Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Memling livrei

Gestart door Klaas Zondervan, 15 december 2015, 17:01:50 PM

Klaas Zondervan

Wie weet hoe de Memling livrei aan zijn naam komt? Ik heb al gevonden dat Hans Memling een kunstschilder was die in Brugge heeft gewoond. Maar dat was in de 15e eeuw, dus het is onwaarschijnlijk dat hij een ontwerp heeft gemaakt voor de beschildering van treinen.

dani

misschien omwille van één of ander jubileum of speciale datum ?
Zijn geboorte, zijn overlijden, ;...... of iets anders ?  of gewoon een ingeving van de spoorwegmannen om iets te doen rond Memling...
(misschien zoals de Kuifje / Hergé   Thalys ?)


Hans Memling of Jan van Menninghen[1] (Seligenstadt, ca. 1430-40 – Brugge, 11 augustus 1494) was een kunstschilder afkomstig uit het keurvorstendom Mainz. Hij wordt algemeen beschouwd als een van de prominenten van de Oudnederlandse schilderkunst beter bekend als de Vlaamse Primitieven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Memling_(trein)

-->  wel wat uitleg, maar niet WAAROM ze naar hem vernoemd zijn, dus .

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oebr

misschien omdat de trein door Brugge reed waar de man ooit vertoefde.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dani

ik denk dat dat nu net het punt van Klaas is.... "waarom" is blijkbaar niet zo simpel te achterhalen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

was de naam van de treinsamenstelling.

dani

maar WAAROM  hebben ze die zo genoemd ?

Ik voel me net een 3-jarige nu  (en gedraag me wslk ook zo)...

Waajom ?  waajom ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ERVIN


Metpetergaathetbeter

#7
Citaat van: Huugooke op 15 december 2015, 18:14:08 PM
was de naam van de treinsamenstelling.
dani, eigenlijk trekt je het in het belachelijk maar de wagons die eerst in die livrei reden vormden de EC Memling !

https://nl.wikipedia.org/wiki/Memling_(trein)

later kregen meerdere wagons die uitmonstering en ze had men een benaming voor die beschildering (soms hoef je niet eens ver te zoeken voor een verklaring. Trouwens in de MSM ? of SJ moet er ook meer uitleg staan (bij de voorstelling van de eerste Memling-rijtuig van één of andere fabrikant ?)

dani

@Peter : als je iemand  wil beschuldigen van in het belachelijke trekken , quoteer of vermeld dan tenminste de juiste persoon AUB.

En steek eerst de hand in eigen boezem.

En NOG STEEDS geen antwoord op de vraag !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

#9
Toch wel lees eens  en en je hebt de uitleg. Die livrei dankt zijn naam nl aan de wagons die het eerst die uitmonstering hadden, vervolgens werden meerdere/andere wagons in die kleuren gestoken.Men noemde die kleurstelling naar de EC Memling trein die voor het eerst die kleuren droeg ! Of je nu 3 bent of ouder dat is gewoon de uitleg waarom ?

quote author=dani link=topic=23840.msg329311#msg329311 date=1450200303]
maar WAAROM  hebben ze die zo genoemd ?

Ik voel me net een 3-jarige nu  (en gedraag me wslk ook zo)...

Waajom ?  waajom ?
[/quote]

Metpetergaathetbeter

er is gewoon geen andere uitleg  ;)

Klaas Zondervan

Ik vind die uitleg wel geloofwaardig. Bedankt zover. En mocht er nog een betere uitleg komen, dan zie ik dat vanzelf.

dani

CiteerDie livrei dankt zijn naam nl aan de wagons die het eerst die uitmonstering hadden, vervolgens werden meerdere/andere wagons in die kleuren gestoken.Men noemde die kleurstelling naar de EC Memling trein die voor het eerst die kleuren droeg !
toch is er nog niet één die er is achter gekomen wat de reden is dat die eerste dan  naar Memling genoemd werd.

En btw, je hebt gewoon mijn eerste link naar  Wiki dubbel gepost en me dan verweten dat ik het niet gelezen heb
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

#13
tja iedere EC trein krijgt een naam vaak kunstenaar, (schilder, architect, tekenaar......................of iets anders) en mogelijks dat ze die een leuke vonden

een andere EC die een Belgie vertrekt https://www.youtube.com/watch?v=FD1AP2Bp5RQ  architect


trouwens waarom heten ze een  model van VW Golf omdat hij leuk klinkt zeker en met treinen zal dat niet anders zijn ....

De trein vertrok uit Belgie (waar hij stierf) naar Duitsland (waar hij vandaan kwam) kan misschien ook een reden zijn ?


Jurgen

Lekker belangrijk allemaal. En toch hou ik van zo'n zinloze weetjes. Meer van dit!  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.