Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Cushman Oregon, voorheen "Project unnamed"

Gestart door Ronald, 20 december 2015, 19:33:08 PM

dani

dit is duidelijk geen "klassieke"  houtlijm van die witte vloeibare zooi...

Ik heb een vermoeden dat het om expanderende PU houtlijm gaat; die net zoals "PUR schuim" niet alleen de boel muurvast verlijmt, maar ook nog eens de eventuele spleetjes wat opvult.
Dit is een "type D4" lijm en is toch wel anders in gebruik dan de D1 tot D3  types (resp   "klassiek wit",  "sneldrogend" en "watervast").

een voorbeeld :  vanaf p16 in deze brochure   :     http://www.hanssenshout.be/userfiles/file/lijmwijzer.pdf


Sorry voor de off topic maar anders ontstaat er misschien 3 pagina's discussie over lijm.


Een heel interessant project is dit inderdaad, en eentje dat ik zeker ga volgen.   Keep up the good work
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ronald

Dank je Dani, en inderdaad is dit de expanderende lijm. Ik noem dat altijd (net als anderen in mijn omgeving) bruislijm. Het had ook heel goed gekund met watervaste houtlijm (D3) waar Martin Welberg (Milocomarty) mij op wees als rechtvaardige timmermeester :)

Heb zelf altijd het gevoel dat deze bruislijm sterker is dan de gewone witte, komt misschien doordat mijn vader het als timmerman vaak gebruikte en er altijd lovend over was.

En ja, we gaan weer ontopic ;) Vanmiddag hopelijk weer wat meer om te laten zien.


Ronald

Zo, we gaan verder. Eerst het midden bepaald, daar blijkt 37 cm tussen te kunnen voor de drager. Dat uitgemeten en uitgezaagd:

hillout28 by Ronald-45, on Flickr

hillout29 by Ronald-45, on Flickr

In de schuur nog een mooi restant plaat gevonden, ooit toebehorend aan de commode voor de kids.... lang geleden dus :) :

hillout30 by Ronald-45, on Flickr

De plaat is 42 breed, dus daar 2 hoekjes van 2,5cm uitgezaagd. Passen en:

hillout31 by Ronald-45, on Flickr

te dun... de plaat is 6, de rest 9.... daar uit de reststukjes die ik op voorraad heb een strip gemaakt:

hillout32 by Ronald-45, on Flickr

En die past daar weer mooi in:

hillout33 by Ronald-45, on Flickr

De plaat er op gelijmmd en gespijkerd, samen met de passtrip en zie, het is mooi op hoogte zo:

hillout34 by Ronald-45, on Flickr

hillout35 by Ronald-45, on Flickr

Nu naar de eerste middelste drager. Die is 70 dus te kort. Daar een uitsparing van 20cm in gemaakt:

hillout36 by Ronald-45, on Flickr

Op die afstand een 14mm gat geboord met een speedboor zodat ik het uiteinde richten kan met het vastzetten:

hillout37 by Ronald-45, on Flickr

En dan: spijkertjes:

hillout38 by Ronald-45, on Flickr

Lijm:

hillout39 by Ronald-45, on Flickr

En vastzetten. Het staat recht hoor ;) :

hillout40 by Ronald-45, on Flickr

Een en ander wel zo goed als uitgericht en zo laten drogen. Daarmee voor de andere kant de spulletjes klaargemaakt:

hillout41 by Ronald-45, on Flickr

Kant 1 op de tegels gelegd die niet echt vlak zijn...:

hillout42 by Ronald-45, on Flickr

Voorbereid op het vastzetrten van de 2e drager. Wat plankjes gebruikt zodat dat deel straks ook recht ligt:

hillout43 by Ronald-45, on Flickr

En gemaakt. Foto is niet helemaal scherp, handycamera's doen dat soms:

hillout44 by Ronald-45, on Flickr

Langs deze 2 dragers komen 4 verstevigingsstroken. Afgetekend:

hillout45 by Ronald-45, on Flickr

En gezaagd:

hillout46 by Ronald-45, on Flickr

Die komen er op als deze 2 eerst goed droog zijn.

