KIS en analoge snelheidsregeling

Gestart door depovero, 18 juni 2006, 21:31:45 PM

INFO

Gerolf, ik ben het daar niet mee eens, ik heb in der tijd beide schakelingen toegepast, maar de Weistra schakeling steekt daar toch met kop en schouders boven uit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

depovero

Goedenavind,

Amaai, reacties, dat is tof!

Ik wil niet moielijk zijn, maar men spreekt wel van fase-aansnijding, niet van fase-afsnijding. Het verschil zit in het sturen van inductieve (=motoren, dus spoelen) t.o.v. capacitieve (=halogeenlampen) belastingen, als ik me niet vergist, tenminste. Voor- en na-ijlen voor de kenners.

Bref, terzake. Den UJT 2N2646 kan ik nog verkrijgen bij Aitec in Oud-Heverlee. Deze winkel is gelegen achter 'Het Spoor' tot eind september, daar 'Het Spoor' dan naar het 'Zoete Water' verhuisd.

Den thyrister, 2N4441 is te vervangen door een TIC 106M of TIC 108C.

En ja, dat is de schema van het boek, echter ??n blz. verder, daar ik het voor wisselstroom gebruik.

Nou, Johan, ik beweer niet dat deze de enige echte oplossing is, integendeel, PWM wordt in het genoemd boek ook besproken.

Ik hoop dat ik de kleine vraagjes heb kunnen beantwoorden!

Tot zienz,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Frank_N

citaat:
......maar de Weistra schakeling steekt daar toch met kop en schouders boven uit......


Ben het daar volledig mee eens. Zowel de draai-potmeter als automaat optie werken prima!

Groet van Frank.
Groet van Frank

mini-bs


ben wel te spreken over dit schemaatje :




Het betreft twee delen :

- een puls generator met twee 555-ic'tjes (schakelingen met slechts 1'tje zijn niet stabiel genoeg)

- een boostertje naar de sporen toe (moet met BD139 en 140 torren ook werken, ga dat nog wel eens uitproberen)

tussen beide delen kiest een schakelaar voor de rijrichting, en ev. een afschakeling.


Heb al allerlei generatoren geprobeerd, deze is de eerste die een lima mooi liet klinken. Bovendien is het een simpel gevalletje, de generator is alleen nodig per bedieningsregelaar, de pulsen gaan dan naar het bedieningspaneel; Per sectie kan dan een boosterke de signalen omzetten naar rijspanning.

Anderzijds kan je de volledige schakeling ook eenmalig bouwen en als rijtrafo gebruiken (zo doe ik het voorlopig zelf). Nadeel is dat je dan tweepolige schakelaartjes moet gebruiken omdat beide rails aangestuurd worden.



 

Frank_N

@mini-bs:

Ziet er interessant uit, kun je ook uitleggen wat de werking is?
De torretjes rond de motor doen me denken aan een stappenmotor besturing...............
Wat is de functie van de 4049, en hoe moet die aangesloten worden?? Wat bedoel je met tweepolige schakelaartjes?

Groet van Frank.
Groet van Frank

tonycabus

Die 4049 is in feite slechts een inverter, om de BD680 een duidelijke impuls t.o.v. massa te geven. De BD679 en 680 zou ik niet door BD 139/140 vervangen, want dat zijn geen Darlingtons. Ze zouden wel eens onvoldoende stroomversterking kunnen geven.
De werking van de schakeling is vrij simpel: de linkse 555 genereert impulsen met een frekwentie van 80 Hz, de tweede werkt als comparator en laat toe de duur van de impulsen te regelen. Het onderste deel met de transistoren en de 4049 vormen de bekende 'H-Bridge', vaak gebruikt om servomotoren (en niet stappenmotoren) aan te sturen. Zo kan je niet alleen pulsen versterken, maar tevens de draairichting omkeren zonder relais, gewoon door ??n of ander transistorpaar open te sturen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mini-bs

Tja het schemaatje zou ik blijkbaar nog wat moeten aanvullen, want er ontbreken nog wat gegevens.

Zoals Tony al zei inverteert de 4049 de blokgolf om een duidelijke aan/uit van de torren te bekomen. (de bd 679 is "aan" wanneer de spanning aan de basis ligt, maar aan de diagonale kant van de brug moet je de bd 680 ook aan zetten om stroom door de motor te kunnen voeren, die tor moet daarvoor dan echter met z'n basis aan de massa liggen. Dat is nogal tegenstrijdig en daarom moet de blokgolf omgekeerd - ge?nverteerd - worden.
De omgekeerde redenering gaat ook op: wanneer je wil dat bepaalde torren niet meespelen, zich afzijdig houden zeg maar, dan moet je ze uitschakelen, de bd 679 moet dan met z'n basis aan massa ("laag") en de bd 680 aan voedingsspanning ("hoog") liggen. Daarvoor zorgt de weerstand van 1kohm naar de massa. Dankzij de weerstand voor de ene en de weerstand + invertor voor de andere krijgen beide torren steeds de nodige spanning om uitgeschakeld te blijven wanneer de blokgolf niet naar hen toe gestuurd wordt.


In zo'n 4049 IC zitten 6 poortjes, welke je daarvan gebruikt maakt niet uit, hangt een beetje af van het printonwerp; Je kan ook 1 IC gebruiken om 2 of 3 boosterkes rond te bouwen, bvb in de buurt van een dubbele spoorlijn of zo.

Wat die schakelaartjes betreft heb ik me wat verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde dat je DUBBELpolige schakelaars moet gebruiken ipv enkelvoudige. Bij een enkelvoudige heb je 2 of 3 aansluitingen, bij een dubbelpolige 4 of 6. Een dubbelpolige is een combinatie van 2 enkelvoudige die samen met een hendeltje omgelegd worden.

Zoals Tony al aangaf heb je in deze schakeling rond het spoor/de lokmotor een soortement brug van torren die gepaard selecteren of de motor een spanning als positief of negatief ziet, en dus naar de ene of de andere kant op draait.

Wanneer je deze schakeling 1 keer bouwt als rijtrafo dan moet je er rekening mee houden dat je altijd zowel de toevoer als de afvoer van de stroom moet schakelen (net zoals de brug dat doet).

Zet je de boosters in per spoor, dan kan je volstaan met lichte enkelvoudige schakelaartjes die alleen maar de blokgolf moeten schakelen. De massadraad is gemeenschappelijk dan voor alle blokjes.

Voor een bloksysteem dat altijd in dezelfde richting bereden wordt kan je natuurlijk de helft van de brugschakeling weglaten. In feite kan je dan ook nog eens 1 van de resterende darlingtons weglaten en de sturing met slechts 1 tor (ik zou de bd 679 gebruiken en ook het Ic'tje weglaten) doen.
 

Frank_N

Hartelijk dank voor uw uitleg! Het is een stuk duidelijker nu.

Groet van Frank.
Groet van Frank

Havoc

citaat:
Voor een bloksysteem dat altijd in dezelfde richting bereden wordt kan je natuurlijk de helft van de brugschakeling weglaten. In feite kan je dan ook nog eens 1 van de resterende darlingtons weglaten en de sturing met slechts 1 tor (ik zou de bd 679 gebruiken en ook het Ic'tje weglaten) doen.


In dat geval zou ik de 980 gebruiken en naar massa schakelen. Dat is veel eenvoudiger in de meeste gevallen. Je kan in dat geval al de transistoren dooe ULN2803 chips vervangen. Dan heb je 8 schakelaars in 1 chip die elk tot 0.5A aan kunnen. Voor Z of N is dat voldoende.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dancer

Ziet er heel interessant uit om een analoge snelheidsregelaar te maken en de locs te kunnen laten "kruipen"; maar spijtig genoeg is mijn kennis van elektronica maar slecht, en is dit ook mogelijk voor wisselstroom dan?

2012

Hoi,

ik ben ook op zoek naar "iets" om snelheid te regelen per lok individueel. Ik dacht aan iets zoals een potentiometer. Ik rij analoog, wat ik ingedacht heb is de transfo vrij hoog te zetten zodat mijn traag rijdende treinen de juiste snelheid hebben, de treinen die dan te snel gaan (op diezelfde voltage) zou ik een "dimmer" willen in bouwen. Maar bestaat zoiets ? Wat zijn de opties. Ik rij op wisselstroom, Marklin dus, maar heb vele andere merken bollen, elk op zijn eigen snelheid dus. [:(]

Op deze manier wil ik mijn probleem oplossen dat mijn diverse lok's te veel verschillen van snelheid op mijn analoge baan.

Gerolf

Een potentiometer ga je doorbranden, want die is niet voorzien op grote stromen (tenzij je een draadgewikkelde neemt, maar die krijg je niet in een loc)

Mogelijkheden voor AC-analoog:
- een vaste weerstand in serie met je motor.
- beter: diodes in serie met je motor (0.6v spanningsval per diodepaar)
- wat meer complexe elektronica: een vast ingesteld dimmertje (met een triac)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Een weerstand in serie met de motor is helaas de slechtst denkbare manier om de snelheid te regelen. Snelheid regel je nl. met spanning, en een weerstand begrenst de stroom, en daarmee de trekkracht. En dat is nou net wat je niet wil.
Diodes in serie is al beter, maar blijft een paardenmiddel. Het verhoogt nl. de aanloopspanning.
Het mooiste zou zijn een elektronische spaningsdeler. T.t.z. een schakeling die een vast percentage van de railspanning aan de motor doorgeeft. Maar dat zou iemand dan moeten ontwikkelen, want voor zover ik weet bestaat dat nog niet.

Gerolf

Voor wisselspanning is een klein transfootje ook nog een optie, maar die ga je zelf moeten wikkelen, vrees ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

citaat:
Geplaatst door 2012

Hoi,

ik ben ook op zoek naar "iets" om snelheid te regelen per lok individueel. Ik dacht aan iets zoals een potentiometer. Ik rij analoog, wat ik ingedacht heb is de transfo vrij hoog te zetten zodat mijn traag rijdende treinen de juiste snelheid hebben, de treinen die dan te snel gaan (op diezelfde voltage) zou ik een "dimmer" willen in bouwen. Maar bestaat zoiets ? Wat zijn de opties. Ik rij op wisselstroom, Marklin dus, maar heb vele andere merken bollen, elk op zijn eigen snelheid dus. [:(]

Op deze manier wil ik mijn probleem oplossen dat mijn diverse lok's te veel verschillen van snelheid op mijn analoge baan.




Is dit misschien iets voor je?
KLIK
Alleen de waarheid ligt in het midden.