Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

messing schilderen

Gestart door Dirky, 18 december 2015, 08:07:11 AM

Dirky

Er is hier zeker al minstens één draadje over geweest maar dat ga ik niet opzoeken. De antwoorden van toen zijn misschien al voorbijgestreefd.

Dus: welke ervaringen hebben jullie i.v.m. schilderen van messing.

Ikzelf heb een paar problemen gehad met de PU-primer van Vallejo, en heb nu gemerkt dat de Vallejo-air zonder grondlaag zelfs beter hecht... de stukken zijn super ontvet (met MEK) en opgeruwd met staalwol 00...

loebaske

Intresante vraag waar ik ook wel de oplossing wil weten...

Ben

Alle primerwerk, ook messing, doe ik met Motip autolak primer:

http://www.spuitbuswinkel.nl/index.php?item=motip-primer-grijs-4054--500-ml&action=article&aid=3746

In de knikkerbus boor ik boven in de bus een klein gaatje om het drijfgas te laten ontsnappen. Voorts 2 wat grotere gaatjes waardoor ik de verf uit kan schenken voor de airbrush. Gaatjes plak ik weer dicht met een stukje tape. Met de knikkerbus doe ik al 2 jaar.

Gr, Ben.

Kees-Jan

Werkt alleen goed met stralen Ben.
Etsprimer werkt goed op ongestraald messing.
Merk weet ik niet meer maar het is 2 komponent.

En spuitbus werk alleen als je alles er uit haalt en in een jampot giet.

dani

Citaat van: Ben op 18 december 2015, 09:06:02 AM
In de knikkerbus boor ik boven in de bus een klein gaatje om het drijfgas te laten ontsnappen.

FOEI , Ben ! Dat mag je zeker niet doen...  levensgevaarlijk volgens de fabrikanten.
(do not drill, punch or pierce in anay way.... )

Maar blijkbaar lukt het toch.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Kees-Jan

Hij heeft het van mij geleerd. Ik doe niet anders. Verf, primer, putty en blankelak mix.

dani

foei, Kees-Jan ! 

LOL
Als het werkt, dan is het goed.  En kan je die dan echt ook nog lang bewaren door gewoon die gaatjes dicht te plakken ?    Dat wist ik niet...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Kees-Jan

Het is bij mij altijd eerder op. Ja bij mij dus wel.

400ml spuitklare verf voor 6 euro.....

dani

inderdaad als je even vergelijkt met de potjes verf die je koopt  van bvb Revell....  en die moet je dan ook nog es verdunnen.   2€ voor 16 ml of zo !!

Zou dat ook lukken met de spuitbusjes van de Action ?   dat zou pas SPOTgoedkoop zijn !  (maar dan met een bedenkelijk gezicht bij de kwaliteit van de verf en de kleurvastheid)

Ik veronderstel dat je dan gaat boren in de kop van de spuitbus, het "ronde" gedeelte dat  onder de plastic dop zit als de bus afgesloten is ?

En echt nog nooit een "ongelukje " mee gehad ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Gaatjes boren in spuitbussen: >:( >:( >:(
Het kan lang goed gaan, maar als het toch eens verkeerd gaat, gaat het ineens goed verkeerd.
De kans is dan groot dat je nooit meer aan modelspoor moet doen omdat je blind bent.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ben

Hoog wijsneuzen gehalte hier, razendsnel gaat een onderwerp off-topic. ;D

Dat gaatje boor ik met een 0,5mm boortje en niet met de klopboormachine. Het duurt dan wel even voor alle drijfgas eruit is. Maar laten we het vooral over primer en messing hebben want dat was de vraag.....

Gr, Ben.

Kees-Jan

Motip is prima Dani. A Ce Te On? Ws wel maar ik vind motip steengoed.

Peter weet het........???  ;)

argilla

Citaat van: Dirky op 18 december 2015, 08:07:11 AM
Er is hier zeker al minstens één draadje over geweest maar dat ga ik niet opzoeken. De antwoorden van toen zijn misschien al voorbijgestreefd.

Dus: welke ervaringen hebben jullie i.v.m. schilderen van messing.

Ikzelf heb een paar problemen gehad met de PU-primer van Vallejo, en heb nu gemerkt dat de Vallejo-air zonder grondlaag zelfs beter hecht... de stukken zijn super ontvet (met MEK) en opgeruwd met staalwol 00...




ontvetten met bv aceton of andere   industrie ontvetter  en dan spuiten met auto primer die men gebruikt in de auto industrie ( bv bij auto 5 te verkrijgen) , je kan ook  de messing opschuren met een fijn schuurpapier bv een 400 dan ontvetten en dan de auto primer opspuiten
Dit is uit eigen ervaring en met prima resultaten ( uitgetest op de verbouwing van Lima 800 serie messing BP )  .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#13
Citaat van: dani op 18 december 2015, 11:18:29 AM
inderdaad als je even vergelijkt met de potjes verf die je koopt  van bvb Revell....  en die moet je dan ook nog es verdunnen.   2€ voor 16 ml of zo !!

Zou dat ook lukken met de spuitbusjes van de Action ?   dat zou pas SPOTgoedkoop zijn !  (maar dan met een bedenkelijk gezicht bij de kwaliteit van de verf en de kleurvastheid)

Ik veronderstel dat je dan gaat boren in de kop van de spuitbus, het "ronde" gedeelte dat  onder de plastic dop zit als de bus afgesloten is ?

En echt nog nooit een "ongelukje " mee gehad ?




idd Action primer is heeel goed en bovendien milieu vriendelijk . het is een acryl primer grijs droogt in 10 minuten . Heel goed voor plastiek modellen  in de grondverf te zetten. ( eerst wassen met wat dreft om ook te ontvetten)  Heel goede primer ! en idd spotgoedkoop. Action is omdat het goedkoop is niet slechter dan een dure primer hoor! Dat is een misvatting
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Kees-Jan

Acryl hoeft helemaal niet milieu vriendelijker te zijn by the way.