En zo ligt het nu te drogen:

hillout47 by Ronald-45, on Flickr

Straks gaat het van elkaar om te voorkomen dat de lijm doorloopt. Heb spaarzaam opgebracht maar je weet maar nooit :)

Later

Ronald

Eind van de middag moest ik weg voor een gezellig samenzijn met mede-ploeggenoten, net daarvoor toch beide modules even los gehaald. Ging heel gemakkelijk, lijm had zich niet doorgezet. Gelukkig maar :) :

hillout48 by Ronald-45, on Flickr

Later!

Ronald

Niet zo heel veel nieuws vandaag. Er moet nog 2 dagen gewerkt worden dit jaar, vandaag de eerste, morgen de laatste.

Mams heeft vandaag wat geëxperimenteerd met sisal. Op lengte geknipt, een uurtje in kokend water laten weken, uit laten lekken en drogen op de kachel. Dit om straks te kijken hoe we de bomen gaan doen. Dit wordt onderdeel van 1 van de technieken:

hillout49 by Ronald-45, on Flickr

Zelf deze avond wat gestoeid met materieel op papier:

hillout50 by Ronald-45, on Flickr

Zoals al eerder vermeld zijn er lijsten waar ooit al uitgebreid bekeken is wat zou kunnen (= de linkse en de middelste). Vanavond een eerste opzet gemaakt om te kijken welk materieel mee gaat in de "first-run" op Eurospoor. Waarschijnlijk toch tijdperk 4 dus jaren 80 met 4-assige locs, enkele 6-assers (SD9/U33C) en veel SP grijs/rood met een enkele gele UP. Zo rond de 15 locs en 5 consists.
Met die opzet kijk ik ook wat al eens een decoder heeft gekregen en wat nog niet. Die decoders zijn al wel wat ouder en daarmee ga ik komende tijd kijken wat die dingen wel en niet willen. Hoofdzaak is dat ze goed in een MU (Multiple Unit) willen ofwel een consist. Gaan we mee aan de slag!

Later!

Ronald

Goeiemorgen luitjes,

Zo, we zitten in het nieuwe jaar. Bij deze allemaal de beste wensen voor 2016, en dat het maar een mooi spoors jaar mag worden :) Ook alvast bedankt aan alle volgers, na amper 2 weken al bijna 5000 kliks op dit topic. Super (y)

Natuurlijk zitten we niet stil. Zo tussen de bedrijven door (visites, verjaardag zoon, oud/nieuw) doe ik wel wat research over het topic. Natuurlijk de naam maar ook hoe het er uit ziet. Vanmorgen heb ik op wat Southern Pacific gerichte sites gekeken over de Cascades. 1 daarvan is deze: http://spcascades.railfan.net/  Een erg mooie site met veel info.
Enkele foto's wil ik jullie niet onthouden. Onderwerp is de "Cascade Summit" ofwel het hoogste punt op de pas:

- Cascade Summit is highest point on the railroad's crossing of the Cascades at an elevation of 4,852 feet (1,479 m) (Wikipedia)

De sfeer waar ik naar zoek is hier echt duidelijk zichtbaar. Foto 1 vanaf de oostkant:

SP8114eastCascadeSummit by Ronald-45, on Flickr

Een "westbound", richting west dus. Hier de typische signaalbrug die ik wil hebben en die ingetekend staat op de beide plannen:

CASCADESUMMITwestbound by Ronald-45, on Flickr

Idem:

CASCADESUMMIT9172west by Ronald-45, on Flickr

En een mooie van een onderonsje of crew wissel:

CASCADESUMMIT9100-8416 by Ronald-45, on Flickr

Bron van de 4 foto's: http://spcascades.railfan.net/

Jullie zien dat er dus wel wat gebeurd in deze tijd. Zoals al gemeld gaan we volgende week zeker proberen een slag te maken met de bouw. Alles gaat weer naar de normale dagen, school, werk, etc. Wanda gaat verder met het uitpluizen van de scenery en ik wil de boel voor zover op de poten hebben en proberen de eerste tracés er op te krijgen.

Later!

bollen neus


Kautenbach

ziet er top uit, is dat in de Rocky Mountains? bij Jasper of Banff in de buurt?

