Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

? Viessmann nr. 4515 Gleissperrsignal

Gestart door Peter, 16 december 2015, 18:38:11 PM

Peter

Hallo,
Heb per ongeluk de diode?? (ziet er uit of het in glas is/was) die aan het eind van de bruine draad zit  kapot gedaan.
Deze dient omdat dat signaal LED verlichting heeft. Welke diode mag ik gebruiken op die beschadigde te vervangen? en in welke richting moet die gemonteerd worden?
Met vriendelijke groeten
Peter

Freek

Hallo,
heb je misschien een foto van het kapotte onderdeel? Een diode zou ik niet direct verwachten, maar het kan.


OlivierV

Citaat van: Peter op 16 december 2015, 18:38:11 PM
Hallo,
Heb per ongeluk de diode?? (ziet er uit of het in glas is/was) die aan het eind van de bruine draad zit  kapot gedaan.
Deze dient omdat dat signaal LED verlichting heeft. Welke diode mag ik gebruiken op die beschadigde te vervangen? en in welke richting moet die gemonteerd worden?
Als het glas is dan is het geen diode volgens mijn eerste gedacht, het doet mij eerder denken aan een glaszekering.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

volgens de gebruiksaanwijzing is het een weerstand.
Diodes zijn wel degelijk in glas: 1N914 bijvoorbeeld.
Fotooke?


patrick smout

Citaat van: Freek op 16 december 2015, 20:31:53 PM
Een diode zou ik niet direct verwachten, maar het kan.
Even los van welk element er nu juist in de Viessman zit maar een diode in serie bewijst wel degelijk zijn nut als je gebruik wil maken van wisselspanning voor de voeding. Een LED kan namelijk defect gaan als de inverse spanning te hoog wordt. In veel gevallen is dit beperkt tot 5V. De diode voorkomt dat er een negatieve spanning over de LED komt. Uiteraard is er nog altijd een weerstand vereist in serie om de stroom te beperken.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

jlvjlv

Op de bruine draad zit een diode (1N4148 of de oudere 1N914 zoals reeds geciteerd hierboven) met de kathode (-) (aangeduid met de zwarte kring) richting signaal. (De weerstand zit op een andere draad.) Inderdaad een diode gemonteerd in een glasomhulsel.

Mvg

Johan

Freek

Ha ja, weer even vergeten dat er in deze wereld ook wissel spanning gebruikt wordt :-\.
Ik ben het zo gewoon om enkel dc te gebruiken. Dan is een 1N4148 of gelijkaardig het meest waarschijnlijke.