Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

verschil Glms en Gkklms ??

Gestart door ic125, 20 december 2015, 01:13:08 AM

ic125

Goede morgen,

ik heb al enkele "Colli" Wagens verzameld van verschillende merken.
En nu zijn ook wagens van B-Models beschikbar.
Er zijn 2 sets.
45801 en 45803
alle 2 zijn met gele strepen.

Maar de eene set is met Gkklms wagens en de andere met Glms wagens.
De set 45801 lijkt veel gevraagd omdat die al uitverkocht is.
Wat is zo erg interessant an deze set?
Voor mij lijken zij op de fotos erg op elkaar.

Wie kan mij aub helpen dit te snapen?

Met beste groeten
Jan

loco

#1
Ik kan me altijd vergissen, maar denk het volgende.
Aanvankelijk was het glms. In 1980 veranderde de UIC nummering van de rijtuigen en ook van de lettercode en werd Glms vanaf de hernummering Gkklms.
Omdat deze wagens in 1976 in het leven zijn geroepen als Colliwagen op basis van een bestaande Glms, zijn ze nog vier jaar Glms genoemd, daarna werd het tot  hun einde Gkklms. Normaal zou deze laatste het meest populair zijn, maar het zou kunnen te maken hebben met welk model eerst is uitgebracht.
Een beetje meer informatie over deze wagens vind je ook hier: http://cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/modelbesprekingen/b-models/b-models-gkklms-colliwagen , en natuurlijk ook in MSM.

Sicco

#2
Ik dacht dat er ook een verschil in spanten was, maar mogelijk vergis ik me. Het zou kunnen dat de foto van set 803 op de site van B Models (nog) een foto is van de 801.
En waarom de 801 uitverkocht is en de 803 niet? Die reden is simpel, de 801 is al geproduceerd en de 803 nog niet  ;D

edit: even gekeken en dat is niet zo, sorry. IC125 heeft het 100% bij het rechte eind denk ik zo

Metpetergaathetbeter

bij het verschijnen van Hobby-trade(of was het toch B-Models) wagons stond er een artikel over die wagons en de beschrifting in de MSM,.
Ik dacht dat de allerlaatste verandering nog niet gemaakt werd, ik bedoel daarmee die cijferverandering(o.a die eerste 2 cijfers die ervoor zorgden dat ook het controlecijfer diende te veranderd te worden) ? ;)

Herwig

#4
B-Models  art.nr. 458xx:        20 Ton-gesloten wagens met   'multiplex' - panelen plus metalen profielen
                                           ( G(kk)lms  A°1947-NMBS 2211xx )
                                           
                                            in H0 vroeger uitgebracht door LiliputDacker (A°jaren 1980)   &   HobbyTrade (A°2011)
                                            ook Colli-versie (NMBS type 2211A2)
                                            (maar tevens nep-versies door Märklin en SachsenModelle ~ foute, Duitse, gesloten wagens)

B-Models  art.nr. 457xx:        gans metalen wagens met  "gegolfde kop en zij-schuifdeuren"
                                           ( G(kk)lms  A°1948-NMBS type 2212xx )
                                           ook de witte  "vis" - versies  (NMBS type 2212B0)
                                           
                                            in H0 vroeger uitgebracht door LiliputDacker (+/- A°1985)   &   BachmannLiliput (+/-A°2001) 

 

Metpetergaathetbeter


Metpetergaathetbeter

er is een versie die nog niet werd gemaakt de versie met ander?/veranderde?  versterkingsprofielen met een effen dak  ;) (ook daar zijn colli versies van !  ;)

Metpetergaathetbeter

ik vind van die laatste niet direct foto's  :-\

loco

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 december 2015, 13:08:24 PM
er is een versie die nog niet werd gemaakt de versie met ander?/veranderde?  versterkingsprofielen met een effen dak  ;) (ook daar zijn colli versies van !  ;)

Ik vind ook nergens een foto van  wagen met een effen dak en aangepaste versterkingsprofielen. En zeker niet als Colliwagen. Het natuurlijk kunnen dat ze bestaan hebben, maar ik heb er ook nog nooit een foto van gezien. Wel heb ik dergelijke wagen met een witte band, maar deze wagens werden niet gebruikt voor colli's. De band was een aanduiding dat in deze dienstwagens gevaarlijke producten zoals acetyleen en zuurstof opgeslagen waren. Deze wagens hadden wel een geklonken dak.

Metpetergaathetbeter

#9
ik heb hier een foto, ik kan niet inscannen maar de wagon onderscheid zich van de andere
buitenste vlak heeft geen verst.profiel (staan beide in de richting van het binnenste profiel, vaak gebruikt (daarna?) werk of werfwagon, ik heb 1 foto van zo'n wagon in Merelbeke station gefotografeerd !
Zelfde type wagon stond in het verleden ook in Leuven

42^88 136 15-941-9 ^   ^=driehoek    wagon nr.

loco

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 20 december 2015, 13:34:23 PM
ik heb hier een foto, ik kan niet inscannen maar de wagon onderscheid zich van de andere
buitenste vlak heeft geen verst.profiel (staan beide in de richting van het binnenste profiel, vaak gebruikt (daarna?) werk of werfwagon, ik heb 1 foto van zo'n wagon in Merelbeke station gefotografeerd !
Zelfde type wagon stond in het verleden ook in Leuven


Misschien toch maar beter eerst een foto laten zien. Dan kunnen we meekijken. Er zijn hier op het forum wel enkele mensen die kunnen helpen bij het correct beoordelen van de foto. Als je niet kunt inscannen kan je eventueel een foto maken met je gsm van je foto en die foto dan plaatsen. Dat is beter dan niets.

Herwig

#11
aan Peter-'t gaat-Beter,  Loco,

Zoals andere MSM-ers, heb 'k ook wel een reeksje  Liliput-Dacker  H0-modelletjes van de  "multiplex" -wagens NMBS type 2211:
beige, grijze, lichtblauwe, groene-met-groen-dak, roodbruine, groene-met-zwart-dak, enz.
dwz.   NMBS-werkwagens, ex-type 2211 met   "versterkte houten bovenbouw".
Aanvankelijk (A°1947)  waren deze wagens type 2211 van horizontale planken voorzien, later vervangen door  "multiplex" .

Die   "metalen"   NMBS type 2212 in LiliputDacker-uitvoering is blijkbaar behoorlijk zeldzamer dan de  "multiplex"  H0-versie.
Die  "multiplex"  NMBS type 2211  in H0 werden ooit bijna  "uitgedeeld"  in setjes van 2, 3 en 4 stuks ..., als ik me nog zo herinner...

Metpetergaathetbeter


Metpetergaathetbeter

ik ken mogelijks iemand die de ontbrekende link misschien gaat maken als ik zie wie het draadje leest ! :-X

loco

Peter
Deze wagen is een type 2231A1 en heeft inderdaad een vlak dak zonder klinknagels.
Waarschijnlijk is hij gebaseerd op de 2231A0. Ik ga dit verder eens uitzoeken.