Je kunt zo door naar de "echte" expo in Leuven  ;D ;D

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

evan

Citaat van: Kautenbach op 02 januari 2016, 12:59:32 PM
ziet er top uit, is dat in de Rocky Mountains? bij Jasper of Banff in de buurt?

Je kunt zo door naar de "echte" expo in Leuven  ;D ;D

Zeker niet Jasper of Banf  :)  Banff is CP en Jasper CN.  SP (Southern Pacific ligt in de US en dus een pak lager :)


Top Thema!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Dank mannen! Het ligt idd wat lager namelijk in Oregon. Noordwest Amerika, erg mooi naar mijn mening. Zal nog lastig worden om de echte sfeer te pakken te krijgen.

GVL

Die laatste foto is de moeite. Toont SP locs zoals ze horen te zijn: bloody nose en voor de rest vuil.
Groeten.

Ronald


Ronald

Kleine update tussen mijn nachtdiensten. heb vanmiddag eerst maar eens wat oudere decoder beschrijvingen gedownload en uitgeprint. komende dagen wat experimenteren met wat locs uitgerust met die decoders en kijken of ze willen wat ik wil :)

hillout51 by Ronald-45, on Flickr

Later!

Ronald

Zo, we zijn een paar dagen verder. Ik heb de afgelopen 1,5 dag een aantal locs die ik had (voor dit baantje rond de 55 tot 60 beschikbaar...... ;) ) bekeken, getest en evt voorzien van een decoder. Verder een rijtest gedaan.

Gisteren eigenlijk de hele dag aan het ombouwen, proberen enz geweest. Daaruit zijn een aantal combi's gekomen die goed op elkaar af te stemmen zijn, ondanks verschillende decoders. Ze zijn voorzien van o.a. :

- Esu (v4 maar ook eerdere versie's
- Lenz XF serie's, ook al enkele jaartjes oud
- Kuehn T serie (140/145)

En bij de laatste kwamen de problemen. Wat ik ook probeerde en in wilde stellen, de T140/145 wil niet MU'en met andere decoders. Alle andere willen met elkaar maar ook met de anderen prima samen in een consist rijden. Nu heeft de Lenz LZ centrale de optie tot 1 dubbeltractie per centrale en dat wilde de decoder wel. Denk toch dat ik de Kuehn eruit gooi en wat anders erin plak.

Wat foto's. De werkplek, mijn pc plek voorzien van een testbaantje bestaande uit 2 sporen. Op hoogte gebracht zodat muis en toetsenbord er nog onder kunnen:

hillout54 by Ronald-45, on Flickr

Wat combi's tot nu toe.

hillout55 by Ronald-45, on Flickr

hillout58 by Ronald-45, on Flickr

Een ander "probleem" zijn de decoders van Atlas en Digitrax. De Esu's en Lenz gebruiken een CV5 en 6 voor top- en middelsnelheid. Dat kennen de ammi's niet, daar moet je een curve in gaan stellen. Handmatig is dat een hele klus, dat moet nog gebeuren met bv DecoderPro van JMRI. Wordt nog aan gewerkt.

Nog 2 filmpjes van de test vanmorgen. Heb een rits Geoline die snel op de kamervloer gepleurd kan worden en waarmee een rijtest prima gaat:

- https://youtu.be/2KkCVkTBSks

En met een tussenloc (helper):

- https://youtu.be/Pk6ht-JdxvE

Daaruit is gekomen dat ik met een 3A booster van Lenz niet goed wegkom.... De gereden booster is de LV101 met daarachter een Lenz trafo van 15V en 45VA. Da's 3A wat deze brengen kan. Met een geluidsloc en extra aangespannen loc en 18 wagens erachter kon er zomaar 20 min gereden worden en ineens toch overload. Liet zich zo resetten en kon weer even rijden. Met een extra helperloc in het midden hetzelfde, deze iets sneller laten lopen maakte wel dat de overload wat langer op zich liet wachten maar ook hier deed het zich voor.

Wat te doen? Een grotere trafo heeft geen zin op deze booster, dan moet er dus toch wat groters komen. Een 4 a 5 ampère booster met grote voeding? Of; kun je 2 LV101 boosters koppelen?

Al met al een leerzame 1,5 dag!

Grtz, Ronald.