Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

klein modellbahn spoorbreedte

Gestart door raf, 14 december 2015, 08:34:06 AM

raf

hallo

ik heb een "klein modellbahn" lokje  welke altijd op de baan heeft gestaan zonder 1 meter te rijden
het is een 30 tal jaren oud en heeft nooit gereden (2 railX 3 rail)
nu wilde ik hem klaar maken met een esu decoder om op de HTC baan ook eens met mijn eigen loc te kunnen rijden dus een esu decoder er in en ????? hij wil nie rijden
dus de motor direct aan gesloten en die wilde wel draaien maar elke bocht gaat de loc uit de baan
rondje rond de tabakspot dan maar en ook daar gaat hij uit elke bocht
dus de wiel afstanden gemeten en ik kom uit op 14.72 mm
ik dacht dat 14.1 zowat de standaard norm was dus nu een mogelijkheid om de wielen wat meer op de assen te persen
enig nadeel is dat de wielen gesloten zijn en de assen dus niet verder op het wiel geschoven zouden kunnen worden
heeft er iemand een idee om dit op te lossen  want een wiel pers gaat niet gaan omdat de wielen niet uit het chassis kunnen genomen worden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

pfhhhh lokje kan op een zijspoor afgesteld worden
er is een plastieken deeltje afgebroken aan de wielen en dat is  onvervangbaar want het is niet meer te verkrijgen denk ik
er was ook iets met de kwartering van de assen want achteruit liep hij wel maar voor  uit geen meter
spijtsig maar niets aan te doen of ik moest een nieuw stukje kunnen maken of van een andere loco eentje slopen

we bezien het wel
de wielen staan nu op 14.1 en nu blijven ze wel in de bochten
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 14 december 2015, 08:34:06 AM
ik dacht dat 14.1 zowat de standaard norm was
De standaardmaat staat in de normen van de Morop. NEM310 voor 2-rail en NEM340 voor 3-rail.
De maten zijn niet compatibel.