je deurstoppen  ;)

Grtz,


Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Ronald

Dank mannen :) Eerlijk gezegd weten we niet meer waar we die ooit gekocht hebben, feit is wel dat ze bij dit soort zaken erg handig zijn .

Gisteren de trestle afgebouwd met alle verstevigingen, hier staat ze klaar om verlost te worden van de plank:

20161013_103533 by Ronald-45, on Flickr

Toen die er af was bleek er toch een zwak punt in de constructie te zitten, daar dus een versteviging ingelijmd om te voorkomen dat de brug doormidden knapt bij het transport ervan:

20161013_104614 by Ronald-45, on Flickr

Daarna passen op de baan:

20161013_105102 by Ronald-45, on Flickr

Ondanks zo secuur mogelijk uitmeten zat er links toch een halve centimeter hoogteverschil......:

20161013_111259 by Ronald-45, on Flickr

Hier raakte ik toch even in paniek. Samen met Wanda de zaak eens rustig bekeken om te zien wat er het best veranderd kon worden. Poten inkorten was gewoon veelte veel werk en te risicovol. opnieuw dit stuk bouwen zou me 2 dagen terugzetten en die heb ik niet. besloten om bij de 6 poten die het hoogteverschil veroorzaakten daar een reepje landschap weg te snijden. De plaatjes zijn 4 mm dus dat zou aardig moeten passen:

20161013_113207 by Ronald-45, on Flickr

In landschapskleur geschilderd:

20161013_114650 by Ronald-45, on Flickr

En nu past het:

20161013_113740 by Ronald-45, on Flickr

20161013_113158 by Ronald-45, on Flickr

Wederom spijkers ingekort voor de railstaven vast te kunnen zetten:

20161013_133511 by Ronald-45, on Flickr

Boren en lijmen zetten de spijkers op hun plek:

20161013_135646 by Ronald-45, on Flickr

En zie, dit was wat ik voor ogen had :) :

20161013_151824 by Ronald-45, on Flickr

20161013_151845 by Ronald-45, on Flickr

Dik tevreden en een opluchting. De brug ziet er uit zoals op de foto's van de omgeving. Ze is natuurlijk niet zo lang als het grote voorbeeld maar dit kan het prima doen.
Voor nu heb ik 2 draadjes aan de brug gemaakt die door de baan gaan en aan een schroef onder de baan vastgedraaid kunnen worden. Kan de brug na Eurospoor er uit om nog bij te werken. Simpel maar doeltreffend:

20161013_153511 by Ronald-45, on Flickr

20161013_153622 by Ronald-45, on Flickr

Vanmiddag 2 code 83 flexrail gehaald en die gesloopt voor de staven:

20161014_182038 by Ronald-45, on Flickr

Begonnen met solderen, is een beetje tricky maar gaat aardig:

20161014_185001 by Ronald-45, on Flickr

Om de afstand te houden tussen de staven druk ik een losgesneden biels omgekeerd op de railstaven. Werkt prima :) Niet te lang want ze kunnen natuurlijk niet tegen de hitte van de soldeerbout.

De helft zit vast en is bereden, werkt prima!:

20161014_193654 by Ronald-45, on Flickr

En een video van het eerste bereden stukje. Klik op het plaatje:

20161014_190029 by Ronald-45, on Flickr

Later meer!

Ronald

Vanmorgen de lange trestle zover afgemaakt dat het spoor daar nu helemaal op ligt. De testrit is vlekkeloos verlopen.
De afronding:

20161017_105325 by Ronald-45, on Flickr

20161017_113748 by Ronald-45, on Flickr

Aan de andere kant verder gegaan:

20161017_113738 by Ronald-45, on Flickr

20161017_113711 by Ronald-45, on Flickr

Nu werken, morgenvroeg verder!

DFS

Was een tijdje geleden dat ik tot hier geraakt was, maar wat een vooruitgang, als liefhebber van het Noord Amerikaans spul vind ik het jammer dat ik er niet bij ben op euro spoor

Ronald

Dank Sven :)

Zo, wel weer enig werk verricht. Helemaal rond nog niet maar dat moet de komende 2 dagen wel lukken.
Eerst de korte voorzien van de 2e staaf:

20161018_103838 by Ronald-45, on Flickr

In plaats van het brugspoor heb ik een normaal stuk flex genomen ivm de tijd:

20161018_114021 by Ronald-45, on Flickr

De beide grote bruggen verbind ik nu nog met 2 railklemmen:

20161021_105610 by Ronald-45, on Flickr

Heb de rail op de bruggen gelijmd met 2-componenten. Iets anders wilde niet. Hier ligt 't spul te drogen met wat extra gewicht er op:

20161021_182520 by Ronald-45, on Flickr

En droog:

20161021_182526 by Ronald-45, on Flickr

Heb ook de achtergrond wat vager gemaakt door met de airbrush wat wit er overheen te zetten. ook een streep wit boven het landschapo gezet als tip uit de DVD van Joe Fugate. Eerst even afdekken:

