Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Boek met artikels

Gestart door janieburton, 10 december 2015, 15:24:54 PM

Pol

Van Railhobby en Loco-Revue kocht ik nog niet zo lang geleden speciale uitgaven met daarin een bundeling van artikels. Het geheel is dan plezierig om bij te houden en geeft meteen een mooi overzicht over een bepaald onderwerp.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

janieburton

Citaat van: Pol op 11 december 2015, 15:26:58 PM
Van Railhobby en Loco-Revue kocht ik nog niet zo lang geleden speciale uitgaven met daarin een bundeling van artikels. Het geheel is dan plezierig om bij te houden en geeft meteen een mooi overzicht over een bepaald onderwerp.

Dank je voor de mooie verwoording.

En Loco-Revue heeft inderdaad mooie speciale uitgaven.

Laten we dan MSM warm maken voor de speciale uitgaven in boek vorm!
 

philippe_007

Versta mij niet verkeerd he, bundels ben ik ook voor, maar nu denk ik even aan de mensen van de redactie.
Iedereen heeft interesse in bepaalde artikels in MSM, bundelen is een ding, het moet dan nog niet per jaar zijn, maar dan bv per thema. Zelf dan ga je nog een pak boeken hebben. Ik kan er al snel enkele verzinnen:
-weatheren
-kiss
-bomen/groen op de baan
-baan ontwerp
-loc testen
-locs ombouwen/aanpassen
⁻bouwen van ... daar zijn al tal van onderwerpen geweest, bv stroomcentrale Gent
-samenstellingen
-besprekingen van privé/club banen
....
En het lijstje zal nog veel langer kunnen.

Stel aan een tempo van 1/jaar, dan zijn we reeds vertrokken voor 10 jaar en dan kunnen de mensen van de redactie herbeginnen, we hebben dan nl al terug meer dan 100 MSM's ontvangen :-)

Misschien een goed idee om eerst een poll te houden over welke onderwerk er het meeste interesse is,
niet onbelangrijk is hoeveel exemplaren MSM er zou kunnen verkopen, het moet tenslotte ook opbrengen en zeker geen verliespost zijn.
En dan kunnen de de redactie misschien zo ver krijgen.


janieburton

Citaat van: philippe_007 op 11 december 2015, 19:15:30 PM
niet onbelangrijk is hoeveel exemplaren MSM er zou kunnen verkopen, het moet tenslotte ook opbrengen en zeker geen verliespost zijn.


Daar heb je een punt maar men moet er niet van uitgaan dat de aangemaakte exemplaren op één of3 maanden allemaal zullen verkocht worden; voor die "boeken of speciale uitgaven" denk ik dat men dat moet zien over een aantal jaren.

Maar niet investeren/produceren brengt ook geen inkomsten.

Het is niet omdat men vandaag geen speciale uitgave over "samenstellingen" nodig heeft of wilt hebben dat men dat niet over 2 jaar zou willen.

Waarom één speciale uitgave per jaar? Men kan er 4 tot 6 speciale uitgaven maken. Ik dacht dat Loco-Revue er per jaar 4 speciale uitgaven brengt.

Een poll is geen slecht idee; misschien moet MSM of de moderatoren; ik denk hier in eerste plaats aan Doomslu, een poll organiseren
 

philippe_007

We moeten realistisch zijn,
4 of 6 uitgaven per jaar, daar is personeel voor nodig, of deze ter beschikking zijn bij MSM?
En met teveel boeken per jaar loop je ook het risico dat het verkoopcijfer daalt...

vergelijken met Loco-revue is ook niet echt toepasbaar, de afzetmarkt voor hun boeken is groter dan Vlaanderen en Nederland.  MSM zal de boeken vermoedelijk in 2 talen maken en de vraag is dan ook of onze Waalse vrienden interesse hebben in de boeken.

Een boek maken is een ding, je moet ook minstens een bepaalde oplage hebben om uit uw kosten te komen, dan spreek ik nog niet over winst.
Investeren is zeker nodig om vooruit te gaan, maar het moet realistisch zijn.

Pol

#20
Citaat van: philippe_007 op 11 december 2015, 19:15:30 PM
Versta mij niet verkeerd he, bundels ben ik ook voor, maar nu denk ik even aan de mensen van de redactie.
Iedereen heeft interesse in bepaalde artikels in MSM, bundelen is een ding, het moet dan nog niet per jaar zijn, maar dan bv per thema. Zelf dan ga je nog een pak boeken hebben. Ik kan er al snel enkele verzinnen:
-weatheren
-kiss
-bomen/groen op de baan
-baan ontwerp
-loc testen
-locs ombouwen/aanpassen
⁻bouwen van ... daar zijn al tal van onderwerpen geweest, bv stroomcentrale Gent
-samenstellingen
-besprekingen van privé/club banen
....
En het lijstje zal nog veel langer kunnen.

Stel aan een tempo van 1/jaar, dan zijn we reeds vertrokken voor 10 jaar en dan kunnen de mensen van de redactie herbeginnen, we hebben dan nl al terug meer dan 100 MSM's ontvangen :-)

Loco-Revue en Railhobby hebben dan ook niet àlle artikels gebundeld. Het is gewoon een selectie van materiaal wat bij elkaar hoort onder een bepaald onderwerp. Beide tijdschriften hebben volgens mij ook nog maar een paar van die "speciale uitgaven" uitgebracht: bij Railhobby zijn dat de "Railhobby Projecten" met een uitgave "Stad en landschap" waarin het zelf (ver)bouwen van huizen e.d. aan bod komt a.h.v. reeds eerder verschenen artikels en ondertussen is er ook nog een met "Industrie en landschap" in dezelfde trend. Bij Loco-Revue heten die specials "Hors Série" en zo zijn er blijkbaar intussen al een 40-tal verschenen met telkens een ander thema. Het laatste dat ik kocht was "40 fiches pratiques inédites pour le réseau miniature". In hoeverre die "inédites" zijn, kan ik niet beoordelen; indien dit echt klopt is hier natuurlijk meer werk aan tenzij het om artikels gaat die vorige uitgaven niet gehaald hebben wegens plaatsgebrek o.i.d..

Het is volgens mij onmogelijk om "alles" te bundelen, maar ik denk dat de sterkte in zo'n beknopte bundeling net ligt in het bewaren van wat reeds verschenen is (vooral interessant voor mensen die niet vanaf nummer 1 een abonnement hadden), het samenbrengen van informatie (leuk om snel iets terug te vinden) en ... voor de uitgever is zoiets toch een mooie reclame/kennismaking voor nieuwe leden. Bovendien zijn veel van die artikels heel tijdsloos (Dit moet wel een soort criterium zijn bij een selectie, althans dat denk ik ervan) en kunnen de uitgaven daarom nog jaren lang verkocht worden.

Een poll doen, kan leuk zijn, maar vergeet niet dat niet alle lezers op het forum zitten en dat het niet is omdat heel wat mensen hier voorstander zouden zijn dat het een en ander ook nog eens vlot verkocht gaat worden. Ik denk dat de beslissing om een themanummer buiten de reeks te maken in het kamp ligt van de redactie en de uitgever. En gezien zij elke maand prachtig werk afleveren en ons lijfblad al zovele jaren mee blijft draaien, heb ik er het volste vertrouwen in dat zij een juiste beslissing zullen maken.

De opmerkingen van Phillippe hierboven zullen zeker meetellen voor de redactie in hun overwegingen. Ik denk echter wel dat men niet meteen een "boek" moet maken, maar dat men zich beter kan beperken tot een uitgave in de stijl van de maandelijkse uitgaven; sofcover en niet te dik! Overigens is de vergelijking met Loco-Revue inderdaad moeilijk gezien zij hun lezers over een veel groter gebied hebben zitten. Railhobby daarentegen heeft volgens mij maar evenveel lezers als MSM (of het zal niet veel schelen) of zie ik dat verkeerd?

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

Ik hou van brainstormen.  :D

Enkele bedenkingen:
- wie gaat artikels kopen die al verschenen zijn? Met andere woorden: hoe groot is de oplage?
- wie gaat dat maken? Onze hoofdredacteur begint al te rennen als hij dit hier leest, geloof ik. Ik heb geen tijd hiervoor en .... wie is er nog vrij?  ;)
- als ik een poll moest aanmaken ben ik overtuigd dat er van zeker een tiental onderwerpen zijn die allemaal een aantal aanhangers hebben, maar ook tegenstanders. Welke kiezen?

