Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

verschil Glms en Gkklms ??

Gestart door ic125, 20 december 2015, 01:13:08 AM

PeterVG

#15
Meer info over het NMBS wagentype 2231



Foto uit collectie Fernand Maes

Bouwjaar van de reeks: 1946.
Gekend als Canadees wegens geleverd vanuit Canada na WOII.

Nummering:
450 000 tot 451 799

Omnummering 1955:
3 328 000 - 3 329 799
4 428 000 - 4 429 799

Omnummering 1965:
01 88 1356000 - 01 88 1357799
Glms

Omnummering 1980:
Geen verandering, in tegenstelling tot de rest van de Glms wagens welke omgedoopt werden tot Gkklms.

Ombouw van zijwanden uit houten latten naar zijwanden uit multiplex + verhoging dak tijdens de jaren 70?



Tijdens tijdperk IIIC in de Antwerpse haven
foto Col Fernand Maes



Met computernummering van na 1965 nog steeds met wanden uit houten planken.
Foto Col Fernand Maes



Met vernieuwde wanden uit multiplex en vernieuwd hoger dak in colli uitvoering als T2231 A1
Foto Col Fernand Maes

Herwig

#16
1.  Had dat uitmuntende     "Cool"-artikel & foto's    nog niet aangeklikt/gezien.  Zonder meer interessant alleszins.
Vraag:   Ik lees:   " ...een wagen kan een spaak- én een vol wiel hebben ..." .   Kunnen er op één wagenas soms verschillende wielen gemonteerd zijn? Of is het steeds 2 spaakwielen of 2 volle wielen per as ?


2.  Die  originele   "canadees"  type 2231    heeft een soortement   "italiaans"  puntdak.
Als die    Colli type 2231    inderdaad een verbouwing is van deze Canadees, dan is op-'t-eerste-zicht toch slechts het antieke chassis hergebruikt, niet ?






loco

Peter

Het doet me plezier dat de verzameling van Frans Maes zaliger in goede handen is. Laten we hopen dat we er nog veel plaatjes van mogen zien.
Ik ben ook eens in mijn verzameling gedoken en heb nog enkele foto's van de omgebouwde canadees gevonden.

In een artikel in Op de Baan nr 65 wordt boven dien de Glms en Gkklms wagens kort besproken. Het gaat hierbij wel om de reeksen die in België zijn gebouwd. In dit artikel staat dat de wagens in 1992 (geleidelijk) uit circulatie werden genomen. Volgens dit artikel zijn de oudere reeksen in de jaren '60 reeds omgebouwd.


Glms Antwerpen 29-12-80


Gkklms Oostende 13-06-81


Gkklms Brussel (?) 13-11-81


Dienst Bovenleidingwagens 8422 Hasselt 27-06-81


ex Gkklms Paardenstallingen Kluisberg Berchem 24-07-2006

Herwig

#18
aan Peter & Loco,

Heb jullie foto's van de 1/1-type 2231 nog 's bekeken:
hergebruikt bij de verbouwing is idd. vermoedelijk het onderstel  +  de meeste metalen verstevigingprofielen.
Enkele metalen hoekelementen onderaan lijken iets anders, misschien om de haken te kunnen monteren ?

loco

Het is gebruikelijk dat men het chassis recupereert. Zo zijn er talrijke nieuwe goederenwagens of verbeterde goederenwagens ontstaan in het verleden en nu ook nog steeds. Bvb een Fas is gebouwd op het chassis van een Eaos.

Ik heb foto's gezien waaronder je zowel spaakwielen als volle wielen samen ziet .

Metpetergaathetbeter

indertss had ik hier een fiche gevonden Peter en die nrs kloppen volledig !  :) ;)

Metpetergaathetbeter

trouwens vind ik die eigenlijk mooier dan die ander, maar smaken kunnen verschillen ! ;)

PeterVG


Even terugkeren naar de titel van dit lijntje



Dit is de officiële beschrijving door de NMBS gepubliceerd in een speciaal nummer rond de omnummering van goederenwagens welke plaats vond tijdens de periode 1980 - 1984.
Alle wagens welke voor 1980 gekend waren als Glms werden hernoemd naar Gkklms na 1984.
Uitgezonderd het hierboven beschreven type 2231 wat na 1984 nog steeds als Glms door het leven ging. Deze reeks was de enige van de Glms wagens welke ook niet hernummerd werd.


Herwig

#23
Volgens deze NMBS-tabellen reden er rond:      1800-minus-1  wagens van het  type Glms-2231 .  Waren dit allemaal van die omgebouwde  ?   Is wel een groot aantal gerenoveerde goederenwagens. 

Zo'n reeks zou wel de moeite lonen voor een H0-versie.




59erke

#24
Iemand een idee wat de RAL kleur of het exacte kleur bruin is van deze wagens ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Herwig

Topic: Ral Kleuren Goederenwagens
Ral Kleuren Goederenwagens
« Gepost op: 09 juli 2009, 22:50:57 pm »

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,8891.msg111728.html#msg111728

Metpetergaathetbeter

die link van de Pijl die schijnt niet meer te lukken! :-\

Herwig

#27

Het NMBS-goederenwagen UIC-roodbruin:    een verweerde, gebleekte, iets lichtere  RAL 8012  ?     ( =  +/- RAL xxxx ? )


loco

Het probleem met de lijst van de Pijl is dat het document verouderd en dus niet meer up-to-date is.
Ik heb het document indertijd opgesteld en heb geen tijd genomen om het up te daten.