20161021_150750 by Ronald-45, on Flickr

En het resultaat, ben ik tevreden mee:

20161021_153834 by Ronald-45, on Flickr

20161021_153844 by Ronald-45, on Flickr

Wanda is met de bomen bezig geweest, eenvoudige methode; stammetje, gaatjes boren, draadjes er in, bast maken en daarna begroenen:

20161020_134106 by Ronald-45, on Flickr

20161020_232800 by Ronald-45, on Flickr

Samen met wat gekochte Heki bomen:

20161021_160015 by Ronald-45, on Flickr

Even proefpassen; gemaakt, gekocht, gemaakt:

20161021_155858 by Ronald-45, on Flickr

Later!

3rail

Ziet er weer goed uit Ronald.

Ben benieuwd naar de volgende update. :) :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Ronald

Dank je Edward :) Hier is die.

Afgelopen dagen een en ander gedaan. Enige tegenslagen heb ik wel gehad, onder andere dat de brug niet draaibaar zal zijn tijdens Eurospoor. Bij de eerste poging gisteravond klapte de brug bijna om toen ik er met de loc op reed. Waarom? Omdat de originele brughoofden een ondersteuning hebben die ik in de mijne niet heb. Die ga ik na Eurospoor dan ook aanpassen. Tot die tijd hangt de draaibrug met 4 ingekorte raillasjes tussen de andere bruggen. Ook het draaien werkt niet naar behoren, omdat ik de eindschakelaar voor het stoppen in de lengte in de pijler heb gemaakt stopt de brug niet elke keer precies op het juiste moment, deze schakelaar moet dus naar een van de eindpijlers zoals door Walthers al aangegeven.
Ook met het vastlijmen van de rail aan de bruggen veel tegenslag gehad. Dikke superlijm wilde niet harden (vreemd), een andere Pattex lijm werkte prima tot 24 later alsnog bij aanraking de rail van de brug knapte. Daarna was ik het zat, ook al omdat een eerdere poging met 2-componentenlijm een erg lange droogtijd had. Ook vreemd omdat ik het goed aangemaakt heb. Waarschijnlijk is het een aantal jaren oud en is daardoor de werking van de harder niet zo goed meer. Vandaag rigoureus gehandeld en 2-componenten combi van Bison gehaald speciaal voor plastic en zie, dat werkt als een tierelier. Droogtijd van amper een half uur en bomvast. Kijk, daar doen we het voor.

Wat foto's. Bielsjes van brugspoor losgesneden:

20161022_155051 by Ronald-45, on Flickr

En de voedingsdraden er aan gesoldeerd:

20161022_155717 by Ronald-45, on Flickr

En door de onderkant van de brug:

20161022_160210 by Ronald-45, on Flickr

En door de basis van de brug:

20161023_153337 by Ronald-45, on Flickr

Nu tussen de 2 andere bruggen opgehangen met de raillassen:

20161024_184541 by Ronald-45, on Flickr

20161024_184546 by Ronald-45, on Flickr

En als bewijs een filmpje van een ritje over de hele lengte van de bruggen, zojuist geschoten. Klik op het plaatje om het te zien:

20161024_184619 by Ronald-45, on Flickr

Morgen de laatste dingetjes zoals ballast en rail verven, woensdagmorgen doen we nog de bomen en wat groen en dan houden we het voor gezien. Niet helemaal klaar maar wel toonbaar :) En het rijdt  ;D

Later!

Ronald

We naderen het eindpunt van de werkzaamheden voor Eurospoor.  Vanmiddag na het werk de staven van de trestles roestbruin geschilderd:

20161025_164843 by Ronald-45, on Flickr

20161025_164851 by Ronald-45, on Flickr

Het rechtse stukje spoor moest nog in de ballast. Ingestrooid:

20161025_183349 by Ronald-45, on Flickr

En nat ingelijmd:

20161025_190235 by Ronald-45, on Flickr

Wanda heeft vanavond nog een serie struikwerk gemaakt van zeeschuim. Ik had 2 pakken geklregen van een vriend en 1 pak is er aan gegaan. Basis zwart gespoten en met spuitlijm Woodland Scenics turf erover gestrooid:

20161025_210314 by Ronald-45, on Flickr

20161025_211227 by Ronald-45, on Flickr

En een doosje vol:

20161025_222108 by Ronald-45, on Flickr

De eindstukken met tape gefixeerd op de bruggen omdat dit gewoon beter lijkt:

20161025_210959 by Ronald-45, on Flickr

En de 2e voeding en V/A meter aangesloten:

20161025_221021 by Ronald-45, on Flickr

Morgenvroeg na de koffie snel met zijn 2'en de bomen en struiken planten zodat het een beetje gaat leven. En dat zal het laatste werk zijn voordat ze afgebroken wordt en naar Eurospoor gaat. Later!