Onze uitgever zaliger heeft steeds gedroomd van een extra uitgave, maar verder dan dromen zijn we nooit gekomen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

centauri167

Je kan het onderwerp met de meeste supporters nemen en met voorinschrijvingen werken, éénmaal als je de minimale verkoopseenheden hebt bereikt kan je er dan een gewone verkoop van houden met een korting voor al die vooraf hebben ingeschreven.
Moest het een succes zijn kan je het om de x aantal jaren herhalen met een ander topic.

Ik ben dit idee alvast zeer genegen, een msm zonder reclame en per topic.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: centauri167 op 11 december 2015, 21:43:15 PM
een msm zonder reclame en per topic.
ik vrees dat dat een dure wordt  :-\

Pol

Ik denk dat reclame best mag en zelfs nodig is; hierin zit immers een groot deel van de inkomsten van een tijdschrift.
En dromen mag en misschien wordt zo'n droom ooit werkelijkheid, maar het moet inderdaad haalbaar blijven.
Wie weet ... ooit ...?
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

centauri167

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 december 2015, 22:29:57 PM
Citaat van: centauri167 op 11 december 2015, 21:43:15 PM
een msm zonder reclame en per topic.
ik vrees dat dat een dure wordt  :-\

Ik heb het over die boek, niet de maandelijkse uitgave ...

De artikels zijn er al en een boek/ tijdschrift laten drukken valt echt heel goed mee naar prijs, heb er zo al genoeg laten drukken voor verenigingen en werk.

Martin Welberg

Citaat van: doomslu op 11 december 2015, 20:53:46 PM

- wie gaat dat maken? Onze hoofdredacteur begint al te rennen als hij dit hier leest, geloof ik. Ik heb geen tijd hiervoor en .... wie is er nog vrij?  ;)

Onze uitgever zaliger heeft steeds gedroomd van een extra uitgave, maar verder dan dromen zijn we nooit gekomen...

Schuift dat ?

janieburton

Citaat van: doomslu op 11 december 2015, 20:53:46 PM
Ik hou van brainstormen.  :D

- wie gaat artikels kopen die al verschenen zijn? Met andere woorden: hoe groot is de oplage?

Onze uitgever zaliger heeft steeds gedroomd van een extra uitgave, maar verder dan dromen zijn we nooit gekomen...

Mensen die het artikel of artikels niet meer in het bezit hebben, nieuwkomers in de hobby omdat ze die artikels nooit hebben kunnen lezen omdat ze toen nog niet geabonneerd waren, enz.....

Misschien is 4 à 6 uitgaven te veel per jaar maar misschien één "speciale uitgave" per jaar om te beginnen.

Misschien doet het woord "boek" bij velen denken aan een "klepper van 300blz.; maar een speciale uitgave van een 100blz kan al een mooi "boekje" opleveren.

En zoals Luc het zegt " ik hou van brainstormen" misschien met de redactie over spreken , een poll houden onder de lezers van MSM en een poll houden onder de forumleden van MSM en zien wat de reactie is.

Zoals ik al schreef die speciale uitgaven moeten niet op het "super de luxe glans papier" van MSM verschijnen.

Alles ligt in handen van de redactie van MSM.

Misschien kan men eens een test "speciale uitgave" maken om te zien wat de reacties zijn.   




 

GDE

Als er iets is waar ik een speciale MSM uitgave van zou willen kopen dan is het bv van Martin's geknoei met groen die hier op het forum te zien is .  Me dunkt dat heel wat modelspoorders een handleiding bij de hand zou willen hebben om de modelbaan van groen te voorzien. 

Jurgen

Een extra uitgave met nieuwe artikels is voor mij interessant, oude artikels kan ik gewoon opzoeken in mijn collectie.

Dus als ik even voor mezelf spreek, dan hoeft een extra nummer voor mij niet.
En op tweedehandsbeurzen kan je heel makkelijk ontbrekende nummers kopen, al moet je naar sommige nummers misschien harder zoeken dan naar andere, maar dat is toch net het leuke aan onze hobby?

Dus, wat mij betreft, nee!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.