KIS en analoge snelheidsregeling

Gestart door depovero, 18 juni 2006, 21:31:45 PM

depovero

Dag de electronicussen, en ook de anderen,

Ik weet niet of het al in een KIS-artikel stond, snelheidsregeling voor analoge banen.

Voor MTD doe ik zo'n regeling, op basis van een in een 30 jaar geleden verschenen boek. En het werkt perfekt, zelfs voor de wisselstroombaan van de club. Zo, dat ik het op mijn miniclub-baan wel eens zou doen, binnen een redelijk korte termijn.

De loks kruipen echt stillekes over de wissels heen, het is een lust voor de ogen. Echt!

Kan er eens over dit onderwerp geschreven worden daar het analoge nog zijn zeggen heeft, me dunkt.

Alvast bedankt,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerolf

citaat:
Geplaatst door depovero
Ik weet niet of het al in een KIS-artikel stond, snelheidsregeling voor analoge banen.
Voor zover ik weet niet, Denis.

Is die regeling van MTD puls-pauze gemoduleerd?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Kun je aangeven welk boek dat is? En welk hoofdstuk?
Ben wel benieuwd.

tonycabus

De pendelschakeling heeft zoiets, maar dat is gewoon amplituderegeling van pulserende gelijkspanning. Doet het ( grondig uitgetest) bijna even goed als PWM. Maar PWM komt nog aan bod.
Alleen zitten ABC- en beveiligingsliefhebbers op hun honger...
Wij van KIS weten niet meer waar eerst beginnen, we hebben genoeg klaar liggen hoor!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

Dag Klaas, Tony en anderen,

Het boek waarover ik het heb is:

Hobbyboek Modelbaan geschreven door D.H. Schravendeel en in 1974 gedrukt.

Het hoofdstuk gaat ... verschiet je niet dood ... over snelheidsregeling.

De verkorene regeling gebeurd met fase-aansnijding via een speciale transistor en een thyristor.

Daar het zo 'jong' oups 'een beeje oud' is geworden, betwijfel ik dat deze nog te vinden is.

Maar, ik heb de indruk dat dit boek, jaren nadien, door dezelfde schrijver in drie delen ontwikkeld werd met verlichtingssturing via hoge frequentie.

Sorry voor de novices onder ons dat ik wat technisch ben, het is om te vertikken [?] waarover dit boek (-en) gaat (n).

Voil?,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

PaulC

@Dennis

In 1978 zijn van deze auteur inderdaad twee boekjes verschenen nl. Modelbaanelektronica Deel 1  en Deel 2

in deel 1 worden enkele basisbegrippen van de elektronica uitgelegd en de bouw van een voeding.
Deel 2 handelt over snelheidsregeling, wisselsturing enz.
De door U aangehaalde snelheidsregeling d.m.v. fase-aansnijding wordt hier ook besproken.

Paul

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Ah ja, toen ik die scan van Info zag herkende ik het weer. Deze boekjes van Schravendeel staan hier nog steeds in de openbare bibliotheek. Het principe van faseaansnijding is hetzelfde als dat wat is toegepast in de schakelingen van van Meekeren.
Het is me alleen nooit duidelijk geworden wat nou het voordeel is van het aansnijden van een sinus boven het blokvormig aan/uitschakelen van een gelijkspanning. Heeft iemand daar een idee over?

tonycabus

En niet alleen dat, ik herinnerde me meteen die UJT in de schakeling en weet zelfs uit mijn hoofd dat het een 2N2646 was. Waar vind je dat ding in 's hemelsnaam nu nog???
Ik broei op een artikeltje met verschillende schakelingen, waarvan er ??n zelfs spanningsgestuurd kan worden. Nee, niet die van jouw site Klaas! Even geduld, binnenkort in dit theater (MSM dus).
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ysbeer

Ik herinder mij nog een enorme discussie over.
Of je nu met blokspanning of met zaagtand betere rij eigenschappen kreeg.Dat zal  rond 1985 zijn geweest.
Er uitgekomen is men volgens mij nooit,want aanhangers van beide systemen volharden in hun mening.
Ik rij al jaren met de Asc 1000 van ROCO(al antiek maar de beste voeding ooit door roco gemaakt,De 2000 was een stuk minder)die op blokpulsen berust tot volle tevredenheid,maar een kennis van mij heeft een fase afsnijder zelf gemaakt en ook dat rijdt heel goed.
Sinds de motoren verbeterd zijn is het nadeel van pulssturing n.l meer lawaai grootendeels verdwenen.
Fase afsnijding was wat schema betrefd natuurlijk een stuk simpeler

Havoc

Voordeel van de faze-aansnijding is vooral de eenvoud. Waar je UJT's gaat vinden weet ik ook niet, maar ze zullen nog wel ergens een stock hebben liggen.

Een eenvoudige pwm is echter niet veel moeilijker.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

INFO

Er is echter een onder gewaarde schakeling uit 1984 gemaakt door Marten Weistra. Deze regelaar heeft echt een uitmuntend rijgedrag en laat je lokje echt kruipen. En is gemakkelijk na te bouwen.

Een variatie hiervan staat bij Klaas op zijn site.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaweistra.gif
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFO

Er is echter een onder gewaarde schakeling uit 1984 gemaakt door Marten Weistra. Deze regelaar heeft echt een uitmuntend rijgedrag en laat je lokje echt kruipen. En is gemakkelijk na te bouwen.

Een variatie hiervan staat bij Klaas op zijn site.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/permaweistra.gif


Dat is vergelijkbaar met het schema uit "elektronische modelbaanbesturing" van Elektuur uit 1985, wat ik zelf gebruik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf,
ik weet niet zeker of de Elektuur schakeling helemaal vergelijkbaar is.
Het bijzondere van de Weistra schakeling is nl. dat bij opregelen niet alleen de duty-cycle groter wordt, maar ook de pulsfrequentie wordt hoger.
Zoals Wim (INFO) al schreef levert de Weistra regelaar een uitstekend rijgedrag op, behalve bij Lima motoren. Die schokken van jewelste op deze regelaar.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Gerolf,
ik weet niet zeker of de Elektuur schakeling helemaal vergelijkbaar is.
Het bijzondere van de Weistra schakeling is nl. dat bij opregelen niet alleen de duty-cycle groter wordt, maar ook de pulsfrequentie wordt hoger.
Zoals Wim (INFO) al schreef levert de Weistra regelaar een uitstekend rijgedrag op, behalve bij Lima motoren. Die schokken van jewelste op deze regelaar.
Blijkbaar had ik het schema te oppervlakkig bekeken [:I] Ik kan me voorstellen dat Weistra zijn voordelen heeft.
Zelf ben ik tevreden over het Elektuur-schemaatje, maar zou ik waarschijnlijk - als ik opnieuw zou beginnen - iets met microcontrollers doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw